afdraaien naar links of met aanhangwagen (BE)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
gasgeven

afdraaien naar links of met aanhangwagen (BE)

Bericht door gasgeven »

wat moet je doen als je op een drukke tweevaksrijbaan of viervaksrijbaan met middenstrook moet naar links afslaan met een grote aanhangwagen? Met mijn auto zonder aanhangwagen steek ik eerst de eerste rijstrook over en ga dan in het midden even staan wachten tot de rijbaan in de andere richting vrij is en sla dan af naar links. Als je met een aanhangwagen in de middenstrook staat blokkeer je een volledig een rijstrook achter jou!

1) Moet je dan wachten tot in beide richtingen de weg vrij is en dan pas naar links afslaan? Dat kan wel een eeuwigheid duren als het druk is en er zijn geen lichten.
2) Of moeten de mensen er maar mee leven dat je even een rijstrook blokkeert? Lijkt mij toch niet zo veilig.

bedankt!
de rijprof

Re: afdraaien naar links of met aanhangwagen (BE)

Bericht door de rijprof »

Ik vermoed dat je een voorrangsweg wil oversteken?
Antwoord 1.

Als de aanhanger niet te lang is, kun je misschien jouw combinatie sleep op de doorsteek wat meer schuin opstellen zodat je niemand hindert?
Eventueel een omwegje maken (keren aan de volgende doorsteek)?
gasgeven

Bericht door gasgeven »

ja een voorrangsweg. En ik denk dat het schuin zetten niet altijd goed lukt, je blijft +-9m lang he. Omrijden is wel een optie alhoewel ik denk dat dit soms toch praktische gevolgen heeft als je enkele kilometers moet omrijden. Dus is mijn vraag nog steeds, mag je die rijstrook blokkeren met je aanhangwagen?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Dus is mijn vraag nog steeds, mag je die rijstrook blokkeren met je aanhangwagen?
NEEN
gasgeven

Bericht door gasgeven »

ok bedankt voor het duidelijke antwoord :-)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Als je eerst een rijbaan moet oversteken om linksaf te gaan, moet je dat in 1 keer kunnen doen wanneer je sleep te groot is om "in de middenberm" even te wachten.
Schuin gaan staan met een lange sleep kan hier tegenliggers hinderen, wat ook niet mag bij het afslaan.

Als je vanop een weg links wil afslaan, tijdig pinker op, zo links mogelijk gaan rijden (op gescheiden rijbanen : op de linker rijstrook) en daar (net voor het KP waarop je het dwarsverkeer niet mag blokkeren) wachten tot je kan afslaan.

Rijden met een sleep komt eigenlijk vaak neer op rijden met een vrachtwagen, daar gaat ook niet mee wat met een personenwagen kan ...
Plaats reactie