Achteruit parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Vandaag geblokkeerd gezeten met 1 wiel op de borduur :( ik denk dat hoe ik dat toen heb moeten opgelost echt op het nippertje was om mijn banden kapot te maken. Wat een kloterij
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Zo, de tweede keer ging gelukkig al iets beter. Het moet gewoon een keer echt lukken uiteindelijk..

Nog een vraagje: is het achteruit parkeren sowieso in een 'vlakke' straat? Want ik oefen nu soms ook bij auto's op een bergop/bergaf, maar als dat op het examen sowieso niet is oefen ik vanaf nu gewoon altijd op een vlakke straat.

thanks
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

Niet alle straten zijn overal vlak.

Je kan er enkel maar beter door leren parkeren, als je ook op ietwat hellende straten oefent.
Kom je in wat heuvelachtig gebied, dan zal je dat daar ook moeten kunnen ...
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Thanks!

Hoe belangrijk is het dat de auto recht staat? De afstand tov de borduur begint beter te lukken maar 50% van de keren sta ik wel een beetje tot matig scheef
Nicky

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Nicky »

Ben ook aan het oefenen pfffff niet makelijk ze :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

WVM schreef:Hoe belangrijk is het dat de auto recht staat?
Men gaat de hoek of de zijdelingse afstand voor- en achteraan niet nameten, enkel op het oog beoordelen, dus zorg dat je de auto ongeveer recht zet wanneer je terug wat vooruit rijdt.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Jari »

Heb je ook een andere auto waarmee je kan oefenen? Op den duur verlies je ook een beetje de moed omdat het steeds niet lukt met diezelfde auto...

Ik had een moeilijke auto (zwaar zonder servo en ook kleine spiegels) en daar lukte het maar niet mee. Uiteindelijk heb ik wat geoefend met een compleet andere auto (camionette met servo en zonder uitstekende kofferbak), daarin lukte het wel. Eenmaal ik de routine te pakken had, kon ik parkeren met elke auto, ook die eerste.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Inazuma schreef:
WVM schreef:Hoe belangrijk is het dat de auto recht staat?
Men gaat de hoek of de zijdelingse afstand voor- en achteraan niet nameten, enkel op het oog beoordelen, dus zorg dat je de auto ongeveer recht zet wanneer je terug wat vooruit rijdt.
Het begint te lukken, maar meestal staat de auto niet helemaal recht en soms gewoon scheef maar wel binnen de afstand van 30 cm van de borduur.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Na dagen lang goed geparkeerd te hebben gaat het nu, de dag voor mijn examen, weer helemaal mis. Het zal wel de stress zijn zeker?

Mocht het 2x niet lukken op het examen, is het dan herexamen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren

Bericht door de rijprof »

Je mag ter plaatse corrigeren of je mag voor een 2de poging er veilig uitrijden en opnieuw proberen.
Tip: rij traag, dan lukt het meestal beter, kijk goed waar je uitkomt naast de boord, verbeter indien nodig ter plaatse en als het helemaal niet wil lukken, rij er terug uit, adem eens diep in en uit en probeer nog eens heel rustig.
Veel succes en laat iets weten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Reneke

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Reneke »

Beste rijprof , wat bedoel je met corrigeren?
Bij het achterwaarts insturen rijd ik recht naar de boordsteen toe en raak ik (tik ik) de boordsteen...
Mag ik nu terug even een stukje uitrijden en mijn draaien corrigeren zonder volledig opnieuw te beginnen!
Kan dit?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door GRO »

Bekijk even deze pagina van ens praktijkboek of praktijdCD

PARKEREN
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

Reneke schreef:Beste rijprof , wat bedoel je met corrigeren?
Bij het achterwaarts insturen rijd ik recht naar de boordsteen toe en raak ik (tik ik) de boordsteen...
Als je dan terug naar voor rijdt en tegelijk naar de borduur stuurt, dan sta je toch goed ... je moet daar vooraan natuurlijk wel een beetje plaats voor hebben.

Ik parkeer zo in de krappere plaatsjes.
Reneke

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Reneke »

@inazuma, zo zou ik het ook doen maar...
dat is nu net wat ik begrepen had dat je op een praktijkexamen niet mag doen!
vandaar mijn vraagje hoe ver mag je gaan in het corrigeren.
Toch bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren

Bericht door de rijprof »

Beste rijprof , wat bedoel je met corrigeren?
Bij het achterwaarts insturen rijd ik recht naar de boordsteen toe en raak ik (tik ik) de boordsteen...
Mag ik nu terug even een stukje uitrijden en mijn draaien corrigeren zonder volledig opnieuw te beginnen!
Kan dit?
Volgens wat ik begrepen heb van een aantal examinatoren is het de bedoeling om in een S-beweging te parkeren. De auto op 45 ° draaien, de wielen recht en dan nog steeds in 45° met het achterwiel tot tegen de boord rijden en dan voorwaarts rechttrekken is NIET OK.
Je hebt dan immers geen S-beweging gemaakt.

Er moet een globale S- beweging in zitten, m.a.w. je moet ook terugdraaien.
Welke correctie mag wel:
1. Als je, na de S- beweging, met de achterband de boord raakt en je bent bijna evenwijdig met de boordsteen mag je voorwaarts nog de auto rechttrekken.
2. Als je, na de S- beweging, iets te ver van de boord uitkomt ( een 30 à 40 cm ongeveer) mag je via een achterwaartse S-beweging de auto wat dichter bij de boord zetten en voorwaarts aansluiten tot op ongeveer 1 meter met je voorligger.

Samengevat: als de S-beweging bijna volbracht is, mag je nog een beetje corrigeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie