Rechts afslaan op busbaan
Rechts afslaan op busbaan
Beste forumleden,
Volgens de wegcode mag je op de busbaan rijden als je de eerste straat rechtsaf moet als ik het goed voorheb?
Twee vraagjes hieromtrent:
1) als je op de busbaan rijdt en naar rechts knippert, mag je dan rijdende auto's langs rechts voorbijsteken om af te slaan?
2) stel het is file, je neemt de busbaan, knippert naar rechts en vlak voor je wil afslaan zie je ook een auto op de 'normale' wegstrook
naar rechts knipperen, wie heeft er dan volgens de wegcode voorrang en mag er als eerste afslaan?
Alvast bedankt voor de reactie op deze voor mij althans erg onduidelijke situatie.
Volgens de wegcode mag je op de busbaan rijden als je de eerste straat rechtsaf moet als ik het goed voorheb?
Twee vraagjes hieromtrent:
1) als je op de busbaan rijdt en naar rechts knippert, mag je dan rijdende auto's langs rechts voorbijsteken om af te slaan?
2) stel het is file, je neemt de busbaan, knippert naar rechts en vlak voor je wil afslaan zie je ook een auto op de 'normale' wegstrook
naar rechts knipperen, wie heeft er dan volgens de wegcode voorrang en mag er als eerste afslaan?
Alvast bedankt voor de reactie op deze voor mij althans erg onduidelijke situatie.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Rechts afslaan op busbaan
De wegcode is duidelijk.
1. JA
1. JA
2. De bestuurder die van rijstrook verandert, moet voorrang verlenenwegcode schreef:9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden
wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°. (je mag nooit inhalen als er oversteekplaatsen zijn)
wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Rechts afslaan op busbaan
Als het om een voorbehouden rijstrook gaat wel.Sonic schreef:Volgens de wegcode mag je op de busbaan rijden als je de eerste straat rechtsaf moet als ik het goed voorheb?
Worden aangegeven door :
wegmarkering EN F17
Bij een bijzondere overrijdbare bedding (BOB) mag dat niet !
BOB wordt aangegeven met F18
De afbeeldingen worden aan de plaatselijke situatie aangepast.
Re: Rechts afslaan op busbaan
Misschien hier nog meegeven dat sinds 1 september je niet op het busvak mag rijden vanaf het vorige kruispunt maar pas in de nabijheid van het kruispunt waar je gaat afslaan ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Rechts afslaan op busbaan
@ jurgends
Kun je de verwijzing naar de wettekst geven?
Waar heb je dat gelezen?
Kun je de verwijzing naar de wettekst geven?
Waar heb je dat gelezen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Rechts afslaan op busbaan
Natuurlijk kan ik dat, had het misschien beter ineens gedaan.
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /258-art72" target="_blank
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
<knip>
De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
<knip>
Ze hebben dit samen met de nieuwe kledingvoorschriften voor motorrijders ingevoerd.
Tenzij ik fout ben?
Hier staat nog de oude bewoording:
http://www.verkeershoekje.be/Wegcode/art72.htm" target="_blank
... De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen. ...
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /258-art72" target="_blank
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
<knip>
De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
<knip>
Ze hebben dit samen met de nieuwe kledingvoorschriften voor motorrijders ingevoerd.
Tenzij ik fout ben?
Hier staat nog de oude bewoording:
http://www.verkeershoekje.be/Wegcode/art72.htm" target="_blank
... De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen. ...
Re: Rechts afslaan op busbaan
@ Rijprof
Dat stond in het KB van 11 juni 2011 (gepubliceerd in Staatsblad 20/6/2011)
Dat stond in het KB van 11 juni 2011 (gepubliceerd in Staatsblad 20/6/2011)
Re: Rechts afslaan op busbaan
En dan de 10-puntenvraag : wat is de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt
In Artikel 24.7° wordt de "in de nabijheid van een kruispunt" verder bepaald als minder dan 5m
In Artikel 24.7° wordt de "in de nabijheid van een kruispunt" verder bepaald als minder dan 5m
Re: Rechts afslaan op busbaan
Ik denk dat je dat gewoon moet lezen als "In de nabijheid van kruispunten geldt: je mag niet parkeren op minder dan 5 meter van de verlenging ...", die 5 meter is geen verduidelijking van de nabijheid.7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Ik vermoed dat men opzettelijk "nabijheid" vaag gehouden heeft omdat elk kruispunt anders is. Erg geweldige regeling vind ik het wel niet ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Rechts afslaan op busbaan
@ jurgends
Bedankt voor de link.
In feite was het altijd de bedoeling, alhoewel het vroeger in de wegcode niet letterlijk terug te vinden was, dat je in de nabijheid van een kruispunt gaat voorsorteren om af te slaan.
Het was niet de bedoeling om honderden meters op voorhand al op de busstrook te gaan rijden maar een boete kon je er niet voor krijgen, wegens te vage tekst in de wegcode.
Nabijheid moet je, volgens mij, in verhouding zien met snelheid en afstand om op een normale wijze te gaan voorsorteren.
Bedankt voor de link.
In feite was het altijd de bedoeling, alhoewel het vroeger in de wegcode niet letterlijk terug te vinden was, dat je in de nabijheid van een kruispunt gaat voorsorteren om af te slaan.
Het was niet de bedoeling om honderden meters op voorhand al op de busstrook te gaan rijden maar een boete kon je er niet voor krijgen, wegens te vage tekst in de wegcode.
Nabijheid moet je, volgens mij, in verhouding zien met snelheid en afstand om op een normale wijze te gaan voorsorteren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Rechts afslaan op busbaan
Dat is het zeer zeker wel. Anders was het begrip veel te vaag.jurgends schreef:die 5 meter is geen verduidelijking van de nabijheid.
En "in de onmiddellijke nabijheid" is voor mijn taalgevoel zelfs nog dichter dan "in de nabijheid" ...
Je bent niet alleenIk vermoed dat men opzettelijk "nabijheid" vaag gehouden heeft omdat elk kruispunt anders is. Erg geweldige regeling vind ik het wel niet ...
Maar door die vaagheid zit je wel met 3 interpretaties van "nabijheid":
- die van de weggebruiker
- die van de verbaliserende agent
- en uiteindelijk die van de rechter.
En die gaan niet dezelfde zijn ...
Re: Rechts afslaan op busbaan
Ik doe 100 km per rit. Als ik op 2km van een afslag ben, is dat voor mij relatief gezien de onmiddellijke nabijheid
Re: Rechts afslaan op busbaan
Je mag als ik het goed voorheb enkele meters voor je van richting moet veranderen op de busstrook rijden. Maar mag je dan ook enkele meters voor je aan een rond punt komt op de busstrook rijden of wordt een rond punt niet gezien als 'van richting veranderen'? Heb het al aan politie gevraagd op straat maar die konden mij het antwoord niet geven. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Re: Rechts afslaan op busbaan
Een rond punt oprijden is wel degelijk een richtingsverandering naar rechts.wallaaah schreef:Je mag als ik het goed voorheb enkele meters voor je van richting moet veranderen op de busstrook rijden. Maar mag je dan ook enkele meters voor je aan een rond punt komt op de busstrook rijden of wordt een rond punt niet gezien als 'van richting veranderen'? Heb het al aan politie gevraagd op straat maar die konden mij het antwoord niet geven. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
Alvast bedankt
Tenzij er voor die rotonde voorsorteringspijlen staan die wat anders aangeven (*) , MOET je een rechts gelegen voorbehouden rijstrook (volgens Artikel 72.5 dus ) verplicht volgen alvorens rechts af te slaan
Immers :
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
en
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Bovendien is "in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt" zoals gezegd nergens bepaald.
In andere gevallen is deze onbepaaldheid evenwel gebruikt om te stellen dat het dan "altijd" mag ... maar dat was in een situatie waar het goed uitkwam om een eerder vrijgesproken bestuurder, in beroep alsnog te veroordelen.
(*) In dat geval moet de bus en toegelaten verkeer dan echter de voorbehouden rijstrook verlaten om in de rijstrook met de pijl naar rechts te gaan rijden ... dus men plaatst daar geen voorsorteringspijlen.
Re: Rechts afslaan op busbaan
Op een rotonde is het niet de bedoeling om de busstrook te gebruiken om die rotonde op te rijden.
Als de busstrook doorloopt op de rotonde dan heb je daar niks te zoeken ( op de busstrook dus )
Als die niet doorloopt kom je weer op dezelfde rijstrook uit op de rotonde als de bestuurders die links van je staan.
De bedoeling van het gebruiken van een busstrook om op een kruispunt af te slaan is om het doorgaand verkeer te bevorderen.
Jij hoeft niet te wachten op doorgaand verkeer om af te slaan, die kan je rechts voorbijrijden,
zij hoeven niet te wachten tot jij kunt afslaan en kunnen direct doorrijden, voor hen ga je dus uit de weg.
Om een rotonde op te rijden gaat dat helemaal niet op.
( wel eventueel om een rotonde te verlaten )
Als de busstrook doorloopt op de rotonde dan heb je daar niks te zoeken ( op de busstrook dus )
Als die niet doorloopt kom je weer op dezelfde rijstrook uit op de rotonde als de bestuurders die links van je staan.
De bedoeling van het gebruiken van een busstrook om op een kruispunt af te slaan is om het doorgaand verkeer te bevorderen.
Jij hoeft niet te wachten op doorgaand verkeer om af te slaan, die kan je rechts voorbijrijden,
zij hoeven niet te wachten tot jij kunt afslaan en kunnen direct doorrijden, voor hen ga je dus uit de weg.
Om een rotonde op te rijden gaat dat helemaal niet op.
( wel eventueel om een rotonde te verlaten )