Zone 30 || Af- en Opritten

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Deckhengst

Zone 30 || Af- en Opritten

Bericht door Deckhengst »

Ik heb 2 vraagjes waarop ik geen antwoord vondt op deze site:

Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?

Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding
Quote: Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Dit staat niet op de site omdat dit een fout van de wegbeheerder is. Zo staat er bijvoorbeeld ook niet op de site wat je moet doen als er een rood en een groen licht tegelijkertijd brandt.

Eigenlijk moet je blijven 30 km/uur rijden. Maar de bedoeling van het elektronisch bord is dat je alleen 30 km/uur rijdt als het oplicht.
Quote: Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
Op de op- en afritten staat het bord begin/einde autosnelweg. (Anders zou het geen oprit van een autosnelweg zijn, maar een gewone weg).

De autosnelweg begint waar het bord 'begin autosnelweg' staat. Vanaf daar mag je 120 km/uur rijden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Zone 30 || Af- en Opritten

Bericht door Inazuma »

Deckhengst schreef:
Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Dit is een totaal onzinnige situatie (maar was zo een tijdlang in ondermeer Kalmthout)

Je moet dat vaste bord opvolgen, ook al is het variabele bord pikdonker.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Zone 30 || Af- en Opritten

Bericht door Inazuma »

Deckhengst schreef: Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
Op elke openbare weg geldt hoe dan ook altijd wel een snelheidsbeperking volgens Art. 11 :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&ampnode=art11


En uiteraard dien je je snelheid altijd aan te passen aan de omstandigheden volgens Art 10 :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&ampnode=art10
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: Dus werk je in de volgende volgorde,
2. De verkeerslichten.
3. De verkeersborden.
4. De wegmarkeringen.


Hebben we net een hele draad achter de rug dat deze volgorde nergens op gebaseerd is ...


In dergelijke situaties : extreem voorzichtig zijn

Wanneer de verkeerslichten defect zijn, valt men terug op de voorrangsborden, of als die er niet zijn op de voorrangsregels.

De lichten lijken hier niet te werken voor wie uit deze straat komt - maar dat wil nog niet zeggen dat bestuurders uit de andere richting(en) ook zoiets te zien krijgen . Goed uitkijken of ze daar niet de normale lichtencyclus volgen dus !
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

eugeen schreef: Afbeelding

Zo staat er bijvoorbeeld ook niet op de site wat je moet doen als er een rood en een groen licht tegelijkertijd brandt.
Bedankt voor de antwoorden, maar wat moet je bij dit voorbeeld van Eugeen doen? Rekening houden met het bord eronder/ervoor?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: Bedankt voor de antwoorden, maar wat moet je bij dit voorbeeld van Eugeen doen? Rekening houden met het bord eronder/ervoor?
De lichten zijn defect. Dus werk je in de volgende volgorde, stap 2 sla je dus over.

1. Een bevoegd persoon.
2. De verkeerslichten.
3. De verkeersborden.
4. De wegmarkeringen.
5. De verkeersregels.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:

Hebben we net een hele draad achter de rug dat deze volgorde nergens op gebaseerd is ...
Sorry, dat draadje heb ik dan gemist.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

In dit geval lijkt me het antwoord overduidelijk.

De verkeerslichten werken, dus gelden de voorrangsborden niet.

Het groene verkeerslicht mag voorbijgereden worden, maar het rode niet. Dus moet je blijven staan voor het rode verkeerslicht.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Het groene verkeerslicht mag voorbijgereden worden, maar het rode niet. Dus moet je blijven staan voor het rode verkeerslicht.
Maar :

Bevindt zich in een toestand van overmacht de bestuurder die, onbekend met de technische werkingsvoorwaarden van de verkeerslichten, uiteindelijk het verkeerslicht voorbijrijdt dat hardnekkig op rood blijft staan.
C.R. NIJVEL, 21/01/1992
Plaats reactie