Hallo,
Op deze site staat dus dat je je moto wel mag parkeren op het trottoir.
"Motorfietsers mogen zowel binnen als buiten
de bebouwde kom op trottoirs en binnen de
bebouwde kom op verhoogde bermen
worden opgesteld.
a. Zij mogen daarbij het verkeer van de
andere weggebruikers niet hinderen
of onveilig maken.
b. Er moet daarbij ook een begaanbare
strook van ten minste 1,5 meter vrij
gelaten worden."
Op een andere site lees ik:
PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
vraag 1: Mag ik mijn moto nu wel parkeren bv. voor een supermarkt of een zaak.. of moet dat ergens anders?
vraag 2: Is het echt verplicht om laarzen aan te doen? Want ik hoor zeggen dat het een must is, maar niet echt verplicht...
Alvast bedankt!
Parkeren met een moto, verplichte kledij?
-
GRO
- Administrator
Re: Parkeren met een moto, verplichte kledij?
Dat staat in de wet.23.4. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.
En dat staat op onze site.
Bottinkekes is ook goed.vraag 2: Is het echt verplicht om laarzen aan te doen? Want ik hoor zeggen dat het een must is, maar niet echt verplicht...
LAARZEN niet echt verplicht.
Op welke site staat dat?motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren
-
bert.covens
Het klopt wél, dat er een dubbelzinnigheid weggenomen is. Alleen is het net omgekeerd. Voortaan is het namelijk wél toegelaten. Een woordje uitleg. Zoals de oude regeling was, was het inderdaad vreselijk verwarrend. Men was oorspronkelijk, bij het invoeren van het oude artikel 23.4 zo onhandig om een reeds bestaande regel, nl. artikel 24.1 niet aan te passen aan de nieuw bijgekomen regel. Gevolg: artikel 23.4 leek iets toe te laten, wat krachtens artikel 24.1 nog steeds verboden was én bleef. Dit tot groot onbegrip van menig motard die op het trottoir parkeerde en daarvoor beboet werd natuurlijk. Men verdedigde zich voor de rechtbank op basis van het oude artikel 23.4. Maar men werd toch nog veroordeeld tot het betalen van een geldboete, op basis van het oude artikel 24.1.Musti schreef:PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan:
Nu, heeft men daar intussen komaf mee gemaakt. Enerzijds werd artikel 23.4 duidelijker omschreven als volgt:
23.4. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.
Daarnaast, werd ook artikel 24.1 aangepast aan de bijgekomen regel:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Voortaan is de de dubbelzinnigheid weggenomen. Je mag voortaan een motorfiets ook op een trottoir parkeren, op voorwaarde dat je daardoor niemand hindert of in gevaar brengt, en er voor de voetgangers een begaanbare strook overblijft van 1,5 meter breed. Zo staat het nu in de wetgeving, én op de site.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
bert.covens
Ja, maar als het ZO geformuleerd staat op die site, is men wel onvolledig. Er is namelijk wél een voorwaarde mee gemoeid:Musti schreef:Op een andere site lees ik:
Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
Artikel 49. Slepen
49.1. Een motorvoertuig en een gespan mogen slechts één voertuig trekken.
Evenwel :
•een motorfiets met zijspanwagen mag alleen een aanhangwagen trekken indien het zijspanwiel uitgerust is met een rem;
Uit dit alles maak ik dus op, dat er op die bewuste site blijkbaar 1 wetsartikel foutief, en een ander artikel correct, maar onvolledig weergegeven werd. Indien jij nog bezig bent met het leren van je theorie, dan zou ik je ten stelligste aanraden om je te beperken tot deze site, zoniet ga je mogelijks dingen door elkaar halen.
Zie >>> ONZE LEERMETHODE (klik erop)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
de rijprof
wegcode.be schreef:Beschermende kledij
Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
-
Musti
Dat van het parkeren staat o.a. op: http://www.demotorsite.be/content/schou ... s-opgepastmotorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.
Op welke site staat dat?
Maar ook op heel veel andere site's merk ik nu net..
Type "PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken." maar eens in bij Google.
Blijkbaar hebben veel site's dit overgenomen..
En idd, ik heb het meeste vertrouwen in deze site. Topsite echt waar! 2 jaar geleden rijbewijs gehaald. Theorie 48/50, praktijk zonder opmerkingen van de eerste keer.. Dit heb ik grotendeels aan deze site te danken.
Hartelijk bedankt trouwens, voor de duidelijke uitleg over de wetten ivm de moto!
-
de rijprof
Als er iets in de verkeerswetgeving verandert, past gratisrijbewijsonline.be dat onmiddellijk aan.
Daarom dat gratisrijbewijsonline.be ook zo een gewaardeerde site is.
Sommigen doen dit misschien niet, te laat, of vergeten gewoon om nieuwe dingen aan te passen.
Daarom dat gratisrijbewijsonline.be ook zo een gewaardeerde site is.
Sommigen doen dit misschien niet, te laat, of vergeten gewoon om nieuwe dingen aan te passen.