modelles rijinstructeur

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

modelles rijinstructeur

Bericht door gast »

Na het schriftelijk examen ben ik nu ook geslaagd voor het mondeling examen voor het behalen van het &quotbrevet van beroepsbekwaamheid II&quot. Ik ben nu begonnen aan mijn 300 uur stage. Daarna volgt de laaste test: de modelles. Graag had ik van de ervaren rijinstructeurs op deze site vernomen wat ik precies mag verwachten van deze modelles. Welke zijn belangrijke weetjes? Is men bv. verplicht om uitgeschreven lesvoorbereidingen voor te leggen? Speelt de examinator een &quotleerling bestuurder&quot en maakt hij dan ook bewust fouten tegen de wegcode tijdens deze les? Hoe lang duurt deze modelles ongeveer? ...
Alvast bedankt voor uw reactie(s).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vooreerst proficiat voor het slagen voor de mondelinge en schriftelijke examens!

Voor de modelles moet je inderdaad een uitgeschreven lesvoorbereiding kunnen voorleggen.

De examinator speelt inderdaad leerling-bestuurder, en maakt daarbij voortdurend fouten. Hij zal zich bijvoorbeeld langs de achterkant van de wagen naar het bestuurdersportier begeven, en dan moet jij hem erop wijzen dat hij dit langs de voorkant van de wagen moet doen, zodat hij zicht heeft op het aankomend verkeer. Hij zal bijvoorbeeld eerst zijn spiegels afstellen en dan pas zijn bestuurderszetel, wat natuurlijk in omgekeerde volgorde moet gebeuren. Ergens waar je maar 50 km/h mag rijden, zal hij proberen heel geleidelijk aan wat sneller te rijden, en ook dat moet je gezien hebben en hem erop wijzen.

Tijdens het examen moet je aantonen dat je de psychologische, pedagogische en didactische principes van het lesgeven grondig beheerst.

De duur is ongeveer 45 minuten, gevolgd door een bespreking van ongeveer 15 minuten.

Alvast succes toegewenst!
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Bedankt.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

Jozef schreef: De examinator speelt inderdaad leerling-bestuurder, en maakt daarbij voortdurend fouten.
bij mij reed hij de eerste 15 min voorbeeldig, en toen begon hij over koetjes en kalfjes te praten en als het gesprek goed op gang was sloop er af en toe een fout in
ik heb mij gelukkig niet laten vangen
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

U hebt het o.a. over een uitgeschreven lesvoorbereiding. Weet je dan vooraf wat je zult moeten aanleren (bv. manoeuvre)? Kan ik via uw site of op een andere manier een voorbeeld- lesvoorbereiding bekijken? Alvast bedankt.[/quote]
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Tijdens het laatst examen (mondeling) werd mij gevraagd een kaartje te trekken. Ik kreeg de keuze onmiddellijk meegedeeld en ik heb toen een blad meegekregen waar alles op stond wat er van mij verwacht werd tegen de modelles. Het kan zijn dat de procedure veranderd is.
Je weet inderdaad vooraf welke les je gaat moeten geven, zodat je je lesvoorbereiding kunt maken.

Het verschil met vroeger is dat nu de modelles pas gegeven moet worden nadat de stage voltooid is (wat me ook logischer lijkt).
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Tijdens het laatst examen (mondeling) werd mij gevraagd een kaartje te trekken. Ik kreeg de keuze onmiddellijk meegedeeld en ik heb toen een blad meegekregen waar alles op stond wat er van mij verwacht werd tegen de modelles. Het kan zijn dat de procedure veranderd is.
Plaats reactie