inhalen op overweg

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Hornblower
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2009, 22:03

inhalen op overweg

Bericht door Hornblower »

inhalen op een overweg: mag dit en zo ja, door wie en door wie niet?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Heel simpel:
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;


Een fiets mag je dus op elke overweg inhalen.
De andere voertuigen mag je inhalen wanneer de overweg voorzien is van verkeerslichten of slagbomen; m.a.w. op een bewaakte overweg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wimebbink

Re: inhalen op overweg

Bericht door wimebbink »

Mag ik ook inhalen als er op het wegdek van een bewaakte overweg een dooprgetrokken streep is aangebracht?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: inhalen op overweg

Bericht door Benny Stinkens »

wimebbink schreef:Mag ik ook inhalen als er op het wegdek van een bewaakte overweg een dooprgetrokken streep is aangebracht?
Neen want verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen op overweg

Bericht door de rijprof »

Je mag aan een bewaakte overweg inhalen, op voorwaarde dat je de doorlopende streep niet overschrijdt.
want zoals Benny reeds schreef: verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

Als jouw rijstrook breed genoeg is, zou je misschien een bromfiets of een motorfiets kunnen inhalen en als het een heel brede rijstrook is, zou je misschien een andere auto kunnen inhalen,
zonder dat je de doorlopende streep gaat overschrijden.
Maar zo breed zal jouw te volgen rijstrook meestal wel niet zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
orianasafi

Re: inhalen op overweg

Bericht door orianasafi »

een fiets mag je wel inhalen op een overweg (zelfs zonder slagboom of licht), maar een bromfiets dan ook of niet??
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen op overweg

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;
Op een onbewaakte overweg > geen bromfiets inhalen.
Op een bewaakte overweg (slagbomen, verkeerslichten) > mag je wél een bromfiets inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie