volgende week examen, vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sofia1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2011, 16:27

volgende week examen, vraagjes

Bericht door sofia1982 »

volgende week doe ik mijn practisch rij-examen.
ik had nog enkele (misschien domme) vragen

1/ als je je motor start met het contact mag je dan gewoon je sleutel omdraaien en starten of moet je je koppeling induwen en dan je sleutel omdraaien en starten?

2/ als je aan de examinator je stoplichten moet tonen. uiteraard doe je dit door te remmen :D Moet je hiervoor je auto helemaal starten (dat je motor draait) of gewoon het contact aandoen zonder dat de motor start?

3/ bandenspanning tonen: weet dat je het 'tjoepke' moet tonen. maar op andere forums las ik iets van vooruit of achteruit rijden voor dat te tonen? Hier ben ik niet helemaal mee? Kan je het niet zien mss als dat 'tjoepke' zich aan de bovenkant bevind?

4/ Je staat aan een rood licht. Mag je in neutraal blijven staan zodat je niet heel de tijd op je koppeling moet duwen of moet je in eerste wachten?

bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door Wouter »

1/ Ik zou aanraden om altijd het koppelingspedaal ingedrukt te houden bij het starten, maar volgens mij mag het op het examen op eender welke manier.

2/ De auto moet hiervoor NIET gestart zijn. De remlichten gaan zelfs branden zonder het contact op te zetten.

3/ Voor de bandenspanning kan je gewoon het ventiel aanwijzen. Om de bandenSLIJTAGE te laten zien, moet je je wielen wat draaien (er zit een indicator in de groeven van je band, zie foto). Om je wielen te draaien, moet je altijd een beetje rijden (droogsturen is schadelijk voor je wagen)

4/ Mag op het examen allebei. Als je maar vlot weer weg bent als het groen wordt.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door Jari »

Over vraag 1: het is altijd een goede gewoonte om steeds de koppeling in te drukken als je een wagen instapt. Als de bestuurder voor jou de wagen in 1ste heeft laten staan, dan zal je daar geen problemen van ondervinden.
sofia1982bis

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door sofia1982bis »

bedankt voor de antwoorden.
nog enkele vragen die bij me opkwamen bij het oefenen:

1/ Je staat in een fille. Situatie: je staat stil. auto's gaan een metertje vooruit. Je staat terug stil. Mag je dan heel de tijd met je ambriage werken?

2/ Een straat, twee richtingsverkeer. Er rijden ook redelijk wat fietsers in de straat. Moet je dan bij ieder beetje dat je naar links moet uitwijken om de fietser (s) voorbij te steken, je pinkers gebruiken?

3/Ik rij een straat uit. Ik moet zowiezo kiezen links of rechts. dus een 90 graden bocht. ik kom rustig afgereden in 2de. Ik heb de indruk dat tegen ik veilig kan inslaan, ik redelijk traag rijd en mijn wagen gaat schokken. Ik doe dan soms het één of het ander.

1: ik voel dat ik heel traag ga, dus ik druk mijn koppeling in en neem dan mijn bocht.
2: Ik stop, zet mij in eerste. intussen heb ik duidelijk gezien dat er geen auto's afkomen. en neem mijn bocht in eerste.

doe ik hier goed aan? Of wat raad je mij aan?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door Wouter »

1/ Je zal hier inderdaad veel je koppeling moeten gebruiken. Ik wil je wel aanraden om NIET te veel op "slippende koppeling" te rijden, want dat geeft heel veel slijtage. Vertrek pas weer als de auto voor je ver genoeg is zodat je "normaal" kan vertrekken (en je koppeling dus helemaal los kan laten). Bij sommige wagens (voornamelijk dieselauto's) kan dit zelfs zonder gas geven, zodat je toch zeer langzaam vertrekt.
Als je weer gaat moeten stoppen duw je dan de koppeling ineens helemaal in.

2/ JA! Voor élke richtingsverandering of zijdelingse verplaatsing, hoe klein ook, moet je je richtingaanwijzers gebruiken.

3/ Ik gebruik altijd jouw eerste techniek (als ik het goed begrijp). De koppeling induwen, bocht nemen, en dan met wat gas bijgeven langzaam de koppeling weer omhoog, nog steeds in 2de. Ik vind dit het vlotste. Heb eigenlijk geen idee of ze dit op het examen toelaten...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door Gast »

Wouter schreef:3/ Ik gebruik altijd jouw eerste techniek (als ik het goed begrijp). De koppeling induwen, bocht nemen, en dan met wat gas bijgeven langzaam de koppeling weer omhoog, nog steeds in 2de. Ik vind dit het vlotste. Heb eigenlijk geen idee of ze dit op het examen toelaten...
dat zou ik natuurlijk wel zeker moten zijn of ze het op het examen toelaten hé. ik lees dat veel mensen te veel hun koppeling gebruiken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: volgende week examen, vraagjes

Bericht door de rijprof »

1: ik voel dat ik heel traag ga, dus ik druk mijn koppeling in en neem dan mijn bocht.
Indien je in 2de heel traag rijdt (-16 km/u) en het toerental van de motor heel laag is, is dat geen probleem.
2: Ik stop, zet mij in eerste. intussen heb ik duidelijk gezien dat er geen auto's afkomen. en neem mijn bocht in eerste.
Indien je supertraag moet rijden (eerder stapvoets) dan is de 1ste versnelling handiger dan de 2de.

Beide methodes zijn OK en het hangt een beetje af van je snelheid (traag of stapvoets) welke keuze het meest interessant is.

Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie