**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Klopt dit? Ik dacht dat je een busstrook moest vrijlaten en hem enkel mocht gebruiken wanneer je moet afslaan.
Dat klopt.

Je mag niet op de busstrook rijden, behalve als je op het eerstvolgende kruispunt wil afslaan.
Er staat dus niet 50 meter voor je wil afslaan.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat, trouwens :wink:
Jouw vraag:
Klopt dit? Ik dacht dat je een busstrook moest vrijlaten en hem enkel mocht gebruiken wanneer je moet afslaan.
wegcode schreef:72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
...
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Men schrijft niet in de wegcode vanaf waar je in die busstrook mag rijden als je gaat afslaan. Het is interpreteerbaar...

Mijn persoonlijke mening is dat je de busstrook niet gaat gebruiken als dat niet nodig is en dat je enkel in de busstrook gaat rijden om te gaan voorsorteren, dus geen honderden meters op voorhand, tenzij het misschien erg druk is en je anders moeilijk kan voorsorteren.
Als je in een busstrook rijdt, moet je ook aan het eerstkomend kruispunt afslaan.

Honderden meters op voorhand in de busstrook rijden, als dat voor niets nodig is om tijdig te kunnen voorsorteren, vind ik nogal eigenaardig maar anderzijds niet volgens de wegcode verboden.

Je moet het een beetje volgens de situatie op dat moment bekijken.
Misschien was het op dat moment nogal druk en leek het eerder aangewezen om wat vroeger in de busstrook te gaan rijden.
Gast

Bericht door Gast »

GRO schreef:Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
- Zat de examinator naast of achter jou?
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Heb dus eerst een kaartje moeten trekken en mocht kijken wat er op stond.
- Heb examen gedaan in Brugge
- Examinator zat rechts achter mij.
- Toen we moesten keren zei die man 'Ja je mag in deze straat hier keren' Dus mocht zelf een plaatsje zoeken.
- Een straat verder moest ik parkeren, hij zei me achter welke auto ik moest parkeren, en ik had lots of space!
Ik moest parkeren zoals het moet... de eerste keer zat ik tegen de kant maar mocht opnieuw proberen.
- Voorafgaande controles was ruitewissersvloeistof die ik moest aantonen en dan remlicht, pinkers, achteruitlicht en klaxon.
- Ik heb het examen met mijn mama gedaan.

Ik heb rijschool gevolgd, 20 uur dus heb mijn voorlopig rijbewijs en mag alleen rijden.

Was niet geslaagd omdat ik 1x mijn richtingsaanwijzer niet had aangestoken. De man zei dat ik zeer mooie stukken gereden had maar dat hij me jammer genoeg niet kon doen slagen.
mike312

Bericht door mike312 »

ben vandaag in alken geweest, was voor de 2 de keer de 1 ste keer had ik zoveel stress niet geslaagd en was ook een zielekop zag je zo aan zijn gezicht deed ook heel moeilijk ik denk omdat mijn pa aan de ontzwazeming was geweest =p. vandaag om 8 uur moest ik mijn examen gaan doen ik had geen stress was ook met mama. deze keer was het een vriendelijke persoon hij zei ook in het begin veel succes en heel sociaal was dus GELSAAGD!! hehe dat voelt goed succ voor iedereen !
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Was niet geslaagd omdat ik 1x mijn richtingsaanwijzer niet had aangestoken.

Dreigde er daardoor dan bvb een ongeval?

Zoniet: wat stond er op je examenblad?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

mike312 schreef:omdat mijn pa aan de ontwaseming was geweest
Begeleiders mogen tijdens de examenrit niets zeggen, geen tekens doen of aanwijzingen geven en niet tussenkomen bij de bediening van toestellen, tenzij in noodgevallen om een ongeval te voorkomen.

Als je ruiten aandampen, moet je dat zelf kunnen regelen, alsof je alleen zou rijden.
Lena1

Bericht door Lena1 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Recht achter mij, de gordel rechts achter wilde niet vastklikken :roll: (zorgde voor nog extra meer stress)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? we reden een straat in en zei in het begin van de straat dat ik een plek moest uitkiezen in de straat om te draaien
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ze wees zelf een auto aan, een zee van plaats!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? slijtage van de banden, ideale positie aannemen in de auto, lichten, remmen, claxon, ruitenwissers, ontdooiing van de ruiten aanwijzen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? ik ben met een begeleider geweest, maar heb een jaar geleden 20 lessen genomen
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? ik ben met mijn vriend gegaan

Grootste stresservaring ooit!! Heel de nacht geen oog dichtgedaan, 's avonds nog gelijk ne zot rondgereden om het parkeren nog te oefenen... Maar toch van de eerste keer geslaagd!! Al een chance, want mijn voorlopig is nog maar een goei maand geldig!

opmerkingen:

te snel gereden in zone 30 (echt VOLLEDIG gemist!)
voet op de koppeling houden (niet ingedrukt), hebben ze liever niet
af en toe meer rondkijken
ni naar achteren gekeken vooraleer te parkeren
Gast

Bericht door Gast »

Examen gedaan te Asse/Mollem
Examinator zat schuin achter.
Het keren in een straat: examinator gaf aan in de straat dat ik hier moest draaien, ik mocht kiezen waar ik dat precies ging doen, rekening houdend met bochten en eventuele andere voorwerpen die dichter tegen de rijbaan staan
Het parkeren: rustige straat (zijstraat van spiegelstraat) wel tussen twee voertuigen maar ruim voldoende plaats
Voorafgaande controles: koelvloeistof, richtingaanwijzers, alle lichten
Ben met eigen begeleider gegaan. Heb vooraf wel eens zes uur les gevolgd bij de rijschool maar voelde dit niet aan als een must om te slagen.
Een gouden tip voor wie in Asse zijn examen doet: oefenen, oefenen en oefenen, je dient elke straat zowat uit het hoofd te kennen om zo de verkeersregels bij elke straat te kennen want het zijn er heel wat. Zeker de stop borden en de zone 30 en de voorrang van rechts zijn heel belangrijk. Ze hechten hier enorm belang aan.
Ik ben geslaagd van de eerste keer dankzij de rijlessen van mijn eigen begeleider.
Het volgen van rijlessen bij een rijschool is echt geen vereiste meer om te slagen maar wel de wegkennis!
Gast

Bericht door Gast »

Brakel. Traject was Brakel-city en deelgemeenten (omgeving Michelbeke, Sint-Maria-Oudenhove, Elst, ...). Was iig nog nooit in al die dorpjes geweest. :D

Rechts achter.

Op aangeduide plek keren op straat (straat met 2 rijvakken - denk Veldstraat). Ging soepel. Moest later nog tweede keer keren in erg smalle straat wegens in volgende straten plaatselijk verkeer (oprit gebruiken mocht). Examinator had hier vooraf op gewezen: ik zal je nooit laten afslaan in straat waar je niet in mag en we zijn ook geen plaatselijk verkeer, hou daar dus zelf rekening mee.

Achter aangeduide auto achterwaarts inparkeren (plaats zat), motor stil en uitstappen, auto afsluiten, obligate toer rond d'n auto, weer instappen en verder karren.

- Voorafgaande controles:

dimlichten, mislicht achter (+aanduiden op dashboard), pinkers, remlicht, claxon, ontdooiing van de ruiten vooraan, ruitensproeier-reservoir aanduiden.

Met begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?

Pa.

Resultaat: geslaagd. Alles was ook vlot verlopen (ondanks de zenuwen :roll: ). Opmerkingen: Eco + 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1 en onderweg (gok na 300 meter): 2 handjes aan het stuur, graag. :oops:
Gast

Bericht door Gast »

Sint-Denijs-Westrem (tweede examen)

Rechts achter.

Ik mocht de plaats zelf kiezen, in een rustige straat in de buurt van de Snepkaai. De straat was breed genoeg, zelfs voor een grote auto.

Ik moest parkeren achter een Corsa in een heel rustige straat (zijstraat van de straat waar ik moest keren). Er stond geen enkele andere auto achter. Het parkeren ging vlot. Daarna moest ik de motor stilleggen en uitstappen, de auto sluiten, langs achter uitstappen en weer instappen langs de voorkant van de auto.

- Voorafgaande controles:

Dimlichten, achtermislicht, grootlichten, richtingaanwijzers, remlicht, claxon.
Ik mocht een nummer kiezen van 1 tot 6 en moest de motorkap openen en de remvloeistof aanduiden.

Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?

Mijn vriend.

Het parcours zag er zo uit: van het examencentrum de eerste straat naar rechts en op het kruispunt met de Beukenlaan weer naar rechts en rechtdoor tot aan de Marathonstraat. Daar zijn we ingeslagen en richting station gereden. Opgelet: in deze buurt is er op bijna elk kruispunt voorrang van rechts en zijn bijna alle straten zone 30. Via de Koningin Elisabethlaan zijn we langs het station gereden naar de Prinses Clementinalaan. Aan de lichten zijn we naar rechts afgeslaan naar de Kortrijksesteenweg en zo naar het beruchte rond punt "de Sterre". Daar moest ik de richting van de Oudenaardsesteenweg nemen. Aan de lichten moest ik rechts afslaan en de R4 oprijden. Daar moest ik de tweede afrit nemen (Maurice Dupuislaan) en via de Beukenlaan zijn we teruggekeerd naar het examencentrum.

Resultaat: geslaagd, met 1 opmerking over een voetganger in de buurt van het station. Ik was niet zeker dat hij wou oversteken en ben niet gestopt. Hij liep niet in de buurt van een zebrapad.

Tips:

- Ik had vooraf een proefexamen afgelegd met de rijschool. Ze hebben mij verzekerd dat de examinators de buurt van het station vermijden door de werken die er bezig zijn. Geloof dit niet en ga er zeker oefenen. De combinatie van bussen, trams, fietsen, voetgangers en vrachtwagens die laden en lossen bij horecazaken maakt dat je heel geconcentreerd en voorzichtig moet rijden.
- Blijf geloven in jezelf. Als je genoeg geoefend hebt, lukt het wel, zelfs op een moeilijk parcours. Laat je niet intimideren door de examinator. Deze keer had ik een vriendelijke examinator, maar de vorige keer was dit niet het geval. De examinatrice maakte toen al een opmerking toen ik 5 meter voorbij het examencentrum was (ik reed niet snel genoeg, zei ze). Haar instructies waren ook allesbehalve duidelijk: ze zei dat ik moest keren "in deze straat", maar toen ik een meter verder reed, zei ze dat ik daar moest keren. ("Je gaat toch niet keren op het kruispunt?") Ik wou in het tweede deel van de straat (het breedste deel), na het kruispunt, keren, maar dat was duidelijk niet haar bedoeling. Op een bepaald moment tijdens het examen klapte ze haar make-upspiegeltje open om haar lippenstift bij te werken. Professioneel is anders, als je het mij vraagt. :roll:
- Ik heb veel gehad aan de tips uit het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online en zeker aan de site van de Rijprof (vooral de filmpjes over parkeren want ik ben echt geen parkeerwonder; dankzij de tips is het toch gelukt). Neem dit zeker eens door voor je het examen aflegt. Ik wil de Rijprof en de mensen van Gratis Rijbewijs Online dan ook hartelijk bedanken!
de rijprof

Ik wil de Rijprof en de mensen van Gratis Rijbewijs Online dan ook hartelijk bedanken!
Proficiat :wink:. Bedankt voor jouw waardering :D .
Jolene

Bericht door Jolene »

Moorsele
Rechts achter mij
Zo ver niet geraakt
Achter een blauwe bestelwagen parkeren, er was heel veel plaats achter de auto
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hij vroeg waar de vloeistof voor de ruitenwissers zat, linker -en rechterpinker aansteken, gewone lichten, dimlichten, stoplicht, en eens claxoneren.
Met mijn begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader

Alles begon heel goed, ik moest gewoon naar het centrum van Moorsele rijden, er zijn daar veel voorrangen, ik heb voorrang verleend, geremd als ik dicht bij een voorrang was. Ik heb goed in mijn spiegels gekeken, op fietsers gelet. Na een minuut of 10 moest ik parkeren. Ik was bezig met achteruit te rijden en op een bepaald moment maakt mijn pa uit reflex een beweging met zijn hand dat ik moest terugdraaien (uit gewoonte). Ik heb die beweging wel gezien, maar ik was op dat moment al bezig met terug in 1e zetten om mij goed te zetten (wat mijn pa dus wilde tonen dat ik dat moest doen). De examinator zegt plots dat ik moet stoppen. Hij had gezien dat mijn pa een beweging gemaakt had, en we moesten meteen terug naar het examencentrum. Er is dan nog discussie geweest en mijn vader vroeg of hij aub mij nog een kans wou geven want ik kon er niet aan doen. Maar dat mocht niet. En dan vroeg mijn vader waarom ik niet nog eens mocht proberen en vroeg dan ook nog: "heeft ze niet goed gereden misschien?" De examinator's antwoord was: "dat doet er niet toe." En achteraf heb ik ook geen uitleg gekregen over wat beter kan, op mijn blaadje staat bij alles: geen beoordeling. Zo weet ik niet waaraan ik nog moet werken voor de volgende keer..
Ik begrijp wel dat er regels moeten zijn en dat ze die moeten navolgen, maar ik bracht het verkeer op geen enkel moment in gevaar en vond het wel een beetje overdreven dat ik meteen terug moest naar het examencentrum...
Volgende week ga ik terug voor poging 2....
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

En wij geven altijd aan iedereen de raad om SAMEN met de begeleider VOOR het examen ons praktijkboek door te nemen.
De begeleider mag niets zeggen en geen tekens doen of... opnieuw examen doen.
Yana

Bericht door Yana »

Darom ga ik een examenn doen met de rijschool,want mijne begeleider zal just hetzelfde... :roll:
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Yana schreef:Darom ga ik een examenn doen met de rijschool,want mijne begeleider zal just hetzelfde... :roll:
Tja. Een aanwijzing, een schrikreactie, instructies van de examinator herhalen als de kandidaat 't niet goed gehoord heeft,....

Het is er voor veel begeleiders soms sneller uitgefloept dan ze zouden denken. En dat kost de kandidaat dus zijn examen. Een rijschoolinstructeur is vertrouwd met het praktijkexamen. Hij/zij is er in getraind om vooral NIETS te zeggen, aan te wijzen, ... Bovendien is de lesauto voorzien van dubbele bediening. Je begeleider heeft dat niet.

Ook dat maakt dat een rijschoolinstructeur nog nét ietsje langer veilig kan afwachten, alvorens in te grijpen. Zo krijgt de kandidaat nog meer kansen om zélf te reageren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie