Spiegels motor 125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Spiegels motor 125cc

Bericht door nk006 »

Hallo,

Ik wil een motor overkopen met een cilinderinhoud van 125cc en een fiskaal vermogen van 11kw. Nu blijkbaar staan er geen zijspiegels op deze motor. Volgens de verkoper is dit niet verplicht voor een 125cc. Ik vind dit heel raar want dit is toch uiterst nodig naar mijn gevoel voor de veiligheid! Wat zegt de wetgeving hierover?

Alvast dank!

Kenneth
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Spiegels motor 125cc

Bericht door Jesse »

Ze moeten uiteraard wél van spiegels voorzien zijn.
Artikel 30. Achteruitkijkspiegels

§1. De motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de goedkeuringsaanvraag na 1 januari 1975 en voor 1 januari 1983 ingediend werd moeten voorzien zijn van ten minste één achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde van het voertuig.
=> http://wegcode.be/secties/kb/kb-101074/564-art30" target="_blank


En als je even nadenkt, je mag vanaf 1 september zelfs niet meer in je T-shirt op een 125 zitten, wat zou je dan zonder spiegels mogen rijden ;-)



Het blijven verkopers hé, voor een €15/stuk vind je trouwens spiegels om zonder voorziening op je stuur te monteren (bv bij Hein Geriche)
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Spiegels motor 125cc

Bericht door Inazuma »

nk006 schreef:Wat zegt de wetgeving hierover?
Het voertuig moet conform het goedgekeurde type zijn.
Op het verkopen van voertuigen die niet conform het PVG zijn, staan stevige straffen.

Vraag bij de invoerder na of het bewuste model met of zonder spiegels gehomologeerd is.


Zelfde link:

1. De motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de goedkeuringsaanvraag na 1 januari 1983 wordt ingediend moeten uitgerust zijn met goedgekeurde achteruitkijkspiegels die bevestigd zijn overeenkomstig de bepalingen van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 22 juli 1980 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de achteruitkijkspiegels van de tweewielige motorvoertuigen met of zonder zijspan en de bevestiging ervan op deze voertuigen (80/780/E.E.G.) (1).
Plaats reactie