**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Natasja

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Natasja »

Hoi allemaal,

Gisteren mijn examen gaan afleggen in EREMBODEGEM.

De examinatrice (een vrouw met bruin haar met een streng opzicht) zat rechts achter mij.
Op een bepaald moment reden we een straat in en daar zei ze dat ik mocht keren, ik mocht zelf kiezen waar in die straat maar mocht niet op het voetpad rijden.
Om te parkeren gaf ze aan achter welke auto ik moest parkeren en ze zei dat dit in een vloeiende S-beweging moest.
Bij de voorafgaande controles vroeg ze naar de pinkers en stoplichten om te zien of deze werken, daarna kwam ze aan mijn venster staan om te zien of ik alle lichten wist staan en of ik wist waar de knopjes voor de ontwaseming van voor- en achterruit. Daarna mocht ik een kaartje kiezen en dat bleek dan te zijn dat ik moest aanduiden hoe ik motorolie controleer en aanvul. Niets in verband met spiegels of stoel..
Ik heb 20u rijschool gevolgd maar heb het examen afgelegd met mijn vader.

Op een bepaald moment reed ik naar de kerk van Erembodegem. Bij de verplichte bocht die je moet nemen vlak voor de kerk reed ik iets te snel waardoor haar schrijfblok van haar schoot vloog (oeps), ik had ook een auto die van rechts kwam niet gezien. Ik remde wel voor de straat maar zag niets en ben dan doorgereden, maar toen reed er dan toch nog een auto uit die straat op het moment dat ik doorreed.

Ik dacht dus echt dat ik gebuisd zou zijn. Op het einde van de rit vertelde ze me dan dat ik mijn snelheid beter moet aanpassen (terecht) maar dat ik toch geslaagd was.. OEF! (Ze was dus niet zo streng als ze eerst leek).

Ik heb ook niet moeten vertrekken op een helling (wat ik nog steeds raar vind).

Dit is wat op mijn blad staat:
snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
niet aangepaste snelheid
kruispunt -borden B1-17 (M 9-10)
Eco+

Aan iedereen die nog examen moet doen: VEEL SUCCES!!!
HuggyBear

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door HuggyBear »

EXAMENCENTRUM DEURNE

Dag allemaal !

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Op een gegeven moment reed ik in een straat met tweerichtingsverkeer, toen ze plotseling zei dat ik in diezelfde straat nog ergens moest keren. Dat was vrij te kiezen dus.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Tijdens het rijden geeft ze duidelijk en op tijd aan waar je ergens moet parkeren. In mijn geval: "nu mag je parkeren achter die grijze auto daar".
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
koelvloeistof, alle lichten eens aanzetten, juiste zithouding, spiegels juist afstellen en ontvriezing vanachter.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
ik heb leren rijden met een begeleider maar ik heb het examen afgelegd met een rijschoolwagen. ik heb voor mijn examen 2 uurtjes genomen om met de rijschool te oefenen en die hebben echt wel geholpen om alles nog eens op punt te stellen.

- Hoe verliep het examen?
Ik heb het examen dus vandaag afgelegd te Deurne om 10 uur. Ik had een correcte, lieve en charmante blonde dame die wel voor een grapje te vinden was. Op het examen zelf heb ik zelf wel enkele kleine foutjes gemaakt, zoals pinker eens te laat ontstoken, te dicht op een fietser gereden bij het inhalen (ik kon bijna niet anders, het was een smalle straat), en bij keren even de versnellingspook in een verkeerde versnelling gestoken, maar ik heb me gelukkig snel weten te corrigeren. Dit waren 3 foutjes die volgens de examinator als kleine foutjes kunnen bestempeld worden dus ze gaf mij groen licht en ik was dus GESLAAGD van de eerste keer !!! Voor de mensen die het examen nog moeten afleggen, 1 gouden tip die op deze forum waarschijnlijk al vaker werd aangehaald: get rid of the nerves !! voor niets nodig, rijd gewoon rustig en gun jezelf de tijd om alles te analyseren rondom je. Indien je dit doet, zul je zeker slagen!! SUCCES iedereen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb ook niet moeten vertrekken op een helling (wat ik nog steeds raar vind).
Dit is geen verplicht maneuver meer. :idea:
Het wordt wel nog aangeleerd omdat je het in het dagelijks verkeer meer dan nodig hebt.
Als je tijdens je examen op een helling terecht komt, moet je ook kunnen vertrekken zonder achteruit te bollen. :idea:

Proficiat met je slagen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast18

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast18 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei we gaan de eerstvolgende naar rechts en in die straat mag je zelf kiezen waar je keert op de weg. Ik wist niet precies hoe lang de straat zou zijn, dus heb al vrij vlot gekozen om te keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei achter die Opel mag je parkeren dmv een vloeiende S beweging. Raakte heel lichtjes de stoep, maar heb meteen bijgesteld. Toen zei hij verlaat de auto alsof je hem voor langere tijd achterlaat. Ben uitgestapt, volgens de voorschriften.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Zitstand, koelvloeistof, claxon, richtingaanwijzers, lichten en remlicht.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama

GESLAAGD!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Mijn chip is deze morgend uit mijn identiteitskaart gevallen en daarom konden ze die papieren blijkbaar nog niet geven. Dus nu moet ik wel jammer genoeg nog drie weken wachten op een nieuwe kaart én mijn rijbewijs, mijn L blijft dus wel nog even hangen


Nog niet zo gek lang geleden betekende dat zelfs dat je praktijkexamen niet eens doorging.

Eigenlijk heb je hier dus een chanseke dat Goca haar regels terzake wat versoepeld heeft. Nu mag je deelnemen aan het praktijkexamen, maar krijg je het attest dat je geslaagd bent pas éénmaal men je identiteitskaart kan uitlezen.

Hoe dan ook: proficiat met je rijbewijs.
Dan heb ik blijkbaar echt wel geluk gehad!
Inmiddels heb ik mijn IK en rijbewijs gekregen daar ben ik dus heel blij om :)
Ook heb ik nu dat papier dus kan ik in meer detail zeggen hoe het resultaat er staat.

6 Voorrang: voorbehoud
6.3 Geen voorrang verlenen - bord B 17 (M9 -10)
8 Snelheid en verkeersinzicht: Onvoldoende
8.1 Niet aangepaste snelheid
8.4 Borden C43-45 F 1-3-4A-4B-12A-12B-87
8.7 Hinderen

En dan heb je nog die ECO wat ik dus helemaal niet weet wat het juist wil zeggen
Eco + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Die borden heb ik allemaal opgezocht en zijn idd de dingen die ik zelf ook door had dat ik fout deed, die voorrang en de aangepaste snelheid. dat hinderen is ook correct, maar aan die bepaalde lichten in Deurne hinder je altijd wel iemand, dus dat vind ik ms een beetje onnozel, ma ben geslaagd dus we gaan ni klagen he, ik ben tevreden :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Ik heb wel mijn papier nog niet dus ik heb nog geen gedetaileerd verslag. Mijn chip is deze morgend uit mijn identiteitskaart gevallen en daarom konden ze die papieren blijkbaar nog niet geven. Dus nu moet ik wel jammer genoeg nog drie weken wachten op een nieuwe kaart én mijn rijbewijs, mijn L blijft dus wel nog even hangen
Ik wil nog even benadrukken dat alleen maar de L laten hangen niet voldoende is :!:
Ook de rest van de voorwaarden, die aan je voorlopig rijbewijs hangen, moet je nog steeds respecteren. :idea:

Laat je dus niet vangen, we hebben het al meermaals geschreven, dat een papier waarop staat dat je geslaagd bent nog steeds geen definitief rijbewijs is :idea:

Proficiat met je slagen :wink:
Bedankt :)

Ja ik was er me héél goed van bewust dat ik me nog aan de regels moest houden van het voorlopig rijbewijs! Heb dus op men tanden gebeten en nog niemand meegenomen enzo, maar ben wel heel erg blij dat ik nu écht dat rijbewijs heb :)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lieve »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem (Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
in een rustige wijk: "sla hier links af" en aan het begin van de straat zei ze "hier mag je het manoeuver keren in de straat uitvoeren, je mag zelf een plaats kiezen".

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter die rode wagen mag je parkeren. Toen dat gebeurd was zei ze. Vind je dat je goed staat, dan mag je uitstappen en doen alsof er niemand anders meer in de auto zit. (Heb de deuren dus op slot gedaan)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Nummer zeggen van 1 tot 10. Ik moest de remvloestof aanduiden.
Dan alle lichten die ze een voor een opsomde (ook achtermistlicht en rem),
de claxon,
uitleggen wat je allemaal moest regelen wanneer iemand anders voor mij met de auto had gereden: dat was dus de zetel + uitleg hoe de juiste zitpositie was en de spiegels.
Ook moest ik de ruiten kunnen ontwasemen en achterruitverwarming aanzetten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider: Voorlopig Rijbewijs van 36 maanden.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Moeder

of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
enkel met moeder

De examinatrice was een correcte sympathieke vrouw die duidelijke instructies gaf. Zakelijk, maar vriendelijk.

Parcours: een kaartje getrokken en dat bepaalde waarheen de rit ging.
Van het examencentrum direct het eerste straatje rechts in
onder het brugje, rechts volgen en aan 't eind linksaf.
Dan aan het oranje knipperlicht rechtsaf, dan linksaf en daar keren in de straat.
Terug aar het knipperlicht en rechtsaf.
Aan de Kortrijkse steenweg rechtsaf en aan het rondpunt de derde afslag nemen richting Depinte.
De tweede straat links richting Zwijnaarde
en dan weet ik het niet meer.
Het was een zeer interessante route vond ik met veel afslaan en enkele keren dat je niet rechtdoor mocht en de verkeersborden goed moest gezien hebben.
We waren veel gaan oefenen in die regio van het examencentrum, maar deze wegjes waren mij totaal onbekend.
Uiteindelijk kwamen we uit aan de overkant van de kortrijkse steenweg en moesten we linksaf langsheen dat heel smalle wegje (dat je normaal neemt als je van het examencentrum komt en richting Gent moet, maar dan in omgekeerde richting) zo langs de E5Modewinkel en dan linksaf het baantje terug naar het examencntrum.


Resultaat: GESLAAGD :D

Ik heb dit verslag nu geschreven alsof ik zelf dat examen heb afgelegd, maar het was natuurlijk mijn zoon die het deed.
Hij is de 3de die ik met behulp van dit forum heb leren rijden en alweer van de eerste keer geslaagd.
Ik moet jullie dus enorm bedanken voor de begeleiding die ik van jullie heb gekregen bij al mijn vragen en twijfels.
Na bijna 5 jaar neem ik nu dus afscheid van dit forum. Ik heb geen vierde zoon om te leren rijden, dus mijn taak zit er op. :wink:
Ik zal deze site natuurlijk nog wel aanbevelen aan alwie leert autorijden.

Hartelijk bedankt allemaal!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Da-ag.........
groetjes, Lieve
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

@ Lieve
Na bijna 5 jaar neem ik nu dus afscheid van dit forum.
Dat is de minst prettige zin die we ooit van jou te lezen kregen.
In ieder geval "hoed af" omdat je er telkens in geslaagd bent een van de kinderen van de eerste keer te laten slagen.
We zullen u missen.

Eugeen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

@ Lieve,

Je hoeft geen afscheid te nemen van dit forum :idea:
Je doet er namelijk goed aan om hier eens regelmatig te komen kijken wat er zoal in de wetgeving veranderd. :idea:

Je bent hier al 5 jaar aanwezig, dus weet je net zo goed als wij, wat er zoal in deze 5 jaar veranderd is.
(Een hele hoop dus)
Dus als je 'up to date' wilt blijven samen met je 3 kinderen raad ik je aan om nog af en toe eens binnen te springen. :wink:

In elk geval proficiat, want dit is een prestatie die kan tellen, drie kinderen van de eerste keer laten slagen als begeleider 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Beste Lieve,
3 x op rij van de éérste keer geslaagd! Je verdient een dikke pluim :wink: .
Natuurlijk verdienen jouw kinderen ook een dikke pluim, want zij hebben het toch maar moeten doen.
Wens hen allen een dikke proficiat.
Bedankt voor het vertrouwen in ons en... kom gerust nog eens langs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Lieve »

Eugeen, benny, rijprof, bedankt voor de complimenten 8)
Benny Stinkens schreef:
Dus als je 'up to date' wilt blijven samen met je 3 kinderen raad ik je aan om nog af en toe eens binnen te springen. :wink:
Zal ik zeker doen :)
En dan is er nog de nieuwsbrief van wegcode.be die ons ook op de hoogte zal helpen houden.
groetjes, Lieve
Joyce

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Joyce »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne, dinsdag 31 juli 2012
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Na het parkeren zei hij dat ik ergens in die straat mocht keren
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter de auto in een vloeiende S-vorm parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Slijtage van de banden, pinkers, standlichten, gewoon lichten, faren, mistlichten, alles over de houding in de auto, alles over de spiegels en welke knop als de achterraam aandampt
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijbegeleiding.be

Had een fietser niet gezien en een auto geen voorrang gegeven. --> Niet geslaagd. (Logisch :-))
Ga op dinsdag 7 augustus terug.
azziplekkus
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door azziplekkus »

- In welk examencentrum ben je geweest?
*Asse-Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
*Hij zat rechts-achter me
- Het keren in de straat: i/n hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
*Hij zei gewoon "keer in deze straat" Was geen moeilijke opdracht, de examinator zei me dat ik niet op de borduur mocht gaan staan, ik vroeg "raken mag toch wel hé?" En hij bevestigde dit.
Bij het keren zou ik volgens mijn vader OP de borduur hebben gezeten, maar ik denk dat ik nog op het hellend vlak zat. Heb meteen geremd wanneer ik een schokje voelde. (Examinator heeft er ook niets over gezegd, was inorde :))
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
*Achteruit parkeren met een S beweging, vooraf aan de rit heeft hij getoond wat er verwacht werd met een afbeelding met pijlen, net zoals met het keren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
*Heb het kaartje "motorolie" getrokken, heb aangeduid waar ik bijvul en waar ik controleer, was in orde. Daarna standlichten, dimlichten en remlichten (Ik had de indruk dat dit eerder was als TECHNISCHE controle, aangezien ik door de zenuwen niet altijd exact deed wat hij vroeg (bvb rechter standlicht ipv linker en vice versa).
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
*Met begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
*Was met mijn vader, die me ook heeft opgeleid.

Na de rit dacht ik dat ik grandioos gebuisd was. Tijdens de rit had ik verschillende fouten gemaakt, en telkens dacht ik in mezelf "Jah, nu kank het wel vergeten" en trok ik een bizar gezicht.
Ook heb ik VEEL slechter gereden dan dat ik gewoonlijk rij. Ben een paar keer vergeten over men schouder te kijken als ik links afsloeg, en ook een paar keer een blunder met het trugschakelen.
Na afloop zei hij "Perfecte rijstijl, perfecte kijktechniek. Niets op aan te merken." Ik was verrast :)

Blanco papier, met uitzondering van de Eco+ (en dan die cijfers), Maar dat was een opmerking dat iedereen kreeg heb ik hier gelezen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

@ azziplekkus
Proficiat :wink: Eco + betekent dat je ecologisch hebt gereden, positief dus.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

vandaag examen te Asse gedaan, niet geslaagd.
8.10 KRUISPUNT borden B 1 17 ( M 9-10)
heeft met voorrang te maken maar kan er iemand meer uitleg geven?
dank u
Plaats reactie