Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Riko
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:14

Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Riko »

Beste,

ik heb reeds mijn rijbewijs B (sinds 2003) en zou nu graag mijn rijbewijs A (> 125cc) willen halen.

Ik begin bij het begin: de theorie :)
In de week heb ik geen tijd om theorielessen te volgen en aangezien ik mijn rijbewijs B al heb, ben ik al bekend met de theorie (of het zou toch moeten ;)) dus ik wil mijn theorie halen dmv zelfstudie.

Mijn vraag is, de examens die men aflegt, zijn die voor iedereen gelijk (rijbewijs A, B, ...)? of zijn de theorieexamens per categorie ingedeeld?

En bijgevolg, neem ik best een cursus voor algemene theorie of zijn er cursussen specifiek met het oog op het behalen van een rijbewijs A?

En waar haalt men best zulke cursussen? ik wil de beste cursus om (lees: meest complete) om mij zo goed als mogelijk te kunnen voorbereiden uiteraard :)
Op de rijscholen of op de examencentra of hebben jullie een online shop?
Spijtig genoeg zie ik dat noch de examencentra noch de rijscholen (althans de rijschool dat ik op het oog had) niet op zaterdag open zijn...

Alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Wouter »

Theorie-examens zijn per categorie anders.

Natuurlijk bevelen wij aan te leren volgens ONZE LEERMETHODE
Tot op de dag up-to-date (in tegenstelling tot een leerboek), zeer volledig en duidelijk uitgelegd (in een boek moet het op zo weinig mogelijk pagina's, want drukken kost geld).
De vele positieve reacties bewijzen de effectiviteit van deze methode.

De theoriepagina's en oefenvragen zijn gratis, de proefexamens kosten 2,5 euro.

Voor rijbewijs A moet je natuurlijk de specifieke leerstof A kennen, maar ook de volledige leerstof die behandeld wordt onder rijbewijs B moet opnieuw gekend zijn! Uiteraard zullen de vragen op het examen meer gericht zijn op motorrijders. Zo zal men je bijvoorbeeld vragen "mag ik mijn motorfiets hier parkeren" in plaats van "mag ik mijn auto hier parkeren".
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Riko
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:14

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Riko »

aha, dus als ik het goed begrijp zal je bij het afleggen van het examen, ingedeeld worden bij degenen die voor een A gaan en is er niet zoiets als een "algemeen examen"

alvast bedankt voor je antwoord
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Inazuma »

Riko schreef:aha, dus als ik het goed begrijp zal je bij het afleggen van het examen, ingedeeld worden bij degenen die voor een A gaan en is er niet zoiets als een "algemeen examen"
Aangezien de examens per computer gaan, kan men je een aangepast examen geven.
Riko
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:14

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Riko »

okidoki, bedankt voor de verduidelijkingen alvast!

bij gebrek aan tijd in de week zal ik mij een boekje aanschaffen om de theorie voor te bereiden, en een beroep doen op jullie schitterende website!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door bert.covens »

Je meldt je aan, met je identiteitskaart. Let erop dat je chip daarvan nog kan uitgelezen worden. Zoniet of bij twijfel, best eerst naar het gemeentehuis gaan. Je betaalt 15 euro. Zodra er een computer vrij is, word je binnengeroepen om jouw examen af te leggen.

De wegcode is voor de overgrote meerderheid hetzelfde als voor de categorie B. Maar er zijn wél enkele specifieke regels voor motorfietsen die je moet kennen.
Riko schreef:okidoki, bedankt voor de verduidelijkingen alvast!

bij gebrek aan tijd in de week zal ik mij een boekje aanschaffen om de theorie voor te bereiden, en een beroep doen op jullie schitterende website!
Dàt raden we nu net ten sterkste af, om verwarring te voorkomen. Zie ONZE LEERMETHODE.

Elk boek, site, ... benadert dezelfde materie, maar vaak vanuit een andere invalshoek. Zo loop je het risico op verwarring als je verschillende dingen door elkaar gaat gebruiken. Met boeken uit de boekhandel, pas je trouwens sowieso best goed op. Een boekhandel verkoopt meestal zijn voorraad op, en trekt het zich niet altijd aan dat de wegcode intussen veranderd is. Het risico op foute (want niet meer up to date) informatie, is daardoor niet onbestaande.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Riko
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:14

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Riko »

wederom bedankt voor de waardevolle tips!

ik zou mijn cursus (specifiek gericht op behalen rijbewijs A) kopen bij een erkende rijschool, ik veronderstel dat die wel up to date zijn, in tegenstelling tot bij de gewone boekhandel?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door wooter »

Riko,

Koop geen boek of cursus. Leer de theorie van de website http://www.gratisrijbewijsonline.be" target="_blank voor het rijbewijs A.

Deze website is je beste garantie op het behalen van je rijbewijs, omdat de website bij elke wetswijziging aangepast wordt in tegenstelling tot talloze boeken die in de boekhanden achter blijven, ook al is de wetgeving veranderd.

Pas als je je theorie hebt behaald, hoef je een rijschool te contacteren voor de praktische lessen.
Riko
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2012, 20:14

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Riko »

alrightie, wou even meedelen dat ik geslaagd ben voor mijn theorie examen, door enkel het meest recente boekje te lezen/leren. ;)

dus als je het meest recente boekje neemt, je gaat er elke dag in lezen en leren, en je leert alle oefen- en examenvragen op, én je wacht niet te lang, dan zal het ook wel lukken.
Gast

Re: Theorie Rijbewijs A: specifiek of algemeen?

Bericht door Gast »

tuurlijk lukt dat via een boek.

meer nog,
voor vakbekwaamheid is er zelfs geen keuze, want daar doen ze op deze website niet bij mee...
Plaats reactie