**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
de rijprof

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Je moet dus doen wat je officieel moet doen en niet wat de 'groepsdruk' van het autoverkeer voorschrijft. Maar dan vroeg ik mij het volgende af. Je komt bv. uit zuidelijke richting de Deurnesteenweg en wil naar links de bisschoppenhoflaan afslaan. Officieel moet je hier rechts kruisen maar iedereen doet het op zijn amerikaans. Als je toch langs rechts probeert zal heel het verkeer in de soep draaien, maar kan een examinator je er anders ook niet op afrekenen als je amerikaans kruist waar het niet officieel staat aangegeven?

Deze rubriek dient om kandidaten de gelegenheid te geven hun examen ervaringen uit te wisselen.
Gelieve je vraag in een 'nieuw onderwerp' te starten onder de rubriek 'Vragen en info i.v.m. praktijk'.
Gast

Bericht door Gast »

Gast schreef:In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Asse
Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze zei in deze straat mag je keren, genoeg ruimte, perfect gelukt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ze zei: parkeer achter deze groene auto, genoeg plaats, ook perfect gelukt

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
motorolie, alle lichten, pinkers en claxon

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Resultaat: niet geslaagd

1.Bediening voertuig: voorbehoud
1.7 Rem-en vertragingstechniek

2.Plaats op de openbare weg: onvoldoende
2.6 buiten de rijbaan (ik heb voorgesorteerd op een busstrook om naar rechts af te slaan waar het niet mocht (doorlopende lijn)

8.Snelheid en verkeersinziht: onvoldoende
8.2 te lage snelheid

Volgende keer beter :)
I dont understand, I am not in a driving school and I will go with a friend, they will ask and I must say, just my friend here?
Or I must say the name and that I practiced with him many times?
Gast

Bericht door Gast »

Gast schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij, rechts.
'Keer maar ergens in deze straat.'
'Parkeer achter de volgende auto' - dus ik parkeer mij - 'Als je zeker weet dat je goed staat, moet je nu doen alsof je hier gaat parkeren'. Ik had hem al op voorhand gezegd dat hij duidelijk moest zeggen welke auto, want ik ken er niet veel van (merken van auto's enzo)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Vraag 1: Wat weet je van bandenslijtage?
Vraag 2: In de auto zitten, raam open.
De lichten, de ruitenwissers, pinker, rem, ontwasseming.
Vraag 3: Zeg wat over je spiegels (en ik had verstaan alleen de buitenspiegels)
Meteen na het halen van mijn theorie (april 2011) heb ik al wat leren rijden met mijn papa (met een automatique). Ik moest tot juli wachten vooraleer ik rijlessen kon beginnen nemen. Daarna 20 uur rijschool. Voor het examen ook nog 2 uur rijlessen genomen om er in te komen.

Dus.
Ik verlaat de parking in Kontich. Links rijden tot aan de lichten. De Mechelsesteenweg op tot aan de lichten in Rumst om daar de E19 op te gaan. In Kontich eraf gegaan.
Op het einde naar rechts.
Tweede lichten rechts.
Meteen terug link.
En dan weet ik het niet meer, maar ik weet iig nog dat ik uiteindelijk uit kwam in Kontich dorp. Voor ik in het dorp kwam, had ik al geparkeerd.
Daarna ergens in een rustige wijk keren.
En dan terug naar het examencentrum.

It looks like you are from Belgium, I have heard of some stories about very small mistakes and they reject the license
errors like:
not securing your car after parking.
driving on a motorway at 90kp and not overtaking a truck. (the theory says you can drive at 90 if you want, overtaking is not mandatory)
Gast

Bericht door Gast »

Gast schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
rechts achter
In het begin van het examen zij hij dat als hij vroeg om te keren ik heel de straat had, maar uiteindelijk zij hij het pas juist voor het einde van de straat waar nog auto's stonden geparkeerd zodat het wel krap was
Een zee van plaats, maar na ik de eerste keer niet al te scherp naar achter was gereden, zij hij dat ik opnieuw moest proberen omdat ik moest doen alsof er een auto vlak achter mij stond(dan had ik véél liever dat er echt een auto achter stond
De remvloeistof aanduiden, alle verhaaltjes over wanneer zetel en spiegels zogezegd goed staan, stand-, dim-, mist-, groot- en remlichten en pinkers, voorruitontwaseming en achterruitverwarming.
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Bompa

Resultaat: niet geslaagd
*onvoldoende voor plaats op de openbare weg, ik reed te ver rechts. Ik reed met een vrij brede auto en ik dacht dat je juist zo rechts mogelijk moest rijden(lage snelheid naast geparkeerde auto's) om te laten zien hoe goed je de breedte van je auto kent en de baan vrij te houden.
*onvoldoende voor voorrang: op een vrij grote baan(kruispunt tussen een splitsing en dat van vd borre) ben ik niet meer kunnen stoppen voor een auto die uit een kleine zijstraat achter een geparkeerde camionette uitkwam, het probleem is dat om hem op tijd te zien aankomen ik zo traag had moeten rijden dat het ook een fout zou zijn als er geen auto uit kwam, ik heb toen dus enkel mijn gas wat gelost. Hij was ook nog wel een eind weg in de straat.
*voorbehoud omdat te lang in het midden van de bisschoppenhoflaan ben blijven staan voor het afslagen in de sandvoortbeeklaan
*voorbehoud omdat ik de regels van de zetels niet helemaal wist
Vandaag 2e keer geprobeert en deze keer echt p****d, vorige keer was ik optimistisch en vond ik dat de examinator wat onfair was, maar ik kon er mee leven, deze keer was ik van het begin al gestresst en toen ik moest keren deed ik dat waar er maar aan één kant auto's stonden geparkeerd, waar dus het meeste plaats was maar bij het achteruit rijden begon hij ineens kwaad te roepen, terwijl ik nog zeker genoeg plaats had en ik heb dan een keer meer heen en weer moeten rijden om mijn bocht te maken terwijl het nog wel was gelukt om in een keer te keren. En voor de rest van het examen ben ik dan heel zenuwachtig geworden zodat ik nog wat foutjes heb gemaakt die ik niet had mogen maken. Als er één ding goed is, niks van wat ik deze keer fout heb gedaan had ik de eerste keer fout gedaan.
Mijn bompa(begeleider) is heel zijn leven politieagent geweest in t stad en heeft in de tijd leren rijden in zijn legerdienst ineens met de camion en hij zegt al lang dat ik het goed kan en dat dat examen gemakkelijk zou gaan en ook dat ik hier bij het keren nog meer dan plaats genoeg had enzo, maar ja.

Ik moet nu dus 6 uur rijschool gaan volgen, maar ik zou niet weten wat ik daar nog kan bijleren, ik heb gewoon schrik dat ik nu in een vicieuze cirkel geraak waarbij ik elke keer harder begin te stressen terwijl ik het gevoel had dat ik echt kon rijden.
Mats

Bericht door Mats »

Hierjuist mijn rij-examen gaan afleggen in Asse-Mollem om 11u.
Slijtage van de banden en al de lichten laten zien.
Dan grote toer gedaan rond Asse, keren en parkeren.
Blanco blad en eco+ :D

Ik was wel opgelucht als hij zei, kheb er niet op aan te merken, om het kort te houden, twas zeer in orde.
Twas de tweede keer, men eerste keer heb ik te veel rechts gereden en daarvoor gebuisd geweest.
Maar ik heb dit nu goed gemaakt :D
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ik moet nu dus 6 uur rijschool gaan volgen, maar ik zou niet weten wat ik daar nog kan bijleren, ik heb gewoon schrik dat ik nu in een vicieuze cirkel geraak waarbij ik elke keer harder begin te stressen terwijl ik het gevoel had dat ik echt kon rijden.
Wie weet, leer je nog heel veel bij en dan ga je ook minder stressen. Velen hebben het gevoel over zichzelf dat ze goed kunnen rijden tot ze eens een eerlijke opinie horen van een professional. Veel succes de volgende keer.
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de wensen. Spijtig dat het examen niet bestaat uit een nauwe bergpas doorrijden en dan op een paar centimeter de tegenliggers kruisen naast een ravijn, volgens mij had me dat echt veel beter gelegen, in de stad zou je toch de fiets moeten gebruiken :wink: .
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest? Eremebodegem
- Zat de examinator naast of achter jou? rechts achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? hier in deze straat, maar wel voordat je onder die brug daar bent
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? achter die auto mag je parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? koelvloeistof, alle lichten, remmen, claxon, zetel en spiegel ontregelen en terug goedzetten en uitleggen hoe je dat bepaalt
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? met mijn vader

Kwas niet geslaagd... ik had al een foutloos parcour afelegd, en ik stond te wachten aan de lichten om links af te slaan, blijkt dat terwijl ik het kruispunt oprijd, het licht op oranje gesprongen was, en ik had dus eig moeten stoppen. Ik heb er echter niet echt bij stilgestaan en ben met de sloep meegereden. grote fout, bijgevolg gebuisd... zeer jammer, want ze zei dat ik voor de rest schitterend gereden had, maar dat ik het op het laatste verknoeid heb, door door dat oranje te rijden...

ik ga volgende week terug, en zal nu nog meer dan extra op dat verdomde licht letten...

mijn route (wat ik nog weet): van de parking naar rechts, einde van de straat terug naar rechts, eerstvolgende straat terug rechts, hier moest ik keren (enorm brede straat, dus dat was makkelijk), dan terugkeren en naar links, en aan de straat van het examencentrum weer naar links, dan naar rotonde doorrijden, 2de afslag nemen (opgespast, zone 30), aan splitsing naar rechts en dan naar links, dan rechterafslag nemen, daar moest ik achter een wagen parkeren (niet tussen 2 autos). Daarna voort rijden en naar rechts, terug naar rechts... dan weet ik het niet meer goed... Maar ik kwam uit op de rotonde die een afslag heeft naar de parklaan, daar moest ik in, die helemaal uitrijden tot aan de lichten ( ja deze lichten waren het), daar naar links en terug links, baan volgen en dan kom je terug uit op de parklaan, de parklaan op en de afslag nemen (links) naar erembodegem... en zo terug naar examencentrum.

Voila ik hoop dat ik andere met deze route geholpen heb, en ik hoop ook dat ik volgende week niet terug zo een flater bega na zo goed te rijden en aan het einde van de rit te zijn... echt hatelijk, maar terecht natuurlijk...
summer1988

Bericht door summer1988 »

In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge

Rechts achter mij

Hij zei op voorhand dat ik ergens mocht keren waar ik wou in de straat en geen gebruik mocht maken van privéterrein

Parkeer maar achter die volkswagen,toen ik er bijna naast stond zei hij dat er te weinig plaats ging zijn voor mijn auto,ik moest dan achter een slecht geparkeerde Golf staan.

Ruitensproeistof waar vul je die bij?
: In auto: steek je linker pinker aan,de rechter,de claxon en de remmen na elkaar.

Rijschool,ik heb nog 2 uur voordien gedaan.

Bedankt aan iedereen van deze site en de makers van het boekje!
Gast

Bericht door Gast »

summer1988 schreef:In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge

Rechts achter mij

Hij zei op voorhand dat ik ergens mocht keren waar ik wou in de straat en geen gebruik mocht maken van privéterrein

Parkeer maar achter die volkswagen,toen ik er bijna naast stond zei hij dat er te weinig plaats ging zijn voor mijn auto,ik moest dan achter een slecht geparkeerde Golf staan.

Ruitensproeistof waar vul je die bij?
: In auto: steek je linker pinker aan,de rechter,de claxon en de remmen na elkaar.

Rijschool,ik heb nog 2 uur voordien gedaan.

Bedankt aan iedereen van deze site en de makers van het boekje!
Oei de uitslag vergeten: Geslaagd! Wel nipt omdat ik een voetganger niet had gezien door een vrachtwagen die schuin geparkeerd stond..
8/10
ecodriving geen=automaat
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Deurne, 8u30
Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter
Hij zei dat ik in deze straat mocht keren (was wel meer naar het einde van de straat toe), stonden aan beide zijden auto's geparkeerd, maar waren ook plekken waar geen auto's stonden geparkeerd, dus er was voldoende ruimte.

Parkeren in dezelfde straat, hij zei: parkeer maar achter deze auto. Er stond geen enkele auto achter mij. Lage borduur. Gelukt vanaf de eerste keer. Hij had voor het examen gezegd dat ik 2 keer mocht proberen, en eventueel meer, maar dan werd dit als een negatief punt aangerekend. En dat je een vlotte S beweging moet maken.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
remolie aanduiden, dimlichten, grootlichten, stoplicht, pinkers, ruitenwissers, achterruit ontwasseming, juiste zitpositie uitleggen, toeter

begeleider

papa

Resultaat: geslaagd

5. richtingsverandering: voorbehoud
5.1. Zich vergewissen

Voila! Ik had een zeer vriendelijke en correcte examinator!
winzel

Bericht door winzel »

Waar? Erembodegem
met begeleider, mijn vader
de examintor zat rechts achter mij

Keren in een straat, zelf te kiezen waar in die straat
parkeren achter een wagen die hij aanduidde

resultaat: GESLAAGD!!!

enige opmerking was dat ik nog meer moest kijken voor ik op een rotonde een afslag nam, en minder met mijn hand op de pook, liever met twee handen rijden dus.

dankjewel iedereen!!! en veel succes aan alle nog leerlingbestuurders!
ik heb enorm veel aan deze site gehad, dus DANKUWEL!
Gast01

Bericht door Gast01 »

[b]Examencentrum in Asse/Mollem[/b]

[b]Examinator zat schuin achter mij[/b]

[b]Ik moest in een rustige straat inrijden en daar mocht ik mij ergens keren[/b]

[b]Enkel parkeren achter een auto, niet uitstappen omdat het aan het regenen was, zelfs niet moeten zeggen wat ik zou doen moest ik uistappen (dit is de examinator waarschijnlijk vergeten vragen)[/b]

[b]Ik moest geen onderdelen aanduiden, aangezien het heel fel aan het regenen was, wel mijn standlichten, dimlichten, pinkers links en rechts en de claxon laten gaan[/b]

[b]Met begeleider[/b]

[b]Papa[/b]

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

[b]20u rijschool gevolgd, laatste paar weken voor examen continu in Asse gaan rijden[/b]

[b]Rijexamen zelf: vertrokken richting Zellik, het was superhard aan het regenen, daar was het aan de lichten file en wanneer ik eindelijk kon doorrijden dook er plots een brandweerauto met lichten op, dus moest ik aan de kant gaan, maar dat was eerst ni zo eenvoudig omdat er een rij geparkeerde auto's stond aan mijn rechterkant, dan toch van kant kunnen gaan. Dan was er een auto achter/naast mij die die brandweer gevolgd was, ben rustig gebleven pinker opgezet om terug de rijbaan op te rijden en deze auto dan doorgelaten (dit vond de examinator een goede reactie).
Op de baan richting zellik zijn we de eerste straat rechts gegaan, na enkele straatjes en rotondes kwamen we in rustige straten, daar heb ik mij moeten parkeren, veel plaats achter de auto. Op de auto stonden parkeerscensoren en een camera zodat je kan zien of je goed staat, ik had deze niet gebruikt omdat ik dacht dat dat niet mocht op een rij-examen (was ook een opmerking daarna dat ik deze hulpmiddelen wel mocht gebruiken). Daarna heb ik mij moeten draaien in een straat, ben daardoor wel 1x stil gevallen maar ben direct terug vertrokken. We hebben veel in zone 30 gereden, aan een brandweerkazerne gepasseerd, aan de kliniek gepasseerd dan naar links voorbij de lichten, eerste straat naar links en dan terug naar links zodat je weer op de baan van de kliniek van asse uitkomt. Daarna naar rechts richting de lichten genomen, aan de lichten naar links, en voor de Panos naar rechts gegaan. Zo terug naar het examencentrum.
Resultaat: geslaagd!!!

Ik was wel superzenuwachtig en vond dat ik superslecht gereden had, de papa bevestigde dit achteraf dat ik normaal met hem veel beter rij.
Veel succes nog aan diegenen die moeten gaan, tip: vooral veel gaan rijden in Asse heeft mij echt wel geholpen. (Ook al heb ik daar vaak gereden als het al donker was). En probeer rustig te rijden ondanks de zenuwen. Ook bedankt aan deze site waar ik eens ben komen kijken om anderen hun ervaringen te lezen, heeft me wel geholpen bij het voorbereiden van het examen![/b]
Gast1337

Bericht door Gast1337 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode om 8u.

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts-achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Linkse straat op het kruispunt als je naar de campus van KUL rijd, ik mocht zelf de plaats kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In de wijk naast KUL campus, Instructuur wees auto aan en ik moest parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof, alle lichten, pinkers en claxon. Ook stoel juist zetten

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Rijschool 20uur

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama

NIET GESLAAGD, ik was veel te zenuwachtig en had iets van een 6tal kleinere opmerkingen waardoor de instructeur me niet kon doorlaten.

- Handrem vergeten afzetten na het opnieuw vertrekken na parkeren ( Puur zenuwen)
- Onnodige voorang verleend
- Teveel gezigzagd in een 1-richtingsstraat (had niet gezien)
- Getwijfeld bij een verkeerdsbord
- Niet meteen de linkse rijstook genomen op de ring toen instucteur het zij

Heb nieuwe afspraak binne 6 dagen hopelijk lukt het dan wel. :)
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben in Geel geweest om 9:50 u (op 23 november dus al een tijdje geleden)
De examinator zat rechts achter mij
Ik heb niet moeten keren in de straat want ik heb maar 10 minuten moeten rijden, dus ook niet parkeren.
Vooraf vroeg ze de pinkers, de lichten opzetten, hoe ik mijn achterruit moet ontdampen, waar ik de bandenspanning moet controleren, hoe ik mijn spiegels en mijn stoel juist zet en hoe ik weet dat deze juist staan.
Ik ben met mijn nicht geweest en heb geen rijschool gevolgd.

Ik was dus niet geslaagd. We waren aan een kruispunt met lichten. Ik moest links afslaan en mijn tegenligger (voor hem ook links, voor mij rechts). De theorie zegt dat je achter elkaar moet doorkruisen, waardoor ik verder reed, dat mijn tegenligger achter mij kon kruisen en door mijn stomme zenuwen ben ik direct afgeslagen naar links in plaats van te wachten op de tegenligger. Een héééle stomme fout die je normaal niet maakt, maar het was gebeurd. Daarna nog even gereden maar ineens zag ik een pijl met examencentrum en ik had nog niet geparkeerd dus wist ik hoe laat het was. Na afloop zei ze dat alles goed was, (remtechniek, spiegels, snelheid, voorrang van rechts) behalve die ene fout. En ze heeft gelijk, dit was een fout die men niet door de vingers kan zien, ookal was het per ongeluk.
Plaats reactie