**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Sparrowke

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sparrowke »

Dank je!!

Ja dat dacht ik dus ook, maar volgens de mevrouw van 'Burgerzaken' zou ik tijdens de wachtperiode NIET mogen rijden. Ik zei nog, ja maar ik moet mijn zoon naar school kunnen brengen vanaf morgen, maar zij beweerde opnieuw dat dit niet zou gaan, vermits ik NIET mocht rijden!! Vandaar ook mijn verbazing! Ik ga het zo nog even navragen en weet het dan hier te melden! :|
Sparrowke

Bericht door Sparrowke »

Met mijn voorlopig zou ik mijn zoon zowiezo niet mogen vervoeren, maar volgens haar mocht ik de hele wachttijd niet meer rijden, ik vond dat ook héél vreemd!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Als ik 't goed begrijp, dan heb jij een voorlopig rijbewijs model 18 maanden? Daarmee mag je ofwel alleen rijden, ofwel vergezeld van iemand die minstens 24 jaar oud is, en in het bezit is van een definitief rijbewijs B (hoelang, speelt geen rol). Iemand die hier niet aan voldoet, mag je idd niet vervoeren. Daar heeft zij idd gelijk in.

Tot wanneer is je voorlopig rijbewijs nog geldig?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Ben je nog in het bezit van je voorlopig rijbewijs en is het nog geldig. :?:

Dan is er geen enkel probleem.
"Madam burgerzaken" staat namelijk niet boven de wet.

Ofwel heb je een geldig voorlopig rijbewijs of je heb een definitief rijbewijs.
Zolang je maar niet zonder een rijbewijs gaat rijden.
Een papier waarop staat dat je het definitief rijbewijs hebt aangevraagd of waar op staat dat je geslaagd bent voor je praktijkexamen is onvoldoende.
Maar een rijbewijs is een rijbewijs. :wink:

De voorwaarden van je voorlopig rijbewijs blijven natuurlijk wel gelden zolang je het definitieve niet in je bezit hebt. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sparrowke

Bericht door Sparrowke »

Het Antwoord:

Wel ik ben dus net terug van het gemeentehuis met mijn definitief papieren rijbewijs in handen.
Ik heb nog eens om de juiste uitleg gevraagd en dit kreeg ik dus te horen:

Ik: Mevrouw klopt het dat als ik morgen was gekomen, dat ik gedurende de aanvraag niet meer had mogen rijden?
M: Jazeker en we verwittigen de mensen ook dat dit (toch zeker in de beginfase) een week zal duren, vooraleer de aanvraag rond is.
Ik: Ja maar gelden de voorwaarden dan van het voorlopig rijbewijs niet tijdens deze week? Ik mag nu (met mijn 18 maanden die nog geldig is tot 14/05/2014!!) toch ook alleen rijden!
M: NEE, want wij moeten het voorlopig rijbewijs bij 'eerste aanvraag' mee opsturen. Vanaf dat moment mag u niet meer rijden met de wagen, want u bent niet in het bezit van welk papier dan ook!!
Ik: Dat kan toch niet dat iedereen die vanaf nu slaagt voor zijn praktijk en dus recht heeft op het besturen van een voertuig, een week moet wachten vooraleer dit in voege kan gaan!? Er zijn toch ook mensen die al werken, en die op deze manier hun 'vast' vervoermiddel verliezen? Ook is hier nergens op voorhand uitleg over, dus is iedereen zowiezo strafbaar vermits men zonder papieren terug naar huis moet rijden!
M: Ja eigenlijk is dat wel waar wat u zegt, dus de mensen zouden vanaf nu met begeleider moeten komen voor hun rijbewijs!
Ik: Op deze manier zullen er toch nog veel problemen ontstaan!
M: Ja zeker nu wij te horen hebben gekregen dat we geen spoedaanvragen meer mogen doorvoeren (voor 'eerste aanvragen' en 'duplicaten voor internationale vrachtwagenchauffeurs' en dat de aanvragen zeker in de startfase gemakkelijk een week in beslag kunnen nemen
Ik: Wel dan ben ik héél blij dat ik bij één van de laatste papieren rijbewijzen zit en niet dat ik enkele dagen later hier terecht ben gekomen... Want hoe zit het dan als we later wel zo'n aanvraag moeten doen 'verplicht dan'?
M: Ah dat is echter geen probleem daar u dan al in het bezit bent van uw rijbewijs en wij het originele rijbewijs niet met de aanvraag mee moeten opsturen!
Ik: Ok, ik hoop dat voor u alles vlot mag verlopen vanaf morgen, iig veel succes ermee en voor mezelf toch bedankt dat ik de papieren versie nog heb gekregen :D
M: Geen probleem, ik hoop zelf ook op een vlotte overgang, maar heb er twijfels over :shock: Voor u althans veel succes met het rijbewijs.
Ik: Bedankt, nog een prettige dag!

Bij deze wil ik hier niet vervelend doen, maar dit is misschien wel belangrijke informatie om mee te delen aan mensen die hun praktijkexamen gaan afleggen en daarna dus in een gemeente terechtkomen waar ze met het nieuwe elektronische rijbewijs zullen worden 'geconfronteerd'.

Groetjes!
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Sparrowke schreef: Bij deze wil ik hier niet vervelend doen, maar dit is misschien wel belangrijke informatie om mee te delen aan mensen die hun praktijkexamen gaan afleggen en daarna dus in een gemeente terechtkomen waar ze met het nieuwe elektronische rijbewijs zullen worden 'geconfronteerd'.
Je doet helemaal niet vervelend, integendeel je geeft ons info die we nog niet hadden, waarvoor dank. :wink:
Het is ons namelijk niet bekend dat de gemeente het voorlopig rijbewijs moet opsturen in zo een geval.
We gaan dus ook eerst even nagaan of dit in elke gemeente het geval is.
En als dit de normale procedure is dan passen wij de site ook aan.

In elk geval proficat met je slagen en bedankt voor de feedback :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gasthaasrode schreef:Daar ben ik het volledig mee eens, achteraf bekeken, maar ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben, dat je enkel mocht pinken als je effectief iets deed, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.
Je moet een maneuver of rijbeweging ook tijdig vooraf aankondigen :

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is (...)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Sparrowke schreef: M: NEE, want wij moeten het voorlopig rijbewijs bij 'eerste aanvraag' mee opsturen. Vanaf dat moment mag u niet meer rijden met de wagen, want u bent niet in het bezit van welk papier dan ook!!
Dàt verandert dus de hele zaak, en is een wijziging tov de eerdere politiek ...

Je moet immers een (voorlopig) rijbewijs bijhebben om te mogen rijden, en als ze dat inhouden voldoe je daar niet meer aan.

Ik ben benieuwd of ze dat ook bij de vervangingen van definitieve rijbewijzen gaan uitspoken, want dan kan het nog leuk worden ...
MMM

Bericht door MMM »

- In welk examencentrum ben je geweest?

Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?

De examinator zat achter de passagier

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

In het begin van de straat werd aangekondigd dat je een goed plekje moest uitkiezen om te keren. Heb me iets verder in de straat dan maar rustig rechts tussen 2 auto's gezet om aldus nog wat extra ruimte te hebben om uiteindelijk gemakkelijk de keerbeweging te maken.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

De gewoonlijke procedure, in een vloeiende beweging parkeren achter een specifiek door de examinator uitgekozen auto, en daarna uitstappen en doen alsof je ergens gaat winkelen (dus: handrem op, lichten uit, motor uit, alle deuren op slot, en op de correcte manier uitstappen). Parkeren zelf ging me niet echt goed af, moeten herbeginnen (veel te veel ruimte tussen stoep en auto) en uiteindelijk toch nog extra moeten corrigeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Lichten, ruitenwissers, ontwasemen, uitleg over correcte zetelplaatsing.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een passagier/begeleider.
Rijschool 20u gedaan, maar al een hele tijd geleden, dus op relatief korte termijn alles moeten opfrissen.

Resultaat: geslaagd, al was het nipt (veel goedgemaakt door een degelijk rijinzicht en deftige rijstijl, want het parkeren was een serieus minpunt).

Veel horrorverhalen gehoord over het examencentrum in Deurne, maar uiteindelijk valt het nog goed mee. Ik vond de beoordeling zeker correct.

P.S. Heb mijn definitief rijbewijs (oud formaat) nog dezelfde dag mogen afhalen.
flets

Bericht door flets »

Examencentrum haasrode

De examinator zat rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Keren in de straat was in het industriepark. De plaats mocht ik kiezen en had héél veel ruimte.

Parkeren achter een auto en dan uitstappen, doen alsof je even ging winkelen en dan terugkomen.
Waarbij je de juiste technieken gebruikt van in- en uitstappen
Ik had het kaartje getrokken om de koelvloeistof te tonen. Dan moest ik de pinkers, dimlichten, grootlichten, achtermistlichten en claxon gebruiken.
Ik moest ook vertellen hoe ik mijn zithouding instelde.
Met een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn partner

Ik had 20u les bij een rijschool gevolgd en dan nog een 6-tal maanden zelf gereden. Waardoor ik toch meer ervaring kon opdoen.

Resultaat: geslaagd van de eerste keer en de examinator was echt positief. Dus héél veel stress voor niks gehad.

Ik had héél veel schrik met al de reacties die ik al over haasrode had gelezen maar ik moet zeggen ik had een hele vriendelijke examinator. Ik voelde me direct gerust gesteld en hij zei ook tijdig wanneer ik moest afslaan. Ook had ik een paar dagen geleden wat meer problemen met het parkeren maar door de reacties die ik op deze site kreeg is het me van de eerste keer gelukt.

Ik heb echt héél veel hulp gehad aan deze website en zal die ook verder aan anderen aanraden!!!!

Bedankt iedereen.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
Augurk

Bericht door Augurk »

Examencentrum: Mollem (Asse)

De examinator zat rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator zei me dat ik ergens in de straat mocht keren, het was een heel rustige straat.

Achter een aangeduide wagen parkeren met een s-beweging, vervolgens uitstappen alsof ik iets zou gaan doen. Dan terug instappen.

Ik had het kaartje getrokken om de koelvloeistof te tonen. Dan moest ik mijn pinkers, dimlichten, grootlichten, standlichten en claxon gebruiken.

Met de rijschool. Had al 24u les gevold (omdat ik wegens een stage in het buitenland mijn rijlessen in twee delen heb moeten splitsen).

Ik was er jammer genoeg niet door. Ik had nochthans het gevoel dat het goed gegaan was, ik had ook ontzettend veel geoefend.
Dit stond er op mijn papier:

BEDIENING VOERTUIG: VOORBEHOUD
1.7 REM- EN VERTRAGINGSTECHNIEK
PLAATS OP DE OPENBARE WEG: SLECHT
2.6 BUITEN DE RIJBAAN (ik had op een plaats waar het verkeer vastzat, even op het fietspad gestaan zodat het verkeer wat meer plaats had om los te raken...)
2.10 TE VEEL RECHTS (in het gaan naar het examencentrum zei mijn instructrice dat ik er goed op moest letten om goed rechts te rijden...)
DEFENSIEF RIJDEN: VOORBEHOUD
10.8. SNELHEID EN VERKEERSINZICHT

Heb ECO + gereden

Vind het toch wel erg... ik heb hier al zoveel geld in gestoken, het examen kost me 156 euro om met de rijschool te doen!, en ik ben niet bepaald rijk... Ik heb hier ook al zoveel energie in gestoken, zo veel geoefend... Iedereen om me heen zegt me dat ik goed en veilig rij...

Ach ja, volgende keer beter zeker?... Binnen drie weken opnieuw!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Augurk schreef:Ik was er jammer genoeg niet door. Ik had nochthans het gevoel dat het goed gegaan was, ik had ook ontzettend veel geoefend.
Dit stond er op mijn papier:

2.6 BUITEN DE RIJBAAN (ik had op een plaats waar het verkeer vastzat, even op het fietspad gestaan zodat het verkeer wat meer plaats had om los te raken...)
2.10 TE VEEL RECHTS (in het gaan naar het examencentrum zei mijn instructrice dat ik er goed op moest letten om goed rechts te rijden...)
Met goed rechts rijden, bedoelt men: zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. Niet over het fietspad ....

Zeker nooit zomaar op het fietspad gaan staan, om andermans fouten te gaan oplossen (tenzij je écht niet anders meer zou kunnen om nog een ongeval te voorkomen). Stel je dan zo rechts mogelijk op de rijbaan op. En blijf vooral van het fietspad, trottoir,... af, en wacht rustig af. Een tegenligger die van jou verwacht dat je wel eventjes over het fietspad gaat rijden, wordt dat doorgaans snel genoeg beu. En rijdt dan ofwel achteruit, of zoekt zélf wel een oplossing. Zorg dat je daar zélf nooit de pineut van wordt. Want stel dat een agent jou op het fietspad ziet staan en jou beboet, met de verzwarende omstandigheid dat je een fietser in gevaar brengt. Dan ben je met je goede bedoelingen nog dik de klos. Wellicht je rijbewijs kwijt, én een forse geldboete. Best mee uitkijken, dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

Bericht door de rijprof »

augurk schreef:1.7 REM- EN VERTRAGINGSTECHNIEK
Waarschijnlijk druk je te vroeg het ontkoppelingspedaal in waardoor je niet meer op de motor remt.
Je moet zoveel mogelijk op de motor remmen.
Klik ook eens >>> hier zie: remmen, de juiste techniek.
suzy

Bericht door suzy »

mijn dochter moet donderdag examen doen in Geel
Heeft iemand nog punten waar we zeker moeten opletten?
we zijn in Herentals, olen en geel gaan oefenen.

ook nog een vraagje ivm een rotonde
als je de 2de of 3de afslag moet nemen moet je dan het middelste rijvak nemen of mag je gewoon aan de buitenkant blijven rijden
ikzelf dacht buitenkant omdat het voor ervaren chaufeurs zelfs moeilijk is, de binnen kant maar haar vriendinnen zeggen dat je verplicht binnenkant moet nemen.
kunnen ze daar voor buizen?
Plaats reactie