plein

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
shanty

plein

Bericht door shanty »

even een vraag waar ik nergens antwoord op vind het gaat over een kruispunt waar 7 straten op uit komen namelijk de barreel in st gillis Brussel normaal op een kruispunt heeft iedereen voorrang die zich op het kruispunt bevind daar is het iedereen die op dat kruispunt oprijd die voorrang heeft snap dat eigenlijk niet zo goed vind nergens antwoor op mijn vraag
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Op een rotonde is het zo dat bestuurders die zich op de rotonde bevinden voorrang hebben. Bestuurders die de rotonde willen oprijden moeten voorrang verlenen.

Maar op kruispunten kunnen allerhande verschillenden voorrangsregels gelden?

- Er kunnen verkeerslichten staan
- Er kan voorrang van rechts gelden
- Er kunnen verkeersborden B1 staan
Afbeelding
- Een bevoegd persoon kan de voorrang regelen

enz...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 2.10. &quotPlein&quot: elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
De ruimte ingenomen door een plein verschilt van een kruispunt doordat het plein groter is in oppervlakte dan het geheel der kruispunten die er samenkomen of ineenlopen. Een ruimte die niet groter is dan degene begrensd door de verlenging van de verschillende openbare wegen, dient als een kruispunt beschouwd te worden. (Rechtbank Leuven 14.05.85).

De administratieve plaatsbenaming &quotplein&quot volstaat niet opdat het een plein zou betreffen in de zin van artikel 2.10.

De bestuurders moeten niet uiterst rechts rijden op een plein:
Quote: AR 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen ...
Inzake voorrang moet je op een plein dus elk kruispunt van het plein met een openbare weg die erop uitkomt afzonderlijk beschouwen, aangezien het plein zelf ook een openbare weg is. Het kan gebeuren dat er niet aan elk van die kruispunten dezelfde regeling geldt.
diskeletlietje

Bericht door diskeletlietje »

dit vind ik het perfecte kruis-rondpunt, je moet het aleen nog omzetten naar rechts rijden, je kan in beide richtingen en het staat niet vol borden aleen streepen op de weg en verlichting(vr ast dnkr s)
http://home.mnet-online.de/reger24/fund ... dabout.jpg
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat zijn vijf rotondes, opgesteld in een cirkel. En je moet bij elke afzonderlijke rotonde voorrang verlenen. Zo perfect vind ik het dus niet.
Plaats reactie