verkeersongeval met fietser

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

sailor11647 schreef: vroeger (toen de dieren nog spraken) was het verplicht om de arm uit te steken
... en geen kat die het deed. In Vilvoorde, waar ik toen woonde, was er zelfs een politieagent die niet wist dat je je arm moest uitsteken om van richting te veranderen. Ik werd ooit eens door hem aan de kant gezet omdat ik mijn linker arm uitgestoken had om linksaf te draaien. &quotJe moet beide handen aan het stuur houden&quot zei hij.

Nu steken de fietsers alleen maar hun arm uit als ze doorgang willen afdwingen tegen de regels in.
BBB schreef: A long time ago in a galaxy far away hadden de mensen ook nog een basisconditie. Ze sportten meer, velen waren nog arbeider, de auto was te duur waardoor ze moesten fietsen, ze aten nog niet zo ongezond enz.
Fabeltjes.

Sportbeoefening door de massa bestond niet in de 50-er en 60-er jaren (behalve biljarten en 25 cl kinderbiertjes heffen in de kroeg).

Van cholesterol had nog niemand gehoord. Er waren geen diepvriezers het varkensvlees werd in een ton bewaard, met tussen elke laag kilo's zout om het te bewaren. Er werden enorm veel dierlijke vetten verbruikt.

Het milieu werd massaal vervuild, er waren nog geen groene jongens. Roken en dronken rijden was de normaalste zaak ter wereld. We reden met auto's die veel onveiliger waren dan nu.
Quote: Vergeet niet dat je enkel wat kan zwalken als je zeer traag fietst.
Ik zou jou wel eens willen bezig zien als je snel fietst met één hand aan het stuur, een bocht neemt en op een hoopje zand of steentjes terechtkomt die een vrachtwagen &quotverloren&quot heeft. Hopelijk walst er daarna geen vrachtwagen over jou.
Quote: steek jouw arm uit of wacht zo veel mogelijk aan de kant totdat je veilig kan oversteken.
Volkomen fout en uiterst asociaal. Je gaat van mij nogal een concert krijgen als ik er aankom.

Wachten tot het veilig kan, en dan pas de arm uitsteken. Nooit de andere bestuurders in de onzekerheid brengen of je nu al dan niet gaat wachten.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

BBB schreef: Vergeet niet dat je enkel wat kan zwalken als je zeer traag fietst. Hoe sneller je fietst hoe minder je van het extra gewicht merkt (waarom is dat eigenlijk?).
Dat komt door de inertie van je voorwaartse beweging. Als we krachten met vectorpijlen voorstellen:
Code: &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp^
&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp|
&nbsp ^&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp |
&nbsp |&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp |
&lt-+-&gt&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &lt-+-&gt
dan zie je dat bij gelijke laterale beweginen (de oorzaak van zwalken), de resultante vector (niet getekend) veel meer zal afwijken bij een kleine voorwaarste kracht dan bij een grote.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Wat betreft de verplichting om je hand uit te steken, ik vind dit nergens meer terug in de wegcode
Dan zal ik je even helpen:
Quote: AR 13. Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
...

AR 19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet:

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
...

AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Dank je Jozef ! Dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag, waarom zie ik geen enkele fietser dit nog doen en waarom treedt de politie hier niet tegen op ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: waarom zie ik geen enkele fietser dit nog doen
Omdat de meeste fietsers denken dat ze zich als zwakke weggebruikers alles mogen veroorloven en geen enkele plicht hebben, en de politie er niet tegen optreedt.
Quote: waarom treedt de politie hier niet tegen op ?
Omdat het gemakkelijker is en meer opbrengt om zich als struikrovers in een wagen op de middenberm te verschuilen en auto's te flitsen die op een verlaten autosnelweg bij goed weer 140 km/h rijden om niet in slaap te vallen tegen 120 km/h.

Als ze er dan twee na elkaar flitsen met een halve seconde tussentijd, dan hebben ze het bewijs dat de tweede veel te weinig afstand hield, wat echt gevaarlijk is. Maar daarvoor verbaliseren ze niet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Je bent het toch met me eens dat de mensen vroeger vroeger een beter uithoudingsvermogen hadden?
Dat kan. Maar gezonder leven deden ze zeker niet.
Quote: Zelfs met één hand aan het stuur zal ik niet op mijn bek gaan en zelfs als ik op mijn bek zou gaan dan zou ik nog zo vallen dat ik niet midden op de rijstrook ligt aangezien ik mijn snelheid voor zo'n bocht aanpas (zo'n 15 km/uur schat ik).
Je lijkt wel een acrobaat op de fiets. Als je ooit het doktertje spelen beu bent, kan je nog altijd in een circus gaan werken.
Quote: Wel heb ik veel last gehad van automobilisten die van de weg en het fietspad een hindernisparcours maken.
Toevallig werd ik enkele dagen geleden nog maar eens opgehouden door een fietser die op de rijbaan reed, terwijl er een degelijk fietspad was. Ik kon hem niet inhalen vanwege de tegenliggers. Op zo een moment bekruipt me wel eens de lust om zo een fietser dan maar langs rechts over het fietspad in te halen.
Quote: Ik weet niet hoe jij mijn zin geïnterpreteerd hebt maar dat is toch precies wat ik zeg wachten tot het veilig kan en dan pas de arm uitsteken.
Je had geschreven:
Quote: Of steek jouw arm uit of wacht zo veel mogelijk aan de kant totdat je veilig kan oversteken.
Er zijn volgens jouw dus 2 oplossingen (&quotOf ... of ...):

Ofwel wacht je aan de kant tot je veilig kan oversteken.Ofwel doe je dat niet, maar steek je je arm uit.Dat laatste is helaas wat vele fietsers doen.

Maar je bedoelde blijkbaar wat anders dan je geschreven had.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Bertje schreef:
BBB schreef: Vergeet niet dat je enkel wat kan zwalken als je zeer traag fietst. Hoe sneller je fietst hoe minder je van het extra gewicht merkt (waarom is dat eigenlijk?).
Dat komt door de inertie van je voorwaartse beweging. Als we krachten met vectorpijlen voorstellen:
Code: &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp^
&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp|
&nbsp ^&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp |
&nbsp |&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp |
&lt-+-&gt&nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &nbsp &lt-+-&gt
dan zie je dat bij gelijke laterale beweginen (de oorzaak van zwalken), de resultante vector (niet getekend) veel meer zal afwijken bij een kleine voorwaarste kracht dan bij een grote.
Ik vermoedde dat al.
Nu weet ik het zeker. Merci.

Quote: Fabeltjes.

Sportbeoefening door de massa bestond niet in de 50-er en 60-er jaren (behalve biljarten en 25 cl kinderbiertjes heffen in de kroeg).

Van cholesterol had nog niemand gehoord. Er waren geen diepvriezers het varkensvlees werd in een ton bewaard, met tussen elke laag kilo's zout om het te bewaren. Er werden enorm veel dierlijke vetten verbruikt.

Het milieu werd massaal vervuild, er waren nog geen groene jongens. Roken en dronken rijden was de normaalste zaak ter wereld. We reden met auto's die veel onveiliger waren dan nu.
Ik zeg niet dat de mensen vroeger op alle vlakken gezonder leefden. Ik geloof wel dat de mensen een betere conditie hadden. Ze hadden (althans volgens veel gezondheidsdeskundigen) meer beweging en minder last van overgewicht dus een beter uithoudingsvermogen.
Ik weet dat het vroeger (in jouw jeugd ) vrij normaal was om 10-20 km te moeten fietsen naar school als je wat meer afgelegen woonde. Ik weet dat er vroeger minder de auto gebruikt werd (er waren minder auto's en de mensen hadden er niet het geld voor om ook de kleine afstandjes met de auto te rijden). Nog niet zo lang gelden (begin jaren 90) was het nog normaal dat de kindjes buiten speelden en hierbij actief waren terwijl ze nu binnen computerspelletjes spelen en tv kijken (ook heel leuk maar kinderen moeten vooral ook voldoende buiten spelen, is beter voor hun ontwikkeling zowel fysiek als sociaal, communicatief en mentaal).
Vroeger waren er verhoudingsgewijs ook veel meer arbeiders en boeren terwijl de mensen nu heel de dag op hun gat zitten achter een bureau.

Je bent het toch met me eens dat de mensen vroeger vroeger een beter uithoudingsvermogen hadden?

Quote: Ik zou jou wel eens willen bezig zien als je snel fietst met één hand aan het stuur, een bocht neemt en op een hoopje zand of steentjes terechtkomt die een vrachtwagen &quotverloren&quot heeft. Hopelijk walst er daarna geen vrachtwagen over jou.
1. Het is aan mij om voldoende vooruit te kijken al voordat ik mijn hand uitsteek. Ik kijk op mijn fiets voldoende vooruit, dus dit is geen risico.
2. Zelfs met één hand aan het stuur zal ik niet op mijn bek gaan en zelfs als ik op mijn bek zou gaan dan zou ik nog zo vallen dat ik niet midden op de rijstrook ligt aangezien ik mijn snelheid voor zo'n bocht aanpas (zo'n 15 km/uur schat ik).
Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt dat er zand of steentjes op de weg lagen. Wel heb ik veel last gehad van automobilisten die van de weg en het fietspad een hindernisparcours maken.

Quote: Volkomen fout en uiterst asociaal. Je gaat van mij nogal een concert krijgen als ik er aankom.

Wachten tot het veilig kan, en dan pas de arm uitsteken. Nooit de andere bestuurders in de onzekerheid brengen of je nu al dan niet gaat wachten.

Ik weet niet hoe jij mijn zin geïnterpreteerd hebt maar dat is toch precies wat ik zeg wachten tot het veilig kan en dan pas de arm uitsteken.

Wat is er asociaal aan om te wachten totdat je veilig kan oversteken?[/quote]
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Er is nog een ander aspect waarom een fiets bij hoge snelheid stabieler wordt, nl. het gyroscopische effect van de wielen. Dit is vrij groot en kan je makkelijk zelf testen. Hang je fiets vrij op en trap even zeer snel zodat je achterwiel een behoorlijke snelheid heeft, probeer nu je fiets wat schuin te duwen, je zal een fikse weerstand voelen !

Wat betreft de verplichting om je hand uit te steken, ik vind dit nergens meer terug in de wegcode, misschien heb ik niet goed genoeg gekeken. Als ik het goed heb zou het volgens mij afgeschaft zijn begin jaren negentig. Op dat moment werden er plots een boel maatregelen ingevoerd voor fietsers en bromfietsers, o.a. de mogelijkheid om enkelrichtingstraten open te stellen voor fietsers en cat A, cat B mocht op de rijweg behalve wanneer anders aangeduid, ... De motivatie om die arm uit te steken af te schaffen was dat men als fietser constant de twee handen aan het stuur moest hebben en deze wet dus in strijd was met een andere.[/url]
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Of je hebt het anders gelezen dan dat ik het bedoeld heb.
Ik veronderstelde dat dat zo vanzelfsprekend en logisch is dat iedereen dat zo zou begrijpen.
Ik lees wat er staat ik probeer niet te raden wat jij zoal vanzelfsprekend en logisch vindt en zou kunnen bedoeld hebben, maar niet geschreven hebt.

Om misverstanden te vermijden is het best te schrijven wat je bedoelt.

Tip van de dag: problemen die je vermijdt, kunnen geen ongewenste gevolgen hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: Je lijkt wel een acrobaat op de fiets. Als je ooit het doktertje spelen beu bent, kan je nog altijd in een circus gaan werken.
Ik ben zeker niet onhandig op de fiets maar een acrobaat hoef je hiervoor echt niet te zijn.

Oh, btw als ik ooit eens in een circus ga werken dan als een trapezist, zà¡à¡à¡lig
Quote: Wel heb ik veel last gehad van automobilisten die van de weg en het fietspad een hindernisparcours maken.

Toevallig werd ik enkele dagen geleden nog maar eens opgehouden door een fietser die op de rijbaan reed, terwijl er een degelijk fietspad was. Ik kon hem niet inhalen vanwege de tegenliggers. Op zo een moment bekruipt me wel eens de lust om zo een fietser dan maar langs rechts over het fietspad in te halen.
Zoals we al vaker geconstateerd hebben, alle groepen verkeersdeelnemers gedragen zich slecht.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Verdomme, weer automatisch uitgelogd en uitgerekend nu per ongeluk op het icoontje ok geklikt terwijl ik nog niet klaar was
Quote: Of steek jouw arm uit of wacht zo veel mogelijk aan de kant totdat je veilig kan oversteken.

Er zijn volgens jouw dus 2 oplossingen (&quotOf ... of ...):


Ofwel wacht je aan de kant tot je veilig kan oversteken.
Ofwel doe je dat niet, maar steek je je arm uit.
Dat laatste is helaas wat vele fietsers doen.

Maar je bedoelde blijkbaar wat anders dan je geschreven had.
Of je hebt het anders gelezen dan dat ik het bedoeld heb.
Wat ik bedoel is 'of steek jouw arm uit nadat je goed gekeken hebt ofdat je veilig kan afslaan of wacht zo ver mogelijk aan de kant totdat je veilig kan oversteken'.
Ik veronderstelde dat dat zo vanzelfsprekend en logisch is dat iedereen dat zo zou begrijpen. Blijkbaar heb ik mij vergist. Daar leer ik weer van.
Ik ben toch nog zo opgevoed (zelfs nog met Bassie en Adriaan als de ouders en school al faalden) dat je eerst kijkt in het verkeer en dan pas handelt.

Voorrang afdwingen doe ik zoiezo niet. Wel doe ik, met het oog op mijn eigen veiligheid voorsorteren vlak voor de bocht nadat ik me er van verzekerd heb dat er van de tegengestelde kant geen incompatibel verkeer komt.
Plaats reactie