**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge

- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'keer maar ergens in deze straat'
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
'Parkeer maar achter die zwarte Honda' Ik had ruim voldoende plaats. Dus geen probleem hier
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de koelvloeistof aanwijzen. Daarnaast de gewone zaken zoals claxon, pinkers, rem, etc.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider aka vader
uitslag
10. defensief rijden: onvoldoende (richtingsverandering, snelheid en verkeersinzicht)
11. manoeuvres: voorbehoud -> keren in straat (zich vergewissen)

Dus met de hakken over de sloot. Bedankt aan iedereen op dit forum. Het is een grote hulp geweest!
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Gullegem-Moorsele
rechts achter mij
In een iets drukkere straat qua geparkeerde auto's toch. Ging wel vrij vlot. Na het examen had de examinator dat ik niet defensief genoeg het manoeuvre uitvoerde. Maar er was wel helemaal geen verkeer in de straat.
In dezelfde straat als het keren. Achter een witte Kia van normale grootte. Bij het uitstappen zei hij dat ik de auto niet hoefde te sluiten maar heb dit natuurlijk wel gedaan.
Koelvloeistof en alle lichten
Met de rijschool (Lust Deerlijk) Moest er zes uren praktijklessen volgen na mijn twee eerdere mislukte pogingen. Mijn vader wou niet meer gaan dus ook examen met de rijschool gedaan.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Eerst een goed halfjaar met mijn vader rondgereden en met hem twee maal een mislukt examen afgelegd. Voornamelijk door de zenuwen. Daarna 6u praktijkles gevolgd met Lust.

verloop examen:
Had het parcours van Heule en Gullegem stad. Niet te moeilijk al heb ik op een bepaald punt iemands spiegel bijna afgereden (had nog 20cm over). Ook heb ik een stopbord genegeerd aan een kruispunt waarvan er rechts werken waren. Dat was uiteindelijk de reden dat hij er niet zwaar aan getild heeft.

Op papier stond er:
2. Plaats op de openbare weg: onvoldoende
2.10 Te veel rechts
5. Richtingsverandering: te verbeteren
5.1 Zich vergewissen bord F50BIS
11. Manoeuvres: Voorbehoud
11.2.16 Keren in een straat/Defensieve aanpak

ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Resultaat: Geslaagd, met de hakken over de sloot dus :)
Gast

Bericht door Gast »

Dag iedereen

Ik vraag hier eigenlijk om uitleg :)

Vandaag sprak ik met een vriend van me die op zijn laatste examen gebuisd was. Een van de redenen was de volgende:
Situatie: Er stond een wagen geparkeerd aan zijn kant van de weg in bergop. Hij naderde en zeg dat er geen auto afkwam in de tegengestelde richting.
Hij was de geparkeerde wagen aan het voorbij gaan (dus gelijk met de geparkeerde wagen) op het moment dat er een auto in tegengestelde richting naar beneden kwam rijden (dus net bovenop de berg zichtbaar was).

Mijn vriend kon al moeilijk zien of er auto's afkwamen en besliste dus om de geparkeerde wagen voorbij te gaan. De examinator vond dat hij een gevaarlijke situatie creëerde, ook al was hij al verder in de "voorbijsteek"-fase. Ook vertraagde de aankomende auto niet.

Wat vinden jullie?
Maakt het uit of de geparkeerde wagen reglementair geparkeerd staat of niet?
Als je bijna geen zicht hebt en de geparkeerde wagen voorbij gaan een bijna-zelfmoord missie is, kan je dan vragen of er iemand kan gaan kijken?

?Ecologisch/economisch? rijden

Ik vroeg aan mijn vader af economisch rijden wel goed is voor de motor (diesel). Hij zei dat dit niets doet, maar in berg op dat het toerental eigenlijk te laag komt zodat er geen volledige verbranding is. Klopt dit?

Rond welk toerental schakel je dan voor benzine om economisch te rijden?

Bedankt bij voorbaat! :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Maakt het uit of de geparkeerde wagen reglementair geparkeerd staat of niet?
Neen, een hindernis is een hindernis.
Als je bijna geen zicht hebt en de geparkeerde wagen voorbij gaan een bijna-zelfmoord missie is, kan je dan vragen of er iemand kan gaan kijken?
Dat is moeilijk in te schatten als je er zelf niet bij was. Normaal moet je elke situatie alleen kunnen oplossen, alsof je alleen in de auto zit.
Mees

Bericht door Mees »

Alken
Direct achter mij (Ford Transit)
Niet moeten keren, wellicht omdat zijn oordeel al vaststond
In een rustige, brede straat achter een aangeduide auto parkeren. Dat was wel voor een poort, waar je dus niet meer mocht dan stilstaan, maar dat vond de examinator blijkbaar geen probleem.
Bandenslijtage, alle lichten, 'achterruitontwaseming', claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Vrije begeleiding: leren rijden met mijn ouders. Mijn vader is meegeweest naar het examen.
- Verloop examen:
Vooral in Runkst rondgereden. Ik wist dat die kans er dik in zat, dus ben ik daar al een aantal keren geweest, en ik vond dat ik bijna alles goed had opgelost. Enkel in een smalle straat waar net iemand parkeerde, had ik me meer aan de kant moeten zetten, zodat een tegenligger doorkon.

Op papier stond er:
6. Voorrang: onvoldoende
-- 6.4 doorgang - bord B19 (voorrang verlenen bij een wegversmalling, wat ik mijns inziens hélemaal correct heb gedaan; ik denk echter dat de examinator wou dat ik toch doorreed, wat bij een ander zeker als fout zou worden aangemerkt)
8. Snelheid en verkeersinzicht: slecht
-- 8.1 niet aangepaste snelheid (te traag gereden in de stad, te traag opgetrokken tussen Alken en Hasselt, wat met een Ford Transit niet onlogisch is)
10. Defensief rijden: voorbehoud
-- 10.5 richtingsverandering
-- 10.8 snelheid en verkeersinzicht
Opmerkingen: onvoldoende verkeersdeelname

Resultaat: niet geslaagd.

Ik leg me wel neer bij het oordeel, want alles samen reed ik gewoon niet goed genoeg, maar de examinator zei zelf dat mijn rijtechniek en het in de spiegels kijken goed genoeg waren én hij gaf toe dat het met een brede auto zoals de onze niet evident is om overal in Runkst de verwachte snelheid te halen. Hij heeft me gebuisd omdat ik te voorzichtig reed, wat op een woensdagmiddag in een stad blijkbaar niet mag :) Ik wist heel goed waar ik 50 mocht, maar als het te gevaarlijk is om echt over de 30 te gaan om dat te laten merken, dan hield ik me liever in. Volgens mijn vader had ik een hele moeilijke route, ikzelf vond dat dat nog meeviel. Volgende keer beter, en liefst met een andere examinator, want deze deelde niet bepaald mijn mening over hoe je zou moeten rijden. Ik ben een keertje stilgevallen op een helling, waar hij niets over gezegd heeft, maar als ik voorrang verleen waar het moet, dan is het niet goed... Tja!
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Hij heeft me gebuisd omdat ik te voorzichtig reed
Als je met "te voorzichtig" bedoelt "te traag" dan is dat net zoals "te snel" rijden een overtreding.
de rijprof

Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn, maar te traag gaan rijden, wanneer het niet meer nodig is, is ook weer niet de bedoeling. Je buist niet omdat je te voorzichtig bent, maar je buist omdat je te weinig verkeersinzicht hebt wanneer je opnieuw vlotter kunt rijden en toch traag blijft rijden.

Rij traag waar het hoort en rij vinnig waar het kan.
Gast

Bericht door Gast »

In Erembodegem.
Ze zat schuinachter mij.
'Keer maar ergens in deze straat.'
'Parkeer je maar achter die zwarte auto.' Ik had heel weinig plaats (ik reed met mijn eigen wagen en die is héél lang), dus ik heb 2x moeten proberen.. er stonden nochtans auto's in die straat waarachter ik veel meer plaats zou gehad hebben :p Maar bon, gelukt is gelukt :)
Remvloeistof, bandenspanning, ruitenwissers, pinkers, claxon, rem, mistlichten, dimlichten, standlichten, ruitontwaseming (vooraan en achteraan)
Ik heb 20u rijschool gevolgd, maar ben examen gaan doen met een begeleider en niet met de rijschool omdat ik ondertussen de auto van mijn moeder gewoon was geraakt.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn papa

Wat stond er op mijn blad ?

9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9.1 Zwakke weggebruikers
(jep, ik had één keer een voetganger niet gezien die wou oversteken, die kwam ineens van achter een geparkeerde vrachtwagen gelopen.. ik reed wel traag, maar moest toch hard remmen)
10. Defensief rijden : voorbehoud
10.8 Snelheid en verkeersinzicht
(ik reed in een woonwijk te traag volgens de examinatrice en op een kruispunt aarzelde ik even, hoewel ik voorrang had, omdat er twee fietsers aan het twijfelen waren 'zou ik nu oversteken of niet?' (ze stonden al bijna in het midden van de baan). De examinatrice zei dat ik beter vlot was doorgereden.
Opmerkingen PE :
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Ik was gelukkig toch geslaagd :)

Een stomme, nutteloze vraag mss over die 'ECO +' maar.. ik heb gehoord van een vriendin die haar rijbewijs al een jaar heeft dat je een stempel krijgt op je rijbewijs als er ECO + staat op je blad, maar dat zij die niet heeft gekregen.. (zij had ECO-). Ik had echter nog nooit van die stempel gehoord, maar ik vraag me nu toch af of dat waar is :p Niet dat het er echt toe doet voor mij hoor, als ik maar mag rijden :D
de rijprof

Een stempel op je rijbewijs met ECO + bestaat niet.
Proficiat :wink:
Gast

Bericht door Gast »

examencentrum Haasrode

examinator zat rechts achter mij

het keren in de straat: hij heeft de straat gekozen en ik mocht de plaats kiezen

voorafgaande controles: oliepeil motorolie, uitleggen hoe ik mijn zetel tegoei zet, alle lichten, ontwaseming, claxon, ..

ik ben niet met de rijschool geweest, ik heb wel 20 uur les genomen en daarna heb ik gewoon met onze auto verder geoefend, dus was het ook makkelijker om met onze auto examen af te leggen

verloop examen: ik heb in het centrum van leuven moeten rijde en ook in heverlee
ik heb altijd goed voorrang van rechts gegeven en gelet op de zwakke weggebruikers
ik was soms gewoon niet zeker of ik 50 of 30 moet rijden in het centrum dus reed ik 40
ik was vergeten dat je in het centrum overal 30 moet rijden, hebben ze begin dit jaar ingevoerdµ

ik moest eerst keren en daarna in een andere straat parkeren, ging ook vlotjes alhoewel ik niet veel geoefend heb op het parkeren

lag wellicht aan het feit dat ik tijdens het examen zelf niet zenuwachtig was, mijn examinator was een vriendelijke man, doet ook veel vind ik

ik ben geslaagd er stond alleen op mijn blad deze opmerking:

eco+ 1.1 1.3 1.5 1.7 1.8 11.1

succes aan iedereen die het examen nog moet afleggen
Gast

Bericht door Gast »

Kontich
Schuin achter mij, rechts.
'Keer maar ergens in deze straat.'
'Parkeer achter de volgende auto' - dus ik parkeer mij - 'Als je zeker weet dat je goed staat, moet je nu doen alsof je hier gaat parkeren'. Ik had hem al op voorhand gezegd dat hij duidelijk moest zeggen welke auto, want ik ken er niet veel van (merken van auto's enzo)
Vraag 1: Wat weet je van bandenslijtage?
Vraag 2: In de auto zitten, raam open.
De lichten, de ruitenwissers, pinker, rem, ontwasseming.
Vraag 3: Zeg wat over je spiegels (en ik had verstaan alleen de buitenspiegels)
Meteen na het halen van mijn theorie (april 2011) heb ik al wat leren rijden met mijn papa (met een automatique). Ik moest tot juli wachten vooraleer ik rijlessen kon beginnen nemen. Daarna 20 uur rijschool. Voor het examen ook nog 2 uur rijlessen genomen om er in te komen.

Dus.
Ik verlaat de parking in Kontich. Links rijden tot aan de lichten. De Mechelsesteenweg op tot aan de lichten in Rumst om daar de E19 op te gaan. In Kontich eraf gegaan.
Op het einde naar rechts.
Tweede lichten rechts.
Meteen terug link.
En dan weet ik het niet meer, maar ik weet iig nog dat ik uiteindelijk uit kwam in Kontich dorp. Voor ik in het dorp kwam, had ik al geparkeerd.
Daarna ergens in een rustige wijk keren.
En dan terug naar het examencentrum.
mvdnhend

Bericht door mvdnhend »

Roeselare

naast me

In de aangewezen straat keren, vrije keuze waar.

Parkeer achter die grijze volvo.
Hellofajob, hellend naar beneden, smal, 1 autoruimte maar, borduur van 2cm ofzo (zo'n dunne, platte boord zo)

Wijs aan: motorolie bijvul ding
Alle lichten getest, ook mistlicht, remmen.
Hoe weet men dat men goed zit? Uitleggen, niks doen.
Hoe doe je condens op achteruit weg?

Relatief vriendelijke man, gaf geen overbodige uitleg, was strikt in wat hij zei. Gaf wel vaak commentaar TIJDENS het rijden wat enorm afleidend is, want langs ene kant wil je toch luisteren naar hem omdat het meestal terecht is maar langs andere kant moet je verdomd goed uitkijken en opletten op de baan eh.

Reed 40 minuten, 40 min foutloos gereden (de commentaren waren zo soms wat breed of kort bochtenwerk, da's al), keren geen probleem. Maar de HEL was het parkeren, was er niet slecht in, maar die plaats was echt 'SHIT'. (zie de vraag over parkeren), zat lichtjes op de boord (DUNNE boord) en kreeg geen 2e kans ondanks 40 minuten perfect te hebben gereden...

Ik heb vrienden die 5 fouten maken, echt belachelijke, beginnersfouten, zwak rijden en nog slagen. Na 40 minuten foutloos rijden en slechts 1 parkeerfoutje vond ik dat ik daar toch een 2e kans verdiende hoor! Maar nee, gebuisd.

Met een glimlach, een handdruk, geeft hij mijn buispapiertje en zegt me 'je bent een van de betere chauffeurs die ik deze week al gezien hebt, je deed het echt goed'

Danku meneer... Maar daar ben ik vet mee.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Zoals ik eerder al schreef mag je het de examinator niet kwalijk nemen. Rijd je op de boord (een beetje of veel) dan moet hij je onvoldoende geven
Het is spijtig, maar dat zijn zijn regels.

PARKEREN
mvdnhend

Bericht door mvdnhend »

Ik neem het hem niet kwalijk, het is en blijft een fout op 1 van de basic zaken... Kan je moeilijk iets op aan hebben. Buiten de enorme teleurstelling dat (zoals examinator zelf aangegeven) slechtere chauffeurs wél rijbewijs halen. Als het 1 iets is dat ik al bewezen heb is dat ik kan rijden zoals het hoort.

Zou tof zijn enkel nog eens te moeten gaan parkeren ma bon, woensdag ga ik er weer 100% voor met wat meer ervaring en wat meer oefeningen en rijuren alweer achter de kiezen :P
prevan

Bericht door prevan »

Roeselare op 14/11/11

achter de passagier

In de aangewezen straat keren, vrije keuze waar.
Straat was breed genoeg.

Parkeren achter een aangeduide wagen.
Examinator zei dat ik zelf moest aangeven wanneer ik klaar was en dat ik gerust mocht herbeginnen wanneer ik het niet goed vond. Het lukte in een keer.
Daarna moest ik uitstappen alsof ik naar de winkel moest.

Wijs aan: motorolie
Alle lichten getest, ook mistlicht, remmen.
Achteruitverwarming + blazers voorruit

Heb leren rijden met mijn ouders en daarna met mijn ma examen gedaan.

Examinator was zeer vriendelijk. Na de voorafgaande controles heeft hij rustig alles uitgelegd en toen zijn we gestart.
Route : richting ring rond Roeselare, daarna omgeving Westlaan, daarna richting Beveren, dus overal een beetje.

Resultaat geslaagd
PE
eco + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

+ een fijn compliment van de examinator dat ik heel goed gereden had !!!

Tip : Heel veel in Roeselare rondrijden en vooral op drukke momenten zodat je allerlei situaties tegenkomt
Plaats reactie