slapen in auto?

Punten van discussie.
bartje_88
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2012, 20:33

slapen in auto?

Bericht door bartje_88 »

Hallo.

Ik weet niet of ik dit op het forum mag plaatsen, maar er zullen wel mensen zijn dat dit weten...

Mag je binnenin een camionette een bed etc plaatsen?
Zodat je eens op reis wilt, in je camionette kunt slapen?
Mag je zomaar op de openbare weg slapen?
Dus in een straatje?

Groetjes, Bart
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: slapen in auto?

Bericht door de rijprof »

Bij mijn weten is er geen verbod om een bed of matras in je bestelwagen te leggen.
Bij mijn weten is er, behoudens plaatselijk verbod door de gemeente (bv. camperen verboden e.d.) , geen verbod om in jouw auto te slapen.

Wat betreft buitenland, kun je misschien best eens googelen wat de regels zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
broken star
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2012, 13:00

Re: slapen in auto?

Bericht door broken star »

Inderdaad , er zou geen enkele wet zijn die verbied in je voertuig te slapen ...
totdat je een motorhome hebt ... In een auto of bestelwagen of camion slapen is
voor de Politie 'rusten' ; in een motorhome is dat 'KAMPEREN' en ontketen je een
ware heksenjacht , die uitmond in het het ganse land plaatsen van borden E9b .
Heeft de Politie ooit ergens een ambulance of corbiar beboet onder het E9b , motorhomes wel met hopen .
Deze PESTborden zijn speciaal bedacht aan de kust om mobilhomes te kunnen wegjagen ; in de rest van het land om te verhinderen dat iemand die een jeep of
busje heeft niet meer voor zijn eigen deur kan parkeren . Op de meeste plaatsen
weet het gemeentebestier zelf niet waaarom ... mode of om te verhinderen dat er een 50 ton tankwagen met ADR 1 trinitrotoluol in een parkeerbox van 6x2m gaat staan
in de dorpsstraat ? Onzin en walgelijk . mvg .
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: slapen in auto?

Bericht door bert.covens »

Uiteindelijk verbieden die borden nog steeds niet dat er geslapen wordt in een voertuig dat er wél mag parkeren ....

(Al zal overnachten nooit zo comfortabel zijn in een personenwagen als in een mobilhome)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
broken star
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2012, 13:00

Re: slapen in auto?

Bericht door broken star »

inderdaad , maar ik wou even switchen naar de problematiek van de E9b , die naargelang waar je bent geinterpreteerd/getolereerd/gehandhaaft blijft .
Ik verondertsel dat de geest van de wet wou dat deze platen dienden om parking
voor personenwagens aan te duiden . De plaatselijke Politie maakt misbruik van deze bedoeling aan de kust : Zet uw mobilhome (personenwagen cat.M1) en deze wordt beboet , een Range Rover ingescheven als CT niet en een ambulance of corbiar (ook geen 'autos') ook niet , een busje CT met 'rijke' surfers ook niet .
In het binneland pest de Politie de inwoners die een 4x4 CT of busje CT hebben door ze voor hun eigen deur te beboeten want in heel het dorp staan E9b platen .
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat (bepaalde?)Rechters boetes aan geparkeerde Motorhomes (regelmatig?) seponeren . Zou een Rechter ook een inwoner de toelating
kunnen geven om voor zijn deur te parkeren als zijn enig vervoermiddel een busje
(lees bestelwagen) is ? Nu moet deze buiten het dorp gaan parkeren ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: slapen in auto?

Bericht door bert.covens »

broken star schreef:Zou een Rechter ook een inwoner de toelating kunnen geven om voor zijn deur te parkeren als zijn enig vervoermiddel een busje
(lees bestelwagen) is ? Nu moet deze buiten het dorp gaan parkeren ...
Neen, een rechter maakt geen wetten. En hij/zij is evenmin verantwoordelijk voor de plaatsing van de verkeersborden. Een rechter bekijkt een dossier, en wordt ervoor betaald om recht te spreken, zoals de wet (in dit geval: de wegcode) het voorschrijft.

Zoiets zal men eerder moeten (proberen te) bekomen bij de wegbeheerder. De gemeente, dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: slapen in auto?

Bericht door Benny Stinkens »

broken star schreef:inderdaad , maar ik wou even switchen naar de problematiek van de E9b
Ik wil even melden dat we geen discussieforum zijn. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slapen in auto?

Bericht door Inazuma »

bartje_88 schreef:Mag je zomaar op de openbare weg slapen?
De wegcode verbiedt dit niet, maar doorgaans wordt dit verboden door het lokale aanvullende politiereglement.

Je moet dat dus per gemeente nagaan of het al dan niet verboden is.
Plaats reactie