Rijbewijs 125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Radec

Rijbewijs 125cc

Bericht door Radec »

Hallo,

Ik heb 5 maand geleden mijn rijbewijs B behaald en zou graag met een 125cc motor rijden.
Nu las ik dat er in 2013 een regel komt dat er een appart rijbewijs behaalt zou moeten worden.
val ik dan nog binnen de regel dat ik na 2 jaar mijn auto rijbewijs te hebben met een 125cc mag rijden?
ook al heb ik dat in 2013 nog geen 2 jaar?

of zal ik in 2013 een appart rijbewijs moeten halen om met een 125 te kunnen rijden?

groeten

Radec
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door de rijprof »

De nieuwe richtlijn brengt een aantal belangrijke wijzigingen aan in de bestaande teksten over het rijbewijs en in andere besluiten die hiermee verband houden en treedt in werking op 19 januari 2013.
wegcode forum schreef: In het kader van de nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot de categorie ën A1 (*), A2 en A werd de huidige toelating voor de houders van een sedert ten minste 2 jaar uitgereikt rijbewijs B om met een motorfiets met een cilinderinhoud tot 125 cm3 te rijden, opnieuw bekeken.

Deze toelating blijft behouden (zoals voorheen enkel op het nationale grondgebied), omdat de lichte motor kan worden beschouwd als een alternatief verplaatsingsmiddel om de mobiliteitsproblemen, vooral in stedelijk milieu, te verminderen. Aangezien het besturen van een lichte motorfiets een aantal basisvaardigheden vergt, werd ervoor geopteerd om deze toelating afhankelijk te maken van het volgen van een praktische opleiding van 4 uur.
Het volgen van deze opleiding zal op het rijbewijs worden vermeld bij middel van een code naast de categorie B.

(*) De categorie A1 omvat de motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, alsook de driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.
Met dank aan wegcode.be :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
knowitall

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door knowitall »

KB 28 april 2011 - "In het kader van de verworven rechten worden de bestuurders die een rijbewijs voor de categorie B voor 19 januari 2011 hebben behaald, vrijgesteld van het volgen van deze opleiding."
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door qbertq »

knowitall schreef:KB 28 april 2011 - "In het kader van de verworven rechten worden de bestuurders die een rijbewijs voor de categorie B voor 19 januari 2011 hebben behaald, vrijgesteld van het volgen van deze opleiding."
Verworven recht, ze kunnen me wat met hun verworven recht.
Wil je een voertuig besturen wel volg of krijg een degelijke opleiding, slaag in de voorgeschreven proef.
Vroeger kreeg je bij je rijbewijs B een motorrijbewijs hoe idioot was dat, wij konden direct op 1000cc kruipen.
Ik heb toen ook wat vrienden en bekende verloren zelfs een familielid.
Ben zelf met de motor gaan rijden NA een scholing.
Diegene met de toelating om 125cc te besturen beseffen ze wel waar ze mee bezig zijn en de wegcode .
Ik zie ze dagelijks met dingen op straat het is een ramp, ik zou een aantal zaken kunnen opschrijven maar wie ben ik , zij die zonder fouten zijn werpe de eerste steen.
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door Inazuma »

knowitall schreef:KB 28 april 2011 - "In het kader van de verworven rechten worden de bestuurders die een rijbewijs voor de categorie B voor 19 januari 2011 hebben behaald, vrijgesteld van het volgen van deze opleiding."
Aangezien Radec zijn rijbewijs B nog maar 5 maanden heeft, valt hij hier dus NIET onder.
Op het moment dat de nieuwe regeling in gaat, is het voor hem immers nog geen verworven recht om een 125cc te mogen besturen met een rijbewijs B.

Dat is waar de datum in 2011 vandaan komt : invoeringsdatum nieuwe regeling min de vereiste 2 jaar rijbewijs B.


Motorrijden is dermate verschillend van autorijden, dat men er inderdaad best een andere rijopleiding voor neemt.
bartje

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door bartje »

hallo,

ik heb mijn vast autorijbewijs behaald op 14/03/2011
dus mag ik op 14/03/2013 een motorfiets besturen tot 125 cc ?
of moet ik hier nog lessen voor pakken? theorie of praktijk?

iemand die dit zeker weet?
graag een antwoord , want ik snap het allemaal niet meer hoor :P

bedankt alvast!

groeten bart
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door Inazuma »

bartje schreef:ik heb mijn vast autorijbewijs behaald op 14/03/2011
dus mag ik op 14/03/2013 een motorfiets besturen tot 125 cc ?
Neen.
Tegen dan is de nieuwe rijbewijs regeling in voege (vanaf 19/01/2013), maar je hebt je rijbewijs B op het moment dat de nieuwe regeling ingevoerd wordt, nog niet lang genoeg om met een lichte motor te mogen rijden. Voor jou is dat dus nog geen verworven recht.
of moet ik hier nog lessen voor pakken? theorie of praktijk?
Dat wordt 4 uur praktijkopleiding.

Uit de begeleidende tekst bij het KB :

In het kader van de nieuwe Europese regelgeving met betrekking tot de categorieën A1, A2 en A werd de huidige toelating voor de houders van een sedert ten minste 2 jaar uitgereikt rijbewijs B om met een motorfiets met een cilinderinhoud tot 125 cm3te rijden, opnieuw bekeken.
Deze toelating blijft behouden (zoals voorheen enkel op het nationale grondgebied), omdat de lichte motor kan worden beschouwd als een alternatief verplaatsingsmiddel om de mobiliteitsproblemen, vooral in stedelijk milieu, te verminderen.
Aangezien het besturen van een lichte motorfiets een aantal basisvaardigheden vergt, werd ervoor geopteerd om deze toelating afhankelijk te maken van het volgen van een praktische opleiding van 4 uur.
Het volgen van deze opleiding zal op het rijbewijs worden vermeld bij middel van een code naast de categorie B.

In het kader van de verworven rechten worden de bestuurders die een rijbewijs voor de categorie B voor 19 januari 2011 hebben behaald, vrijgesteld van het volgen van deze opleiding.
Davidvri

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door Davidvri »

Dus als ik het goed begrijp zullen personen (ikzelf behaalde mijn rijbewijs B in 2006) die nu met een 125cc rijden met een rijbewijs B, na januari 2013 nog steeds niet in het buitenland mogen rijden met hun eigen moto?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs 125cc

Bericht door Inazuma »

Davidvri schreef:Dus als ik het goed begrijp zullen personen (ikzelf behaalde mijn rijbewijs B in 2006) die nu met een 125cc rijden met een rijbewijs B, na januari 2013 nog steeds niet in het buitenland mogen rijden met hun eigen moto?
Inderdaad.

Deze regeling blijft een nationale toelating, zonder dat je er een rijbewijs A1 voor krijgt.

Zelfs met de 4 uur opleiding voor wie een rijbewijs B van na 19 januari 2011 heeft, krijg je maar een aanvullende code bij het rijbewijs B, geen rijbewijs A1.
Plaats reactie