Autorijden en onzekerheid/faalangst

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jana1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2011, 13:05

Re: Autorijden en onzekerheid/faalangst

Bericht door Jana1981 »

@Gast en Alecia.83: ik herken dit voor 200% en ik kan jullie met veel vreugde meedelen dat ik op 30 dec mijn rijbewijs gehaald heb!! Maar mensenlief, wat een avontuur...

Even proberen zeer kort te schetsen:
September 2010: examen theorie, van de 1e keer erdoor.
Oktober 2010: start van 20u rijles met de rijschool. En vanaf hier begon dus ook de miserie :-) Ik ben al 30 jaar, dus mss vlot het dan niet meer zo goed als bij een 18 jarige. Dat gecombineerd met een grenzeloze onzekerheid... Enfin, ik moet er wellicht geen tekeningske bijmaken.
November 2010: einde van 20u rijles maar vraag eerst nog een rijbewijs 36 maanden aan omdat ik niet alleen durf te rijden.
Februari 2011: eindelijk heb ik het aangedurfd om alleen in die auto te kruipen (en er nog mee te rijden ook :-) )!! Vanaf dan vraag ik een groen rijbewijs (18m) aan.
Juni 2011: mijn eerste examen, ook al ben ik daar absoluut nog niet klaar voor. Maar ik was zo op van de zenuwen van het vooruitzicht dat ik dat moest doen, dat ik een keer examen ben gaan doen om te weten wat dat inhield. Dat examen heeft welgeteld 5 minuten geduurd, want uit pure stress reed ik een kruipunt op dat niet vrij was. Afgelopen dus. Gelukkig had ik een heel lieve examinator en heb ik mijn rit nog mogen uitrijden en parkeren enzo, zodat ik kon zien hoe een normaal examen in zijn werk gaat. Daar ben ik die mens echt heel dankbaar voor geweest, want bij mijn volgende pogingen was ik al een stuk rustiger (ook wel mede dankzij medicatie).
December 2011: ondertussen mijn 5de poging en nog een heleboel extra lessen (gelukkig sponsort papa: danku papa!) en wonderwel geslaagd!! Een mooier eindejaarscadeau kon ik mij uiteraard niet wensen!!

Boodschap die ik wil meegeven is: geef nooit op!!!!!!!!!! Hoe hopeloos het mss ook lijkt!! Ik heb al die jaren gezegd dat autorijden niks voor mij was en op mijn 30 begin ik er dan toch plots wel aan. En tijdens dat traject heb ik nog heel vaak gedacht dat ik de verkeerde beslissing heb genomen, dat autorijden echt niks voor mij is etc.

Maar mede dankzij 2 prachtige instructeurs, een (soms grommelende, soms erg begripvolle) echtgenoot, familie die in mij geloofde en véél doorzettingsvermogen is het mij dus afgelopen vrijdag gelukt!!!! Ook al heb ik er 5 pogingen voor nodig gehad.

Aan iedereen dus zich hierin herkent: blijf aub doorzetten!! Want het kan wel degelijk. En nu ik mijn rijbewijs heb, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik het allemaal kan: ik moet natuurlijk nog heel veel leren. Maar de stress van het examen enzo is nu toch al weg, wat een héél pak van mijn hart is.

Heel veel groetjes en liefs
Jana
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autorijden en onzekerheid/faalangst

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
Plaats reactie