Zone 30 || Af- en Opritten
Zone 30 || Af- en Opritten
Ik heb 2 vraagjes waarop ik geen antwoord vondt op deze site:
Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
Dit staat niet op de site omdat dit een fout van de wegbeheerder is. Zo staat er bijvoorbeeld ook niet op de site wat je moet doen als er een rood en een groen licht tegelijkertijd brandt.Quote: Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Eigenlijk moet je blijven 30 km/uur rijden. Maar de bedoeling van het elektronisch bord is dat je alleen 30 km/uur rijdt als het oplicht.
Op de op- en afritten staat het bord begin/einde autosnelweg. (Anders zou het geen oprit van een autosnelweg zijn, maar een gewone weg).Quote: Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
De autosnelweg begint waar het bord 'begin autosnelweg' staat. Vanaf daar mag je 120 km/uur rijden.
Re: Zone 30 || Af- en Opritten
Dit is een totaal onzinnige situatie (maar was zo een tijdlang in ondermeer Kalmthout)Deckhengst schreef:
Wanneer een oplichtend bord en een vast bord van zone 30 boven elkaar hangen, moet je dan altijd 30km/h rijden of enkel wanneer het bord oplicht?
Je moet dat vaste bord opvolgen, ook al is het variabele bord pikdonker.
Re: Zone 30 || Af- en Opritten
Op elke openbare weg geldt hoe dan ook altijd wel een snelheidsbeperking volgens Art. 11 :Deckhengst schreef: Ik heb van een rij-instructeur gehoord dat op op- en afritten van autosnelwegen geen snelheidsbeperking geldt volgens de Belgische wetgeving omdat deze meestal in een bocht liggen. Klopt dit of mag je ook maar 120km/h?
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11
En uiteraard dien je je snelheid altijd aan te passen aan de omstandigheden volgens Art 10 :
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10
Rafael schreef: Dus werk je in de volgende volgorde,
2. De verkeerslichten.
3. De verkeersborden.
4. De wegmarkeringen.
Hebben we net een hele draad achter de rug dat deze volgorde nergens op gebaseerd is ...
In dergelijke situaties : extreem voorzichtig zijn
Wanneer de verkeerslichten defect zijn, valt men terug op de voorrangsborden, of als die er niet zijn op de voorrangsregels.
De lichten lijken hier niet te werken voor wie uit deze straat komt - maar dat wil nog niet zeggen dat bestuurders uit de andere richting(en) ook zoiets te zien krijgen . Goed uitkijken of ze daar niet de normale lichtencyclus volgen dus !
De lichten zijn defect. Dus werk je in de volgende volgorde, stap 2 sla je dus over.Anonymous schreef: Bedankt voor de antwoorden, maar wat moet je bij dit voorbeeld van Eugeen doen? Rekening houden met het bord eronder/ervoor?
1. Een bevoegd persoon.
2. De verkeerslichten.
3. De verkeersborden.
4. De wegmarkeringen.
5. De verkeersregels.
Maar :Jozef schreef:
Het groene verkeerslicht mag voorbijgereden worden, maar het rode niet. Dus moet je blijven staan voor het rode verkeerslicht.
Bevindt zich in een toestand van overmacht de bestuurder die, onbekend met de technische werkingsvoorwaarden van de verkeerslichten, uiteindelijk het verkeerslicht voorbijrijdt dat hardnekkig op rood blijft staan.
C.R. NIJVEL, 21/01/1992