**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mel83

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Mel83 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze zei gewoon in een straat : je mag nu keren zonder de borduur of het voetpad te raken :P

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een vrij drukke straat moest ik mij achter een wagen parkeren in een vloeiende beweging (dus zonder te remmen of de borduur te raken . Lukte perfect maar was redelijk laat in mijn handrem optrekken maar kheb er net op tijd aan gedacht.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij/zij gevraagd?
lichten,richtingaanwijzers,claxon en rem. En dan nog de ruitenwisservloeistof

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ja, de Kortrijkse rijschool

Ik ben ondertussen 28 en heb dus lang genoeg gewacht :lol:
kheb er geen spijt van dat ik er aan begonnen ben maar :

eindresultaat : Niet geslaagd.
Mijn instructeur zei dat ik zeker niet slecht gereden had, voorrang goed verleend maar dat ik juist wat meer in mijn achteruitkijkspiegel moet kijken. Zei ook dat ik pech had om haar als examinator te hebben want ze eist quasi een perfecte rit.
Mijn grootste vrees dat ik de vrouwelijke examinator had ( die iedereen daar vreest) is dus uitgekomen .
Ze was onvriendelijk voor en tijdens de rit maar na de rit deed ze plots poeslief.
Ik kreeg mijn blad en er stond overal bij : niet beoordeeld , uitgezonderd parkeren, daar stond gewoon handrem bijgeschreven.
BALEN dus.. heb me gek geoefend de laatste weken en dan gebuisd zijn voor zo iets.
Mag op 3 mei nog eens gaan proberen. Jammer van het geld :mrgreen:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

niet beoordeeld , uitgezonderd parkeren, daar stond gewoon handrem bijgeschreven.
Dat wil waarschijnlijk zeggen dat je bij het parkeren vergeten bent de handrem op te trekken en dan moet de examinator je sowieso onvoldoende geven. (lieve examinator of niet, het moet)

Ik weet niet of je de moeite gedaan hebt om ons praktijkboek door te nemen. Daar staat duidelijk in gewaarschuwd dat je de handrem niet mag vergeten, ofwel terugkomen.

Neem het voor het volgende examen toch eens goed door. Er staan ze heel wet tips in

Veel succes volgende keer.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEk NAAR JE COMPUTER
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brakel

- Zat de examinator naast of achter jou?
achteraan rechts

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Spoorwegstraat inrijden: "eenmaal voorbij de geparkeerde auto's, mag je keren"

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Alweer Spoorwegstraat, net na het keren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij/zij gevraagd?
Aantonen waar oliepeil wordt gemeten, alle lichten, richtingaanwijzers, claxon, rem, knopjes voor ontwaseming en ontvriezing.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
6u rijschool gevolgd, examen met begeleider (vader)

- Parcours:
Naar Geraardsbergen via Geraardsbergsestraat. Steeds rechtdoor, indraaien aan de Hazelaarstraat en zo door Deftinge terug naar het examencentrum.

eindresultaat : geslaagd!
Voorbehoud: te veel rechts
Turnevies
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2011, 19:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Turnevies »

Gisteren bij de derde poging rijexamen in Deurne geslaagd!

ik heb in het verleden zowel onder mijn naam als als gast een paar keer geklaagd over het systeem en hoe onfair ze waren en zo, ik ga niet zeggen dat daar niks van waar was maar ik wil wel benadrukken dat ik wel respect heb voor examinatoren, rijinstructeurs ed.(en nee ik heb nooit het praktijkboek gedownload waar jullie om de 2 minuten reclame voor maken en daar schaam ik me die voor :wink:)

Hoe kwam het dat ik er deze keer wel door was? een combinatie van dingen. ten eerste, ik heb na mijn verplichte uren rijles ineens rijexamen met de rijschool gedaan ook. Dat stadsautootje was een stuk praktischer om te manouvreren dan de auto waar ik daarvoor mee reed(monovolume met 6 zitplaatsen, 3 vanvoor en drie vanachter). Anderzijds was het examen precies ook wat gemakkelijker: bij de controles vooraf moest ik alleen maar mijn oliepijl, pinkers, remlichten en kort iets van de stoel zeggen, waar ik de vorige keer veel meer moest doen. Ik kreeg om te keren ook een veel bredere straat. (bij mijn vorige examen had ik een slecht om manouvres omdat ik bij het keren langs achter te dicht bij andere auto's moest komen). Ofdat dit is omdat het met de rijschool is en de rijinstructeur die examinatoren kent is, omdat het de derde keer al is of gewoon geluk laat ik in het midden. Ik denk nog altijd wel dat de examencentra graag mensen naar de rijscholen sturen, maar dat neemt niet weg dat de mensen van de rijschool goed hun vak kennen. Ik heb tijdens de verplichte lessen niet echt iets fundamenteels geleerd, ze lieten mij daar wel 50 in 3e rijden ipv in 4e wat ik meestal deed op een grote baan en dat maakt het wel gemakkelijker(en ze zeiden op de rijschool ook zoals alle mensen dat ge u in het echt van die instellingen voor spiegels en zo niks moest aantrekken als ge genoeg kont zien en comfortabel zat)

Het examen zelf was voor de eerste keer in een vakantie, daardoor was ik misschien ook wat beter uitgerust dan anders en in de late voormiddag, dus ik was nog fris maar wel uitgeslapen. En ik heb juist ervoor nog een uurtje rondgereden zodat ik al in de stemming was. Het examen zelf ging eigenlijk heel vlot, de bisschoppenhoflaan naar links op en wat straten doen, en een kruispunt met kapotte verkeerslichten een paar keer maar zonder problemen. Ik had nog twee opmerkingen, één keer stond er in een straat rechts een vuilkar naar links te pinken en ik dacht dat die stilstond met haar vier pinkers, maar ik had ze eigenlijk moeten voorlaten en ook met het keren kwam er uit de verte nog een andere auto aan en ik had die zogezegd ook moeten voorlaten maar ik betwijfel of hij voor mij heeft moeten remmen.
Maar het belangrijkste verschil met de vorige keren is waarschijnlijk dat ik rustiger was, mijn grootvader die mij leerde rijden was er eerst al absoluut zeker van dat ik er gemakkelijk de eerste keer door zou zijn(vroeger politie in t stad) dus ik stond tamelijk onder druk, en toen dat niet zo was was dat gewoon pech met de examinator(ik had toen twee onvoldoendes, een omdat ik een auto van achter een hoekje rechts had moeten voorlaten en een omdat ik te rechts reed) en ben ik de week erna mijn tweede examen gaan doen en de rijschool was gewoon een groot taboe waar ze alleen domme regeltjes uitleggen maar geen echt verkeersinzicht, ik reed al wat paranoide rond na dat eerste examen en vanaf de manouvres ben ik dan wat beginnen panikeren en heb ik voorangsborden gemist, wat ik normaal nooit zou doen.

dus een gouden tip voor iedereen die nog moet komen, ga niet met de instelling er door te MOETEN zijn of de examinator te imponeren, maar ga gewoon een toertje doen, let wat extra op de verkeersregels en denk eraan dat een rijbewijs geen basisrecht of een verplichting is maar gewoon iets superzalig en praktisch om te hebben.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem (Gent)
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei gewoon 'in deze straat mag je eens keren'.. Heb dit vrijwel aan het begin v/d straat gedaan, omdat er op het einde geparkeerde auto's stonden.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
'Achter deze auto mag je eens parkeren', en dan het voertuig reglementair verlaten. Moest de auto niet op slot doen. Gelukkig is dit van de eerste keer gelukt, want ik had hier het meeste stress voor.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Enkel remolie, en eens kort vertellen hoe je je stoel het beste afstelt.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik had 20u rijschool gedaan, en nadien een 6-tal maanden alleen gereden. Ben ook wekelijks gaan oefenen in de buurt van het examencentrum.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
papa


Van de eerste keer geslaagd! Had dit nooit durven dromen.. Maar kijk, het is dus toch mogelijk :D
Gelukkig had ik niet al te veel zenuwen, dit helpt natuurlijk ook veel. Voor de mensen die hun examen nog moeten doen, kan ik maar 1 goeie tip geven: laat die zenuwen thuis! Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar het is nergens voor nodig. Ook dikwijls oefenen in de buurt van het examencentrum kan al veel helpen.. Op mijn examen ben ik zelfs geen enkele onbekende straat tegengekomen, dat helpt al ook veel tegen de stress.
Succes!
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

Turnevies schreef:dus een gouden tip voor iedereen die nog moet komen, ga niet met de instelling er door te MOETEN zijn of de examinator te imponeren, maar ga gewoon een toertje doen, let wat extra op de verkeersregels en denk eraan dat een rijbewijs geen basisrecht of een verplichting is maar gewoon iets superzalig en praktisch om te hebben.
Absoluut!
En die examinator die je meeneemt, denk gewoon dat het je gps is ofzo :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM SCHAARBEEK

Vandaag praktijkexamen gedaan in het examencentrum van Schaarbeek, en geslaagd van de eerste keer! :D

-Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kwam een straat in en ze zij me dat ik daar moest keren. Voordat we vertrokken heeft ze mij gezegd dat ze mij op tijd ging zeggen dat ik moest keren en dat ik zelf de plaats moest bepalen. De straat was hellend dus dat maakte de oefening mss iets moeilijker maar zolang je maar goed oefent zou er geen probleem moeten zijn.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ze heeft me een auto aangewezen en gezegd dat ik daarachter moest parkeren. Het was een platte straat en ik had meer dan voldoende plaats om me te parkeren. Ben tijdens het parkeren stilgevallen maar zolang je rustig blijft en gwn de auto opnieuw start en verder gaat is er geen enkel probleem.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Linker- en rechterknipperlicht, standlichten, dimlichten, grootlichten, voor- en achterruitontwaseming, rem, ruitenwissers en waar je de bandendruk moet nakijken.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik ben mijn opleiding begonnen met 20u rijschool (MINERVA in overijse) waarna ik een jaar heb geoefend met eigen auto. Ben 2 weken voor het examen nog eens 6u rijschool gaan doen om te zien of ik niks fout had aangeleerd en om nog is hun adviezen te horen voor tijdens het examen. Het examen zelf heb ik met de eigen auto gedaan en een begeleider aangezien ik daar een jaar in heb gereden en die dus goed gewoon ben.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Tijdens mijn stageperiode heb ik vooral met mijn opa gereden (is ook zijn auto) maar ook met mijn moeder en mijn vriend. Tijdens het examen is mijn moeder meegegaan als begeleider.

- Waar heb je gereden?
Vooral in St. Lambrechts-woluwe, de meeste waren eerder rustige wijken met af en toe wat drukkere kruispunten en buurten. Ik ben ook langs de woluwe-shopping center gereden, heb ik daar in de buurt een heel groot kruispunt moeten oversteken, maar daar was niks moeilijks aan behalve mss dat het daar een heel druk punt is (wat geen probleem zou moeten zijn als je maar veel geoefend hebt op verschillende uren van de dag). Verder waren er veel straten met voorang van rechts, relatief veel rotondes (ook een hele rare rotonde waar je naar links moet om erop te gaan en waar er in 2 richtingen wordt gereden) en verschillende oversteekplaatsen.

Ik hoop dat dit helpt voor degenen die na mij naar Schaarbeek moeten gaan voor hun praktijkexamen, veel succes in ieder geval! :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jonie55
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2012, 22:44

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door jonie55 »

Ben vandaag praktijkexamen gaan doen in alken , heb ik gisteren mijn lichten nog gecontroleerd en kom ik eraan en wordt op de voorafgaande controle toch niet opgemerkt dat mijn stoplicht kapot is :/.

Nu mocht ik natuurlijk niet deelnemen , maar ik mag gelukkig nu vrijdag (4 mei) al teruggaan :D
MD79

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MD79 »

EXAMENCENTRUM OOSTENDE

Gisteren praktijkexamen afgelegd in Oostende, geslaagd! 6 jaar geleden had ik al 2 pogingen achter de rug, maar ik had toen leren rijden met begeleider. Nu 20 uur praktijkles en 2 extra uur een week voor het examen gevolgd en het was een wereld van verschil!

-Zat de examinator naast of achter jou?

Rechtsachter

-Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Bij het inrijden van een straat zei de examinator dat ik in deze straat moest keren en mocht kiezen waar. Ik heb niet te lang gewacht, ik zag meteen een vrij plaatsje zonder auto's, niet in een bocht, niet aan een kruispunt.

-Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Hij zei " achter die grijze polo mag je parkeren in een vloeiende S-beweging, wanneer je denkt dat je goed staat, moet je je auto verlaten, zoals je zou doen als je naar de winkel gaat".
Mijn eerste poging vond ik niet zo goed, dus nog eens opnieuw, tweede poging was perfect. Ik heb rustig mijn tijd genomen.

-Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Ik moest een kaartje trekken en daar stond op "bandenspanning", daarna standlicht, dimlicht, mistlicht, grootlicht, richtingsaanwijzers, stoplicht, claxonneren, ruitenwissers. Tonen hoe ik mijn stoel goed zet.

-Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Rijschool De Kust. Zeer tevreden, wat ik wel een minpunt vind is dat je bij elke les een andere lesgever hebt. Elke lesgever heeft ook een beetje een andere manier van uitleggen. Of soms hebben ze over iets een andere mening. Maar voor de rest ben ik heel tevreden. Ik raad iedereen aan om les te volgen. Ik kan het weten, want ik had het 6 jaar geleden al eens gedaan met begeleider en was toen totaal verkeerd bezig; verkeerde remtechniek, koppeling verkeerd gebruiken enz... Ik zag het 6 jaar geleden niet meer zitten, dacht dat autorijden niets voor mij was :D , had ik maar eerder lessen gevolgd!

-Waar heb je gereden?

Examencentrum, rechts richting autostrade, Kennedy-rondpunt richting centrum, afslaan frére orbanstraat, daar in de waterwerkstraat moeten parkeren, in een ander straatje (ken de naam niet) moeten keren, daarna richting Vesalius, rondpunt richting politiebureel (stockholmstraat), rechtsaf richting station, aan kapellebrug rechts afgeslaan richt hazegras, rechtdoor langs marine, langs bosje (damiaanziekenhuis), rotonde rechtsaf, daarna links richting examencentrum.

Het examen is heel goed meegevallen, had een vriendelijke examinator die goed uitlegde wat er verwacht werd en die op tijd aangaf welke richting ik uit moest.
Het enige wat ik jammer vind is dat je het examen niet met je eigen voertuig mag doen. Je moet tenslotte toch terug wennen aan het voertuig van de rijschool.

Ik wil ook nog meegeven dat ik veel heb gehad aan deze site, zowel voor theorie als praktijk. Heb ook het praktijkboek gedownload. En ook de site van de rijprof is heel interessant! Een aanrader om je voor te bereiden!

Verder wens ik nog veel succes aan allen die hun examen nog moeten afleggen! :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat en blijf veilig rijden :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

SBAT SINT-DENIJS-WESTREM

Zat de examinator naast of achter jou?

Achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

"Je mag in deze straat eens keren; kies zelf maar waar en wanneer. Neem gerust de tijd om het juiste moment te kiezen."

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Ik moest in de Sint-Denijslaan in Gent in een lege parkeerplaats parkeren, achter een auto en voor een voor bussen gereserveerde parkeerstrook. Vervolgens werd mij gevraagd terug op het rijvak te rijden en me achterwaarts tussen de auto en de bushalte parkeren. Heel veel geluk gehad dus! Ik denk dat de examinator niet echt een betere plek vond op de baan...

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Alle lichten (dimlichten, standlichten, grootlichten, mistlicht achter en de richtingaanwijzers), vervolgens de motorkap openmaken en alle onderdelen aanduiden en benoemen (remvloeistof, oliepeil, koelvloeistof, ruitenvloeistof, batterij).

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?

Rijschool: AH (Autorijschool Heuvelpoort). Aanrader!

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Mijn moeder.

Resultaat:

Van de eerste keer geslaagd! Geen enkele opmerking, Eco +. Je kan zeggen wat je wil, maar een sympathieke, begripvolle examinator is een hele geruststelling en heeft zeker invloed op het rijexamen. Ik kon 'em wel kussen achteraf :-) Wat rust en zelfvertrouwen verhogen je slaagkansen aanzienlijk. Daarnaast (en dat gaf de examinator achteraf ook zelf aan) is anticiperen op verkeersituaties en weersomstandigheden een breekpunt. Het regende tijdens mijn examen nogal hevig, en op het parcours zijn we enkele verkeersituaties tegengekomen die een aangepaste rijstijl en extra voorzichtigheid vereisen (werken, defect voertuig op de rijstrook, ...).
Bedankt aan iedereen voor het delen van de ervaringen! Een grote hulp! Hoop dat mijn bijdrage potentiële kandidaten voor het praktisch rijexamen kunnen helpen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

MD79 schreef: Het enige wat ik jammer vind is dat je het examen niet met je eigen voertuig mag doen. Je moet tenslotte toch terug wennen aan het voertuig van de rijschool.
Hoe bedoel je :? Je mag toch wel met je eigen voertuig op examen gaan :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Ook als je het examen aflegt met de rijschool? Volgens hen kon het enkel met een voertuig van de rijschool...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Als je het examen aflegt via de rijschool ga je met een rijschoolauto + instructeur.
Als je met eigen wagen het examen aflegt, ga je met een begeleider (of begeleidend persoon).
Je kan niet met eigen wagen + een instructeur via de rijschool.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie