Inhaalverbod (nieuwsbrief januari)

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
domino
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2006, 00:00

Inhaalverbod (nieuwsbrief januari)

Bericht door domino »

Hey

In de nieuwsbrief van januari staat er onder het topic 'Inhaalverbod' het volgende:

&quotHet is verboden een motorvoertuig van TWEE of meer wielen in te halen wanneer een bestuurder STOPT voor een oversteeksplaats voor voetgangers/fieters/bromfietsers.&quot

Is deze regel weer verandert??? Bij mijn weten was het verboden om een motorvoertuig van twee of meer wielen in te halen wanneer een bestuurder VERTRAAGT voor een oversteekplaats voor voetgangers....

Die regel werd een paar jaar geleden ingevoerd en uit de nieuwsbrief blijkt het dat die opnieuw verandert is. Klopt dat ?????
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Schoonheidsfoutje in de nieuwsbrief.

Ook als je een oversteekplaats nadert.

De teksten van het KB vind je in de linkerbalk van de site onder NIEUWE WETTEN
domino
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2006, 00:00

Bericht door domino »

een schoonheidsfoutje dat je een boete tot 175€ kan opleveren (overtreding van 2de graad )
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalverbod (nieuwsbrief januari)

Bericht door Inazuma »

domino schreef:
Die regel werd een paar jaar geleden ingevoerd en uit de nieuwsbrief blijkt het dat die opnieuw verandert is. Klopt dat ?????
http://wegcode.be/actueel.php?nr=165

Het verbod om een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen dat van toepassing is in onderstaande gevallen, wordt per 1 maart ook van toepassing t.o.v. een tweewielig motorvoertuig.


Momenteel staat er nog :

17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

(...)

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.



Dit blijft problematische wetgeving :

16.1. Het inhalen geschiedt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Inazuma:

Dit is inderdaad een probleem. Want vermits je slechts een voertuig kunt inhalen dat in beweging is, zou je daar kunnen uit afleiden dat men in AR 17.2.5° met &quotstoppen&quot een voertuig bedoelt dat aan het vertragen is met het oog op een nakende immobilisatie vóór de oversteekplaats.

Eens het voertuig niet meer in beweging is, kun je het niet meer inhalen. En er staat niet bij dat je het dan niet mag voorbijrijden. Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn een voertuig voorbij te rijden dat niet meer in beweging is vóór een oversteekplaats omdat er iemand op het punt staat om over te steken of aan het oversteken is.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

We moeten er volgens mij dan nog rekening mee houden dat stilstaan en parkeren op de rijbaan minder dan 5 meter voor de oversteekplaats verboden is.

In deze verkeersregel is het dan ook niet duidelijk hoever iemand moet gaan stoppen voor een oversteekplaat alvorens we kunnen zeggen dat ik die niet meer mag inhalen of voorbijrijden, want ik kan op 6 meter voor een oversteek plaats stoppen maar ik kan het ook op 20 meter voor de oversteekplaats en stel me dus de vraag wanneer juist het inhaalverbod in dit geval begint
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie