parkeren van een fiets

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
saratje87

parkeren van een fiets

Bericht door saratje87 »

Als studente in Leuven vroeg ik me af wat het verkeersreglement eigenlijk zegt over het parkeren van een fiets. Op het voetpad stallen mag eigenlijk niet volgens de politie blijkbaar. Ook tegen en huisgevel zetten vermoed ik dat eigenlijk niet mag. Er zijn af en toe wel openbare fietsenstalligen, maar die zijn er maar op beperkte plaatsen. Dus is mijn vraag: stel ik moet naar de bakker, waar parkeer ik mijn fiets reglementair terwijl ik mijn brood ga bestellen. Mag ik bv. gewoon een parkeerplaats voor auto's innemen met mijn fiets?

alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Wouter »

Een paarkeerplaats voor auto's innemen mag je zeker niet.

Over het "parkeren" van fietsen staat in de wegcode het volgende:
Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.3.
Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.


Wat er precies in 70.2.1.3°.f. staat kan je hier lezen.

Dan blijft voor mij de vraag nog bestaan wat nu precies "hinderen of onveilig maken" is...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parkeren van een fiets

Bericht door bert.covens »

Een fiets kan je eigenlijk zelfs helemaal niet parkeren. Parkeren, doe je namelijk met een voertuig:

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.


Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd..

Merk op, dat ook in de tekst die Wouter citeerde, er dus ook géén sprake is van parkeren....

Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.3.
Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2
opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.


Afbeelding
Afbeelding

70.2.1.3°.f. Zo wordt de plaats aangeduid waar fietsen geplaatst mogen worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Inazuma »

Speciaal gevalleke :!:
saratje87 schreef:Als studente in Leuven
Het Leuvense politiereglement voorziet dat fietsen enkel gestald mogen worden op de daarvoor voorziene fietsstallingen - op de openbare weg aangeduid met borden zoals Bert Covens al aanhaalde.

Voor de precieze bepalingen moet je dus niet in de wegcode gaan zoeken, maar in het Leuvense aanvullende politiereglement.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: parkeren van een fiets

Bericht door de rijprof »

En hoe weet je dat als toerist of toevallige passant?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Wouter »

Haha, ik woon nu voor mijn 4de jaar grotendeels in Leuven en ik wist dat zelfs niet.

Ik weet alleen dat die blauw mannekes veel te graag schrijven... Ik mispeuter zelf normaal niks, en ik ben absoluut niet voor laat al die fietsers maar doen (want sommigen maken het inderdaad net iets te bont), maar het beleid hier gaat er toch wat over...

Aangezien ik weet hoe snel de boekjes van politie Leuven volgeschreven zijn, zorgde ik er wel altijd uit mezelf voor dat ik zeker 100% zeker was dat mijn fiets daar mocht staan (en ik zette hem dus altijd op een duidelijk aangegeven fietsenstalling). Het is dan zo ver gekomen dat ik uiteindelijk mijn fiets terug naar huis gevoerd heb en in Leuven nooit nog fiets, je krijgt hem toch nergens weggezet...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:En hoe weet je dat als toerist of toevallige passant?
Hoe moet je de wetten van een land maar zien te kennen als je er op bezoek gaat ?


Politiereglement Tobbackograd :
http://www.leuven.be/leven/veiligheid-p ... /index.jsp" target="_blank

verder naar
http://www.leuven.be/binaries/stallenva ... -19530.pdf" target="_blank

5.2. Reglement op het stallen van fietsen
Artikel 1
Het stallen van fietsen op de openbare weg is verboden behoudens in de daartoe voorziene fietsstallingen.


Dus geldig in gans Leuven, op de ganse openbare weg, wat in principe zelfs de parkings van warenhuizen en koopcentra inhoudt ...
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Lieve »

Zou Tobback ooit zelf fietsen, denk je? :mrgreen:
Dit is duidelijk een reglement gemaakt door niet-fietsers.
Vermoedelijk met als excuus "de fietsdiefstallen terugdringen". :?

sjonge jonge,
wij zijn onlangs met de fiets naar Gent geweest en zochten een fietsenstalling voor we Gent verder te voet gingen verkennen. We vonden die niet direct en hebben dan maar onze fietsen aan de ballustrade voor het politiebureau vastgelegd (veiliger kan toch niet he)
:shock: was dat in leuven geweest dan was dat dus helemaal FOUT en we zouden het niet geweten hebben. :lol:
groetjes, Lieve
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: parkeren van een fiets

Bericht door Jesse »

Ik woon ook in Leuven en moet zeggen dat ik daar nog nooit problemen mee heb gehad. Als ik ergens specifiek moest zijn, voor eventjes stalde ik mijn fiets gewoon voor de winkel zelf. Als het voor een iets langere periode was zette ik hem wel in een fietsenstalling (bv aan de Match), of gewoon op de parking van bibliotheek Tweebronnen of de Kinepolis.

Wel raar ook, dat het stallen van fietsen buiten de bedoelde stallingen verboden is. Want mijne moto mag ik dus wél op de stoep zetten (als er 1.5m doorgang vrij blijft). Wat op de meeste plaatsen niet echt zó moeilijk is. (Plaats voor de Schouwburg, de Fnac, voormalig Fochplein).

Kortom ik ree altijd zeer graag met de fiets door Leuven, je mag praktisch overal doorrijden, en naar mijn ervaring kan je hem overal onmiddelijk kwijt :D
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Plaats reactie