rotonde verlaten ...
rotonde verlaten ...
Bij sommige grote (gevaarlijke) rotondes is het fietspad gescheiden van het autoverkeer. Als je dan als autobestuurder de rotonde verlaat moet je het fietspad dat de rijbaan oversteekt oversteken (=manoeuvre => voorrang aan de andere weggebruikers verlenen). Ook moet je als autobestuurder een oversteekplaats voor bv. fietsers voorzichtig benaderen en "indien nodig moet je stoppen om de fietsers te laten doorrijden". Maar hoe zit dat als de fietser daar op zijn weg- bij het dwars oversteken van die 'rotonde-afrit' - het verkeersbord B1 en op de grond omgekeerde driehoeken (haaietanden) tegenkomt? Wie moet wie voorrang geven? Dit lijkt mij een tegenstrijdigheid. Ik denk dat bij een ongeval de autobestuurder sowieso aan het kortste eindje zal trekken. Niet?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00
die voorrang verlen en voorzichtig naderen van een fietspad zijn verkeersregels
de B1 is een verkeersbord
nu is er in de verkeerswetgeving een rangorde
borden hebben voorrang op regels
dus de B1 moet nageleefd worden, en dus moet de fietser voorrang verlenen en zonodig stoppen
de B1 is een verkeersbord
nu is er in de verkeerswetgeving een rangorde
borden hebben voorrang op regels
dus de B1 moet nageleefd worden, en dus moet de fietser voorrang verlenen en zonodig stoppen
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
dan een goede dag op het werk
Dit gaat weer een interessante discussie worden tussen Jozef en Inazuma
Ik geloof dat de voorlopige conclusie was dat er geen hiërarchie is tussen borden en regels maar dat het in de praktijk meestal wel zo uitpakt. Hopelijk heb ik het goed begrepen.
In dit concrete voorbeeld zou ik ook denken dat de fietser moet stoppen. Arme fietser, is hij sportief zonder het milieu te vervuilen en dan word hij ook nog gepest door de wegbeheerder
Je moet er als automobilist natuurlijk wel altijd rekening mee houden dat de fieser toch door rijd.
Ik geloof dat de voorlopige conclusie was dat er geen hiërarchie is tussen borden en regels maar dat het in de praktijk meestal wel zo uitpakt. Hopelijk heb ik het goed begrepen.
In dit concrete voorbeeld zou ik ook denken dat de fietser moet stoppen. Arme fietser, is hij sportief zonder het milieu te vervuilen en dan word hij ook nog gepest door de wegbeheerder
Je moet er als automobilist natuurlijk wel altijd rekening mee houden dat de fieser toch door rijd.
Ik vrees dat je het verkeerd begrepen hebt.BBB schreef: Dit gaat weer een interessante discussie worden tussen Jozef en Inazuma
Ik geloof dat de voorlopige conclusie was dat er geen hiërarchie is tussen borden en regels maar dat het in de praktijk meestal wel zo uitpakt. Hopelijk heb ik het goed begrepen.
Er is geen hiërarchie tussen de verkeerstekens (wegmarkeringen, borden, lichten - bewust eens in een andere volgorde) TENZIJ nadrukkelijk bepaald :
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.
Er is wel een hiërarchie tussen verkeersborden en verkeersregels wanneer deze tegenstrijdig zijn :
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Re: rotonde verlaten ...
Vaak heeft de autobestuurder geen voorrangsbord in dergelijke gevallen - en dat moet er gezien de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens niet eens staan (net zo min als op een rotonde - maar de afwijking van de voorrang van rechts op die plaats ligt vast in Art 12.3.1)Anonymous schreef: Ik denk dat bij een ongeval de autobestuurder sowieso aan het kortste eindje zal trekken. Niet?
De fietser moet voorrang verlenen op basis van de B1, maar de autobestuurder heeft op die plaats vaak (nog) geen voorrang gekregen dmv een bord, en zit bijgevolg in een situatie waarin hij normaal eigenlijk voorrang hoort te verlenen op basis van ettelijke verkeersregels ...
De Belgische Catch22 ...
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00
Re: rotonde verlaten ...
in geen geval moet de autobestuurder voorrang verlenen, omdat het gaat over een oversteekplaats voor fietsers, en daar mag een fietser enkel op als hij dit kan doen zonder het andere verkeer te hinderenInazuma schreef: De fietser moet voorrang verlenen op basis van de B1, maar de autobestuurder heeft op die plaats vaak (nog) geen voorrang gekregen dmv een bord, en zit bijgevolg in een situatie waarin hij normaal eigenlijk voorrang hoort te verlenen op basis van ettelijke verkeersregels ...
plus dat hij van achter een B1 komt die hem dan ook nog eens verplicht om voorrang te verlenen
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
dan een goede dag op het werk
Re: rotonde verlaten ...
Je zit daar met een hoop tegenstrijdige regelgeving.sailor11647 schreef:
in geen geval moet de autobestuurder voorrang verlenen, omdat het gaat over een oversteekplaats voor fietsers, en daar mag een fietser enkel op als hij dit kan doen zonder het andere verkeer te hinderen
plus dat hij van achter een B1 komt die hem dan ook nog eens verplicht om voorrang te verlenen
En een allegaartje aan manieren van aanleggen.
Soms gaat er een met wegmarkeringen gemarkeerd fietspad rond soms is het een oversteekplaats soms een rode lik verf al dan niet plus D7 soms lopen er fietspaden rechtdoor in deze vorm # , samen met een bijkomend fietspad dat rond gaat ...
Soms ligt het vrijliggende fietspad binnen de B1's van de rotonde, soms erbuiten, soms staan er 2 B1's (voor het fietspad + voor de rijbaan van de rotonde) .
Soms heeft de fietser een B1, soms niet ...
Enfin, je komt zoveel verschillen tegen dat het niet te overzien is.
De fietser heeft hier inderdaad een B1 , maar de autobestuurder heeft meestal tussen de rijbaan van de rotonde en de fietsoversteekplaats of (wat je ook ziet) het dwarsende fietspad nergens voorrang gekregen ...
Hoe moet dat dan
Naderen van dergelijke oversteekplaats moet met matige snelheid gebeuren - en kijk - net als de richtingsverandering die de bestuurder net uitvoerde ...
Met oversteekplaatsen voor fietsers heb je ook steeds de eeuwige discussie van de kip en het ei : wie was er eerst ...
Van rotondes aanleggen heeft men hier duidelijk nog geen kaas gegeten ...
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Daar ben ik niet van overtuigd. Ik acht het even goed mogelijk dat de fietser aansprakelijk gesteld wordt wegens het negeren van het verkeersbord B1 mogelijk weet de autobestuurder immers dat dat bord er staat, en de fietser hem derhalve voorrang moet verlenen. In dat geval zal de fietser alvast moeten opdraaien voor de schade aan zijn fiets en aan de auto.een gast schreef: Ik denk dat bij een ongeval de autobestuurder sowieso aan het kortste eindje zal trekken.
Bovendien zou het niet ongewoon zijn dat de rechter, naar analogie met het negeren van een rood verkeerslicht, de overtreding die de fietser begaat door een verkeersbord B1 te negeren als een onverschoonbare fout bestempelt. In dat geval zal de fietser zelfs niet vergoed worden voor zijn lichamelijke letsels en de schade aan zijn kledij.
Integendeel juist wel. Zie AR 6.2 dat Inazuma aanhaalt.BBB schreef: Ik geloof dat de voorlopige conclusie was dat er geen hiërarchie is tussen borden en regels
Inderdaad. De meeste fietsers doen nu al wel alsof ze altijd en overal voorrang zouden hebben. Maar het wordt hoog tijd dat dit ook in de verkeerswetgeving opgenomen wordt, zodat ze eindelijk ook op een legale wijze met niemand of niets nog hoeven rekening te houden.Quote: Arme fietser, is hij sportief zonder het milieu te vervuilen en dan word hij ook nog gepest door de wegbeheerder
Inazuma schreef: (net zo min als op een rotonde - maar de afwijking van de voorrang van rechts op die plaats ligt vast in Art 12.3.1)
Indien er ook maar één van deze verkeersborden ontbreekt, is het geen rotonde meer, maar een plein, waar de voorrang van rechts geldt (behalve indien het verkeer er geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten, of indien er andersluidende voorrangsborden staan).Quote: AR 2.39. "Rotonde": weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.
Enerzijds zou je kunnen zeggen dat de fietser voorrang moet verlenen uit hoofde van het verkeersbord B1 en de autobestuurder uit hoofde van de voorrang van rechts.Inazuma schreef: De fietser moet voorrang verlenen op basis van de B1, maar de autobestuurder heeft op die plaats vaak (nog) geen voorrang gekregen dmv een bord, en zit bijgevolg in een situatie waarin hij normaal eigenlijk voorrang hoort te verlenen op basis van ettelijke verkeersregels ...
Anderzijds kun je ervan uitgaan dat voorrang altijd een kwestie is van een verplichting van de ene bestuurder, die resulteert in een recht voor de andere bestuurder. Het verkeersreglement kent zowel een bestuurder die voorrang moet verlenen, als een (andere) bestuurder die daardoor voorrang heeft. In dit geval zou je kunnen stellen dat de verplichting tot voorrang verlenen opgelegd door het verkeersbord B1 (een verkeersteken) voorgaat op de verplichting tot voorrang verlenen uit hoofde van de voorrang van rechts (een verkeersregel).
De voorrang voor de autobestuurder vloeit in dit geval dus niet expliciet voort uit een voorrangsbord in zijn voordeel, maar impliciet uit de verplichting voor de fietser om voorrang te verlenen.
Het is inderdaad nogal ingewikkeld.Quote: Met oversteekplaatsen voor fietsers heb je ook steeds de eeuwige discussie van de kip en het ei : wie was er eerst ...
Om te beginnen geldt deze verplichting dus slechts voor de bestuurder van een auto of van een motorfiets (en bijgevolg bijvoorbeeld niet voor bestuurders van rijwielen, bromfietsen en dieren).Quote: AR 40ter. De bestuurder van een auto of van een motorfiets ...
...
... mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Verder geldt deze verplichting volgens de tekst ten opzichte van de weggebruikers (om het even dewelke dus, ook bijvoorbeeld voetgangers en vrachtwagenbestuurders) die oversteken op een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Het probleem is natuurlijk dat, als het daar tot een aanrijding komt met een weggebruiker, deze zich al op de oversteekplaats bevindt, en de bestuurder van een auto of motorfiets op de rijbaan die door de oversteekplaats gedwarst wordt, hem niet mag hinderen of in gevaar brengen, en zo nodig moet stoppen om hem te laten doorrijden.