Beste,
Een tijdje geleden parkeerde ik mijn auto langst een fietspad.
Alvorens ik mijn deur open deed, heb ik zowel in m'n spiegel als over m'n schouder gekeken of er niets aan kwam. Zelfs in de verte niets te zien.
Ik doe m'n deur open en plots knalt er een Vespa tegen m'n deur.
Nu wordt beweerd dat de auto met open deur, en zeker in een dode-hoek situatie, steeds in fout is.
Dat wil ik nog wel aannemen.
Maar anderzijds reed de Vespa met een geel plaatje: maximum snelheid 45km/u.
Maar ik kan je verzekeren dat hij heel wat sneller reed. Bovendien was hij sowieso "te zwaar" voor op het fietspad te rijden.
Ook de politie die mij heeft verhoord, merkte dit op. In het verslag hebben zij dan ook opgenomen dat hij op het fietspad reed en in "volle vaart" kwam aangereden! Maar heeft dit uiteindelijk dan helemaal geen belang?
Had hij op straat gereden, waar een brommer van dat kaliber thuishoort, had hij m'n deur nooit geraakt.
Of had hij zich gehouden aan de maximumsnelheid, dan was de schade aan mijn auto wellicht ook een pak kleiner!!
Wordt hier dan geen rekening mee gehouden?
groetjes
Vespa rijdt tegen deur
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: Vespa rijdt tegen deur
Hier is mij een en ander niet duidelijk...
Droeg die Vespa een geel plaatJE of een gele plaat? In het ene geval mag hij maximaal 25 km/u rijden, in het andere geval is het een motorfiets en hoort hij inderdaad niet thuis op een fietspad.
Maar wanneer jij parkeert langs een fietspad, hoe kom je dan met je deur over dat fietspad? Stap jij langs rechts uit of was je de passagier?
Droeg die Vespa een geel plaatJE of een gele plaat? In het ene geval mag hij maximaal 25 km/u rijden, in het andere geval is het een motorfiets en hoort hij inderdaad niet thuis op een fietspad.
Maar wanneer jij parkeert langs een fietspad, hoe kom je dan met je deur over dat fietspad? Stap jij langs rechts uit of was je de passagier?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
bert.covens
Ik veronderstel dat jij dezelfde vraagsteller bent als >>> hier 
Zijn daar vaststellingen van
Of heb jij dat zélf gezien
(In dat geval, is het mij een raadsel waarom je desondanks toch je deur opendeed)
Opletten met verklaringen genre: "Ik hem 'm niet gezien, want hij reed te snel". Want ofwel heb je gezien dat hij te snel reed, maar dan mocht je je deur nog niet openen, wegens gevaar voor een ongeval. Ofwel heb je 'm niet gezien, en kun je bijgevolg ook niet gezien hebben hoe snel hij reed.... Dus tenzij er vaststellingen van de politie zijn daaromtrent, let je best op met dergelijke verklaring. Een beetje advocaat van de tegenpartij maakt er brandhout van.
Aie, ik kan mij voorstellen dat een beetje advocaat van de tegenpartij zich de vraag gaat stellen waarom u uw deur opengezwierd hebt, terwijl u duidelijk zag dat die bromfietser daar in volle vaart kwam aangereden....
Het ware hier mss slimmer geweest, om vaststellingen te laten doen door de politie, aangaande de snelheid die de bromfiets kon halen (op de rollen zetten). En eventueel indien mogelijk ter plaatse eventueel (bewijs)elementen zoeken aangaande de snelheid die de bromfietser had op het moment van het ongeval.
En tot slot, ik lees hier wel 1 en ander aangaande de schade aan jouw voertuig. Maar hoe is het gesteld met de tegenpartij? Gekwetst? Erg? Ik kan mij immers voorstellen dat een aanrijding tegen een openzwierend portier, nare gevolgen kan hebben. (Los van wie er geheel/gedeeltelijk aansprakelijk voor gesteld zal worden). Akkoord, blikschade is erg vervelend. Maar een ongeval waarbij een gekwetste valt, daar zit uiteindelijk helemààl niemand op te wachten.
Hoe weet je datMaar ik kan je verzekeren dat hij heel wat sneller reed.
In jouw plaats, had ik gevraagd om hem eventueel op de rollen te laten zetten voor nader onderzoek. Als daaruit al bleek, dat hij sneller kon rijden dan 45 km/u, is het geen bromfiets meer. (dus ongeacht hoe snel hij er effectief mee reed op dat moment) Met gevolgen aangaande plaats op de openbare weg, rijbewijs, verzekering etc. Dan had je elementen gehad die zich stevig tegen de tegenpartij zouden (kunnen) keren.Bovendien was hij sowieso "te zwaar" voor op het fietspad te rijden.
Ook de politie die mij heeft verhoord, merkte dit op.
In jouw verklaringIn het verslag hebben zij dan ook opgenomen dat hij op het fietspad reed en in "volle vaart" kwam aangereden!
Aie, ik kan mij voorstellen dat een beetje advocaat van de tegenpartij zich de vraag gaat stellen waarom u uw deur opengezwierd hebt, terwijl u duidelijk zag dat die bromfietser daar in volle vaart kwam aangereden....
Het ware hier mss slimmer geweest, om vaststellingen te laten doen door de politie, aangaande de snelheid die de bromfiets kon halen (op de rollen zetten). En eventueel indien mogelijk ter plaatse eventueel (bewijs)elementen zoeken aangaande de snelheid die de bromfietser had op het moment van het ongeval.
Finaal zal een rechter oordelen, als er betwisting is.Maar heeft dit uiteindelijk dan helemaal geen belang?
Zijn er vaststellingen door de politie aangaande snelheid waarmee hij reed? Of waarmee dat voertuig kon rijden (op de rollen gezet)?Had hij op straat gereden, waar een brommer van dat kaliber thuishoort, had hij m'n deur nooit geraakt.
Of had hij zich gehouden aan de maximumsnelheid, dan was de schade aan mijn auto wellicht ook een pak kleiner!!
En tot slot, ik lees hier wel 1 en ander aangaande de schade aan jouw voertuig. Maar hoe is het gesteld met de tegenpartij? Gekwetst? Erg? Ik kan mij immers voorstellen dat een aanrijding tegen een openzwierend portier, nare gevolgen kan hebben. (Los van wie er geheel/gedeeltelijk aansprakelijk voor gesteld zal worden). Akkoord, blikschade is erg vervelend. Maar een ongeval waarbij een gekwetste valt, daar zit uiteindelijk helemààl niemand op te wachten.
De eerste vraag nu is, of daar objectieve bewijzen van zijn.Wordt hier dan geen rekening mee gehouden?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Wouter
Een geel plaatje wil zeggen maximaal 25 km/u...Gast schreef:Maar anderzijds reed de Vespa met een geel plaatje: maximum snelheid 45km/u.
(Of het moest echt een nummerplaat geweest zijn, in dat geval is het een motorfiets...)
Hoe, daarnet zeg je dat je hem niet gezien had, en nu zeg je dat je zelfs kon inschatten hoe snel hij reed?Gast schreef:Maar ik kan je verzekeren dat hij heel wat sneller reed.
Denk jij dat, of is dat zo?Gast schreef:Bovendien was hij sowieso "te zwaar" voor op het fietspad te rijden.
Dat zullen ze dan waarschijnlijk bij jouw verklaring genoteerd hebben. (Zelf hebben ze die vaststelling namelijk niet kunnen doen...) In dat geval is dat niet erg slim van je, want je verklaart dat hij snel aankwam, en toch heb je je deur geopend...Gast schreef:In het verslag hebben zij dan ook opgenomen dat hij op het fietspad reed en in "volle vaart" kwam aangereden!
En als ons kat een koe was, konden we ze melken boven de stoof.Gast schreef:Had hij op straat gereden, waar een brommer van dat kaliber thuishoort, had hij m'n deur nooit geraakt.
Ik begrijp wel wat je wil zeggen, maar gewoon de schuld helemaal op iemand anders schuiven is nogal makkelijk. Als jij beter had gekeken (en dus niet enkel in de spiegel, maar ook over je schouder, en na het openen op een kier ook eens achterom kijken door die kier voor je de deur helemaal opengooit, dan was het waarschijnlijk ook niet gebeurd...) En zo kan je bezig blijven.
Op een paar uitzonderingen na ben je altijd met 2 om aan een ongeval bij te dragen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)