Enkele onduidelijkheden in de theorie?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Astrid

Enkele onduidelijkheden in de theorie?

Bericht door Astrid »

Hallo,

Ik hoop maandag te slagen voor mijn theoretisch examen om daarna mijn motorrijbewijs te halen.

Ik heb 5 jaar geleden mijn theoretisch afgelegd om mijn autorijbewijs te halen en ik moet zeggen dat de leerstof moeilijker is geworden.

Jullie website is dan ook fantastisch om de leerstof op een gestructureerde wijze in te studeren.

Ik had wel nog enkele vraagjes:

* Moet je op een verhoogd wegdek dat zich op een kruispunt bevindt 30km/u rijden, indien er geen bord A14 of F87 bij staat?

* Is inhalen verboden op overwegen zonder slagbomen EN zonder maanwit licht. Dus als er wel een maanwit licht is, maar geen slagbomen, dan mag je wel inhalen?

* Mag je in een dubbele file (naast bijvoobeeld geparkeerde auto's) even stilstaan?

* Wanneer de rijbaan van een autosnelweg 3 of meer rijstroken omvat, mogen autobussen,... van meer dan 7.5 ton niet op de linkse rijstrook.
In vraag 7 bij het hoofdstuk "kruisen en inhalen" krijg je een situatie waar maar 3 vakken te zien zijn. De vraag is of deze 3 vrachtwagens naast elkaar mogen rijden. Ik antwoordde "nee", omdat ik de bovenstaande regel toepaste. Maar het antwoorde was "ja" met de uitleg dat - indien er 4 vakken zijn - vrachtwagens wel per 3 naast elkaar mochten rijden. Ik versta deze regel goed, maar op de tekening zijn maar 3 vakken zichtbaar. Wat doe je op het examen?

* Bij verkeerslichten / verkeersborden buiten een kruispunt mag je op een afstand minder dan 20m stilstaan en parkeren, indien de hoogte van het voertuign groter is dan 1.65 EN ? de onderkant van het verkeerslicht of het verkeersbord 2 m boven de rijbaan uitreikt. Als één regel geldig is (bijvoorbeeld enkel 2m of enkel 1.65) mag je dan ook op minder dan 20 meter stilstaan en parkeren? of moeten beide regels gelden?

* Het bord E40 is een internationale weg, dus geen autosnelweg? Toch hebben we het altijd over de E40 autosnelweg? Als je het bord moet benoemen wat antwoord je dan?

* Ken je best ook de gele vakken "goed om te weten"?
Want soms staan er dingen in die in de oefeningen terug komen.

* Wat is de verhouding bij het theoretisch examen: vragen rijbewijs A / rijbewijs B?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

x Astrid
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Astrid,
Je schreef: Moet je op een verhoogd wegdek dat zich op een kruispunt bevindt 30km/u rijden, indien er geen bord A14 of F87 bij staat?
De verhoogde inrichtingen waar je niet sneller dan tegen 30 km/h mag overrijden, worden aangekondigd:

op de kruispunten, door het verkeersbord A14 alleen.op andere plaatsen, door de verkeersborden A14 EN F87.in een zone 30, door geen van beide verkeersborden (je mag er immers sowieso al maar maximum 30 km/h rijden).Zoals je weet, is op deze verhoogde inrichtingen:

links inhalen verboden.stilstaan en parkeren verboden, behoudens plaatselijke reglementering.Deze twee laatste verbodsbepalingen gelden dus niet op andere dan de drie hierboven opgesomde verhoogde inrichtingen.

A14 Afbeelding F87 Afbeelding
Quote: Is inhalen verboden op overwegen zonder slagbomen EN zonder maanwit licht. Dus als er wel een maanwit licht is, maar geen slagbomen, dan mag je wel inhalen?
Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen OF indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld.

Indien er dus ofwel slagbomen zijn, ofwel verkeerslichten, ofwel slagbomen met verkeerslichten, dan geldt het inhaalverbod er niet, en mag je er dus inhalen.

Let wel dat, indien er geen slagbomen en ook geen verkeerslichten zijn, het slechts verboden is een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen in te halen. Andere vormen van inhalen zijn dus niet verboden. Een motorfiets mag bijvoorbeeld geen auto inhalen, maar een auto mag wel een motorfiets inhalen.

Terloops: een motorfiets met zijspan blijft per definitie een tweewielig voertuig (het steunwieltje van het zijspan wordt niet meegerekend).

A45 Afbeelding A47 Afbeelding
Quote: Mag je in een dubbele file (naast bijvoobeeld geparkeerde auto's) even stilstaan?
Zowel voor stilstaan als voor parkeren geldt dat elk voertuig dat volledig of gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld is, in één enkele file moet geplaatst worden.

Dikwijls worden bij het stilstaan of parkeren in dubbele file de 4 richtingsaanwijzers aangestoken. Dit is dan nog een bijkomende overtreding.
Quote: Wanneer de rijbaan van een autosnelweg 3 of meer rijstroken omvat, mogen autobussen,... van meer dan 7.5 ton niet op de linkse rijstrook.
Dit is slechts gedeeltelijk juist.

Wanneer de rijbaan van een autosnelweg 3 of meer rijstroken omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton niet op de links gelegen rijstrook rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

F13 Afbeelding F15 Afbeelding
Quote: In vraag 7 bij het hoofdstuk "kruisen en inhalen" krijg je een situatie waar maar 3 vakken te zien zijn. De vraag is of deze 3 vrachtwagens naast elkaar mogen rijden.
Neen, beste Astrid, kijk nog eens goed: de vraag is "Mogen drie vrachtwagens elkaar tegelijkertijd inhalen?".
Quote: Ik antwoordde "nee", omdat ik de bovenstaande regel toepaste. Maar het antwoorde was "ja" met de uitleg dat - indien er 4 vakken zijn - vrachtwagens wel per 3 naast elkaar mochten rijden. Ik versta deze regel goed, maar op de tekening zijn maar 3 vakken zichtbaar. Wat doe je op het examen?
Beste Astrid, bovenstaande regel geldt op de autosnelwegen. Bij vraag 7 is er niets dat erop wijst dat de betrokken weg een autosnelweg zou zijn, dus dien je ervan uit te gaan dat het een gewone weg is.

Op een gewone weg geldt dat het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen verboden is wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan 3 of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting.

Maar je hebt gelijk dat we hier even de patron moeten bijroepen:

@ Eugeen:

Als iemand "Neen" antwoordt, verschijnt er: "Ja, als er minstens 4 rijstroken in dezelfde rijrichting zijn."

Je mag er hier eentje afdoen: 3 rijstroken volstaan (AR 17.2.4°).
Quote: Bij verkeerslichten / verkeersborden buiten een kruispunt mag je op een afstand minder dan 20m stilstaan en parkeren, indien de hoogte van het voertuign groter is dan 1.65 EN ? de onderkant van het verkeerslicht of het verkeersbord 2 m boven de rijbaan uitreikt. Als één regel geldig is (bijvoorbeeld enkel 2m of enkel 1.65) mag je dan ook op minder dan 20 meter stilstaan en parkeren? of moeten beide regels gelden?
Vooreerst een kleine rechtzetting.

Het is onder meer verboden een voertuig te laten stilstaan of parkeren:

op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruíspunten, behoudens plaatselijke reglementering.op minder dan 20 meter voor de verkeersborden.Let dus op, Astrid: dat "buiten een kruispunt" hoort enkel bij de verkeerslichten, niet bij de verkeersborden.

Deze verbodsbepalingen gelden niet voor de voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of -lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

Aan beide voorwaarden moet voldaan zijn om op minder dan 20 meter van een dergelijk verkeersbord of -licht te mogen stilstaan of parkeren. Het is dus verboden op minder dan 20 meter voor het bord of licht te parkeren:

Als de hoogte van het voertuig met zijn lading meer dan 1,65 m is.Als de onderkant van het verkeersbord zich op minder dan 2 meter boven de rijbaan bevindt.Als de hoogte van het voertuig met zijn lading meer dan 1,65 m is en de onderkant van het verkeersbord zich op minder dan 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Quote: Het bord E40 is een internationale weg, dus geen autosnelweg? Toch hebben we het altijd over de E40 autosnelweg? Als je het bord moet benoemen wat antwoord je dan?
Afbeelding
F23a - Nummer van een gewone weg

Afbeelding
F23b - Nummer van een autosnelweg

Afbeelding
F23c - Nummer van een internationale weg

Afbeelding
F23d - Nummer van een ring

De betekenis van het bord F23c is dus: "nummer van een internationale weg".

De E40 is de tevens de autosnelweg A10.

Je moet niet teveel voortgaan op de termen die in de volksmond gebruikt worden ze stemmen dikwijls niet overeen met de termen in de verkeerswetgeving. Enkele voorbeelden:

Je mag altijd een vast oranje verkeerslicht voorbijrijden. Een dergelijk verkeerslicht komt immers niet voor in het verkeersreglement, wel een vast oranjegeel verkeerslicht.Bij de verkeersmeldingen op de radio hoor je bijvoorbeeld dikwijls: "De rijweg is weer vrijgemaakt". Maar ze bedoelen dan "De rijbaan is weer vrijgemaakt".Als een politieagent tegen mij begint over "het voetpad" of "de stoep", dan bekijk ik hem alsof ik zure chocolade gegeten heb, en vraag ik hem of dat iets is dat je kunt drinken. Het is "het trottoir".
Quote: Ken je best ook de gele vakken "goed om te weten"?
Want soms staan er dingen in die in de oefeningen terug komen.
Absoluut. Het gele vak over rolschaatsers en steppers bij de weggebruikers bijvoorbeeld bevat leerstof die moet gekend zijn.
Quote: Wat is de verhouding bij het theoretisch examen: vragen rijbewijs A / rijbewijs B?
Naast een aantal specifieke vragen met betrekking tot het motorrijden, hebben de meeste vragen betrekking op de gemeenschappelijke leerstof voor rijbewijs A en B.

De specifieke leerstof voor het motorrijden is wel van vitaal belang voor je latere praktijk.
Quote: x Astrid
Dat eerste lettertje heeft me zo goed gedaan na deze job, Astrid!
mark

bromfietsA3

Bericht door mark »

hallokes
ik heb en paar vraagjes voor wat betreft bromfiets klasseB.A3

mogen 2 bromfietsers van de klasse B naast elkaar rijden op en rijbaan,zowel binnen als buiten de bebouwde kom? hier versta ik wel onder dat ht kruisen mogelijk moet blijven .... of enkel binnen de bebouwde kom

mag ik met een bromfiets zonder km/p ,teller wettelijk rijden op de openbare weg?

groetjes mark.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Mark

Kijk even op onze site onder THEORIE A3
Klik dan op: PLAATS OP DE WEG

Het staat daar uitgelegd met afbeeldingen en al.
Plaats reactie