- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse/Mollem
- Zat de examinator naast of achter jou?
schuin achter (achter de passagierszetel)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
ze toonde in welke straat het moest, maar had op voorhand gezegd dat ik volledig zelf mocht kiezen waar precies ik keerde (waar ik het zelf veilig vond)
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
parkeren achter een auto, hé

naast auto gaan staan en met een 's'-beweging erachter gaan staan. op voorhand had ze uitgelegd dat ik de borduur mocht raken maar er niet op mocht rijden (ik heb effectief de borduur geraakt, ze heeft er helemaal niets van gezegd). De regel van de borduur geldt trouwens ook voor het keren in de straat: je mag de borduur raken maar er niet op rijden!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
het is een kaartje trekken, op de mijne stond 'motorolie', dus motorkap openen (zo snel mogelijk), normaal moet je de motorkap ook op de poot laten steunen (ze zei tegen mij dat het niet hoefde, maar is wel gemakkelijker), ik heb getoond waar je de olie bijvult en waar die pook zit om het peil te checken. daarna vroeg ze ook wat lichten: standlichten, dimlichten, pinker links en rechts, remlichten achter, toeter
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
met begeleider, geen rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
ik heb leren rijden met mijn beide ouders, op het rijexamen was mijn papa mee.
uitslag:
parkeren was maar zo-zo, meestal gaat het beter bij mij, ik had de borduur geraakt, dus heb dan vol teruggedraaid om de auto weer recht te krijgen. gelukkig is het een klein autootje, een fiat panda, dus dat draait ontzettend kort. bij het uitstappen heb ik trouwens vergeten nakijken of geen verkeer kwam, wat ontzettend stom is want ik had het 100 keer correct gedaan bij het oefenen. Maar ze heeft er helemaal niets van gezegd!
Daarna keren in de straat, ze heeft gezegd: 'in deze straat ga je keren', ik heb zelf de plaats gekozen, is zeer goed verlopen allemaal. ik had ergens gelezen dat je je wielen niet mocht draaien wanneer je stilstond, ik heb het wel gedaan (zoals gezegd draait mijn auto kort, dus als ik mijn wielen draai voor het volgende manoeuvre, terwijl de auto rijdt, dan sta ik al heel snel helemaal verkeerd). Ik heb ook steeds de pinkers opgezet in de richting naar waar ik draaide. Over het keren heeft ze ook geen opmerkingen gemaakt.
bij het vertrekken op een helling ben ik stilgevallen. Daar was ik wat lastig over, want ik kan dat perfect, en natuurlijk bij het examen mislukt het. Maar ze heeft er niets over gezegd, de examinatoren zullen wel weten dat de leerlingen wat nerveuzer zijn bij het examen!
Daarna rondgereden in Asse centrum, geen problemen meer gehad.
Uitslag: geslaagd! bij het terugkeren aan het examencentrum zei ze: 'Dat was een heel vlotte rit, ik heb absoluut geen opmerkingen.'
Tips voor de 'L's:
- ga vaak oefenen in de buurt rond het examencentrum: weet precies waar de straten zijn, hoe je erin moet rijden, de snelheidsbeperkingen, de snelheidsheuvels etc. ik kende alle straatjes, wist waar de straten met voorrang van rechts lagen, etc. Dan ben je meteen al meer op je gemak!
- kijk zeer ostentatief of er geen fietsers langsmoeten en of er geen auto's uit de straten van rechts komen (goed remmen, hoofd draaien, ...) . Toon dat je die regels kent!