volledig motorrijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
gast1991

volledig motorrijbewijs

Bericht door gast1991 »

Beste,

op het moment ben ik 20 jaar. Ik heb zonet mijn vast (licht) rijbewijs voor de motor behaald. Indien ik geen 2 jaar wil wachten, en binnenkort voor het volledig A rijbewijs gaan, moet ik dan opnieuw verplicht een theorie halen voor een voorlopig rijbewijs, minimaal 6 uur praktijkopleiding volgen om zo een voorlopig rijbewijs te krijgen om dan uiteindelijk het examen af te leggen?

mvg
Benny Stinkens
Administrator

Re: volledig motorrijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

zonder deze 2 jaar is het onmogelijk om onder de 21 jaar aan dit rijbewijs te geraken :idea:

Wordt jij binnenkort 21 jaar :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

gast1991 schreef:Indien ik geen 2 jaar wil wachten, en binnenkort voor het volledig A rijbewijs gaan, moet ik dan opnieuw verplicht een theorie halen voor een voorlopig rijbewijs,
Hangt er van af hoe lang de theorie geleden is. Ze blijft 3 jaar geldig.

Maar : voor het praktisch examen mag de theorie maar 3 jaar oud zijn.
Nakijken dus !
minimaal 6 uur praktijkopleiding volgen om zo een voorlopig rijbewijs te krijgen om dan uiteindelijk het examen af te leggen?
Je moet inderdaad opnieuw praktijkopleiding volgen voor een "volle" A als je die sneller wil, voor de 2 jaar met beperkte A om zijn.

Examen kan pas vanaf 21.

Als je al een tijd rondrijdt met een beperkte motor, mag een onbeperkte eigenlijk geen probleem zijn.
Je zou via de rijschool 8 uur kunnen doen, en dan kort aansluitend het examen doen ipv met een voorlopig rijbewijs rondrijden.

Op 19 januari 2013 verandert de rijbewijswetgeving ondermeer voor categorie A.
Word je voldoende ruim voor die datum 21 jaar ?
gast1991

Bericht door gast1991 »

Ja, in juli word ik 21. Mijn theorie zal dus nog steeds geldig zijn, dus zou ik enkel 8 uur les moeten nemen. Met wat voor motor wordt er op de rijscholen les gegeven? Ook de er 6, maar dan onbegrensd?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

gast1991 schreef:Met wat voor motor wordt er op de rijscholen les gegeven? Ook de er 6, maar dan onbegrensd?
Dat verschilt van rijschool tot rijschool - en daar worden ze uiteraard ook wel eens vervangen ;)
Kijk eens op hun website of er staat welke modellen ze gebruiken, of foto's.

Meestal gaat het om handige naked bikes - met voldoende vermogen om het examen mee te mogen doen, maar ook niet overdreven veel vermogen.
Een ER-6 voldoet daar zeker aan.
Plaats reactie