**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
pennezakske

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door pennezakske »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas, 8u30
- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat achter mijn begeleider, het was een man.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Als ik een straat indraaide mocht ik zelf kiezen waar ik zou draaien, en dat heb ik dan ook gedaan.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei dat ik achter de eerste wagen die we tegenkwamen mocht parkeren, het ging goed en heb efficiënt gecorrigeerd.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
motorolie, pinkers, rem, claxon, bedienen ruitenwissers, grootlichten, gewone lichten, dimlichten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleider, mijn mama.

Ik ben geslaagd van de 1ste keer, met 1 opmerking dat ik meer zijdelinkse afstand moet nemen. :D
Gast

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Haasrode, 11u
Schuin achter mij
Was een straat vlakbij het examen centrum en mocht zelf kiezen wanneer. Het was redelijk smal maar geen auto's geparkeerd en ook bijna geen verkeer.
Hij zei: "parkeer hier maar ergens". De eerste auto reed ik voorbij want die stond vrij ver van het voetpad en ik vind het altijd lastig om dan juist te parkeren. Ging de volgende auto doen maar zag toen dat er een garage was. En zei 'oei is dat erg??'. Examinator zei dat dat geen probleem was. Al heb ik het mij toen moeilijk gemaakt aangezien het zéér schuine trotoir was zodat de bewoners er gemakkelijk in konden rijden. Ik zat er dan ook de eerste keer op. Bij een hogere trotoire zou ik er tegen gezeten hebben aangezien ik vrij traag reed. Ik zei toen 'ik zit erop!!'. En ben toen opnieuw begonnen en toen stond ik perfect geparkeerd. Toen uitgestapt en het toertje gelopen. Mocht wel de ramen niet dichtdoen met deze hitte. Achteraf zei mijn begeleider dat ik geluk had gehad want normaal mag je niet opnieuw beginnen als je erop staat maar dat wist ik niet! Ze dacht toen dat het voorbij was. :) Maar heeft hij niets van gezegd...
ruitenwisserreservoir, pinkers, rem, grootlichten, dimlichten, achtermistlichten.
Ik ben met de rijschool geweest. Maar wel met mijn eigen wagen aangezien ik daar een jaar meer geoefend heb.

Ik had 5 jaar geleden al eens mijn voorlopig rijbewijs 36 maanden behaald en heb het rijden toen altijd uitgesteld. Vind/vond rijden toen echt niet leuk. Er waren gewoon leukere dingen te doen in het leven. Trein en bus bracht mij toen ook waar ik moest zijn. Ik heb toen in de laatste 2 maanden snel snel leren rijden met mijn papa en had mijn examen 3 dagen voor het vervallen van mijn rijbewijs gedaan. Ik kon toen eigenlijk echt nog niet rijden. Zeker met wat ik nu allemaal weet. En dus ook uiteraard gebuisd! Twee dagen later, op de dag van het vervallen van het rijbewijs mocht ik nog eens en uiteraard weer gebuisd. Toen een jaar niet gereden door geen tijd en dergelijke (ik had ook geen voorlopig rijbewijs meer). Dan op 2 weken tijd 20uur rijles genomen, mijn theorie opnieuw moeten doen en een jaar alleen gereden. Dan twee maand geleden een herhalingsles om de fouten die ik mijzelf ondertussen had aangeleerd eruit te krijgen en dan vandaag examen!

Mijn parcours: vertrokken aan het examencentrum zonder het starten in bergop (zeer vreemd) en direct rechts langs de kazerne. Dan éénmaal aan de wijk direct naar rechts met een korte zone 30 aan de bushalte. Daar de tweede straat links in de wijk en ook ergens moeten parkeren. Vervolgens de wijk uit richting de Naamsesteenweg die ik richting Leuven moest nemen. Daarna aan de Naamsepoort naar links, de ring op en langs het viaduct heen. Daar zei hij 'nu hier links afslaan'. Ik wist dat dat een lastig moment was want je hebt daar twee voorsorteervakken. De ene, helemaal links is om een U-turn te maken en de ring in de andere richting terug op te rijden en de andere is om echt links af te slaan. Uiteraard ben ik beginnen twijfelen en nam ik de verkeerde. Eénmaal gestopt aan het rode licht zei ik 'ik sta verkeerd!'. De examinator zie toen heel rustig: 'dan zal je dit op een correcte manier moeten oplossen'. Even rustig nagedacht, verkeer bekeken. Ook gekeken of er veel auto's rechts van mij stonden en éénmaal groen eerst wat door gereden, een beetje vertraagd waardoor de auto rechts van mij door reed, pinken en dan er achter aangesloten. Daar voor het rood licht zei de examinator: 'je hebt dat héél goed opgelost wel op de moeilijkste manier maar echt héél goed gekeken!'. Vervolgens de Albertlaan(?) (weg richting autostrade) op even iets te snel willen optrekken want was nog in zone 50 maar zag de 70 al, juist op tijd in gehouden en dan terug opgetrokken. Dan rechts in de celestijnenlaan moeten inslaan. Dan direct rechts. Vervolgens langs het spit. Ook daar weer even dom geweest. Er stonden 20m auto's achter elkaar geparkeerd en dacht in het midden een gat gezien te hebben waar ik even kon staan zodat de andere persoon door kon rijden. Maar dat gat was een illusie (de warmte zeker?) dus het was eventjes zéér krap! Toen dacht ik ook 'ai lap seg'. Dan terug de ring op tot aan de Naamsepoort waar ik rechts moest afslaan richting Naamsesteenweg. Ook eventjes lastig want je moet daar oversteken om niet in de Kardinaal Mercierlaan in te rijden. Daar ben ik de eerste links moeten rijden. De Groenstraat is dat denk ik. Die even gevolgd en dan links afslaan in de Hertogenstraat. Daar ook opletten want een zeer lange zone 30 langs Heilig Hart. Dan richting examencentrum. Hij heeft mij daar in een straatje nog snel even doen keren want dat had ik nog niet gedaan. Bij het terugkeren uit die straat heb ik mijn voorrang van rechts moeten afdwingen. En dan ben ik gewoon terug naar het examencentrum gereden. Daar zei de examinator: 'jah, je rijdt goed hè! Je lost problemen héél goed op, zelfs op de moeilijkste manier, daar kan ik toch geen nee tegen zeggen?!' En ben dus geslaagd! Al denk ik toch dat hij mild is geweest want mijn actie aan het Spit en mijn parkeren waren toch niet geweldig. Heb zelfs geen enkele opmerking op mijn blad! Ik vond het in mijn ogen een zeer goede examinator. Hij was redelijk koel, maar toch correct en vriendelijk. Tegen het einde waren hij en mijn rij instructor ook gewoon rustig aan het babbelen over hun doodsangsten die ze al tijdens examens en lessen hebben doorstaan! :) Het was in mijn ogen niet een super moeilijk parcours, ben Leuven nooit ingereden en het was ook echt super kalm! Mijn actie waar ik de examinator mee geïmponeerd heb had ik zeker niet kunnen doen als het drukker was. Verder zijn de middelbare scholen gedaan en veel studenten ben ik ook niet tegen gekomen. Want deze factoren hadden het ook allemaal wat moeilijker kunnen maken.

Ik heb echt heel veel aan de rijschool te danken en aan het alleen rijden! Toen ik met mijn papa reed werd ik niet constant op alles gewezen en was ook geen zekere chauffeur. Tijdens de rijles werd mij elke keer gezegd 'over schouders kijken, uw spiegels, ...'. Op die manier wordt het echt een gewoonte. Je neemt ook regelmatig de knelpunten met de rijles waardoor je gewoon weet waar de moeilijkheden zitten. En daarna heel erg veel rijden. Je komt altijd wel iets nieuws tegen en elke keer leer je er weer uit. Al is het maar naar de bakker op de weg die je perfect kent. Er moest maar eens een andere chauffeur iets raars doen waar jij juist moest op anticiperen. Rustig blijven is super belangrijk al was ik dat zelf niet echt. Maar het uurtje les voor het examen heeft ook zeker geholpen om wat te kalmeren. Verder heeft deze site mij voor de laatste puntjes zeker uit de nood geholpen! Er zijn altijd wel dingen die je niet zeker meer weet. Bedankt!

Ziezo, een redelijk lange tekst maar ik heb erg veel aan de parcours gehad die in detail waren uitgeschreven. Nu hoop ik dat de mijne ook nuttig kan zijn! Aan iedereen die het examen nog moet doen en geen rij wonder is: neem een paar uur rijles! Ookal ligt het financieel wat moeilijk, probeer toch er voor te sparen want een correcte rijstijl, zekerheid over jezelf en veel tips die krijg je echt met de rijschool! Succes! :)
Dytoonn

Bericht door Dytoonn »

Deurne

Achter mij

"Keer maar ergens in deze straat", volledig vrij te kiezen dus.

Achter de auto parkeren in een vlotte S-beweging, auto verlaten naar het trottoir.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof controleren, zetels en spiegels goedzetten.

Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
De Papa

Het was mijn tweede keer, eerste keer door allemaal kleine foutjes niet geslaagd.
Het was verschrikkelijk warm en ik zat in een auto zonder airco. Het was bovendien 16u, dus het drukste van de dag. Een slechtere moment om m'n examen af te leggen kan je je dus moeilijk inbeelden :p Maar de examninator was een heel vriendelijke, vlotte en grappige, man. Hij zei op het einde dat ik geslaagd was, maar dat hij nog wel enkele opmerkingen had. Ik was ergens omdat er geen wegmarkeringen waren verkeerd voorgesorteerd, (blijkbaar was er een bord die dat aanduidde) en ben ik ergens ook niet volledig gestopt bij een stopstreep. Dan heb ik ook nog 2 keer mijn voorrang niet genomen, 1 keer reed een auto veel te snel en gaf ik een binnensmondse opmerking in de aard van "ik heb wel voorrang hé meneer". De andere keer had ik wellicht wel nog m'n voorrang kunnen nemen, maar omdat ik in veel andere situaties wel voorrang genomen heb/verleende heb zal hij dit door de vingers gezien hebben.
Ik blijf de indruk hebben dat ze de tweede keer eerder geneigd zijn je erdoor te laten dan de eerste keer. Ik weet wel dat je de tweede keer je slechte punten van de eerste keer kan verbeteren, maar toch... Ik was zelfs nog veel zenuwachtiger deze keer omdat ik er nu door "moest" zijn als ik geen rijlessen zou moeten volgen. Veel hangt ook af van welke examinator je hebt en in welke situaties je terechtkomt.

Toch zijn de examinators (ook in Deurne! ;-)) zeer correct. De eerste keer was ik gebuisd, maar al de puntjes die hij opmerkte waren terecht, hoewel ik er naar mijn gevoel ook door had kunnen zijn. De tweede keer was ik erdoor, terecht, maar toch had hij mij voor hetzelfde geld ook kunnen buizen lijkt me. Maw, ik heb het gevoel dat ze je de tweede keer sneller het voordeel van de twijfel geven.
Het belangrijkste is dat je genoeg gaat oefenen in Deurne. Ik reed al 2 jaar rond, en kon al vrij goed rijden, maar toch waren er iedere keer nieuwe situaties waarin ik iets bijleerde. Panikeer ook niet als je er van de eerste keer niet doorbent, de tweede keer heb je al weer wat meer bijgeleerd en het lijkt me (ik weet dat dat hier ontkent wordt ;-)) dat ze iets milder zijn dan (hoewel je ook geen mirakels moet verwachten, als je een zware fout maakt is dit even erg de eerste keer als de tweede keer).

Veel dank voor alle hulp die ik hier gekregen heb, mede daardoor heb ik het examen met succes op eigen houtje kunnen afleggen!
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum in Bree, 08u30

- In welk voertuig?
Hyundai Tuscon

Examinator zat rechtsachter

moest keren in een zijstraatje in Bree Centrum.. best wel smal eigenlijk, keer altijd in 3bewegingen, maar omdat het straatje redelijk smal was moest dit in 5keer.. examinator zei keer maar ergens in deze straat en heb het vrijwel direct gedaan

Moest parkeren achter een auto, ging goed vlot

Ze vroeg waar ik mijn oliepeil kon controleren, de stand van de lichten, knipperlichten, remlichten, spiegelverwarming en ontwaseming.
Bandendruk en stand van zetels heeft ze gevraagd toen ik terug aankwam bij het examencentrum, was ze vergeten.

Ben gegaan met een begeleider( mijn pa ).

Resultaat:

GESLAAGD, van de 1ste keer.
Mede dankzij het praktijkboek wat ik hier heb afgehaald, was zijn 2€ zeker waard! kan dit iedereen die wilt gaan zeker aanraden
Xploda

Bericht door Xploda »

1e keer:

Deurne
Naast mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei gewoon: keer maar in deze straat (was een vrij smalle straat met in 2 richtingen een tram die daar passeert)
Gewoon parkeren achter deze auto met S-beweging
Aanduiden hoe ik de slijtage van de banden controleer, correcte zithouding, lichten (en pinkers)
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader

De eerste keer was ik gebuisd omdat ik een voorrang van rechts niet had verleend en omdat ik een bepaalde bocht niet breed genoeg had genomen.

2e keer:

Eigenlijk alles hetzelfde, deze keer moest ik wel de vloeistof voor de ruitenwissers aanduiden.
Mijn tip voor het keren in een straat: ik zag dat er aan de rechter kant 2 auto's ver van elkaar geparkeerd stonden, en dat dat aan de andere kant ook het geval is. Gewoon tussen die 2 auto's gaan staan en dan van daaruit in dat gat aan de overkant gedraaid en zo gekeerd in 3 bewegingen. Veel gemakkelijker op die manier, maar de mogelijkheid moet er natuurlijk wel zijn...
De examinator maakte hierover ook geen opmerkingen :D

Van de 2e keer geslaagd, examinator was veel kalmer en aangenamer (heeft er nu op zich niet zo veel mee te maken). Deze keer had ik als opmerking dat ik op sommige plaatsen te traag reed (slecht aangeduide wegenwerken, ik bleef daarna nog een tijdje 30 rijden => vervalt dus na het volgende kruispunt volgens hem). Tweede opmerking was dat op een baan met 2 rijstroken waar de maximum snelheid 70 bedraagt iemand die 50 reed voor mij mocht inhalen. Als ik hem had ingehaald dan was de commentaar waarschijnlijk dat ik hem niet mocht inhalen :D
Derde opmerking was dat ik soms mijn koppelingspedaal indruk vooraleer ik rem (wat ik eigenlijk betwijfel).

Ik heb de indruk dat de examinatoren in Deurne vrij streng zijn maar wel rechtvaardig. Zo lang je geen zware fouten maakt komt het allemaal wel in orde, de tweede keer waren het bij mij slechts enkele details. Vooral ook goed opletten dat je nergens in rijdt waar je niet in mag ofzo, de tweede keer ben ik een keer of 3 zo'n straat tegengekomen.

En gewoon kalm blijven, zo erg is het niet :wink:

Veel succes aan iedereen die nog moet gaan!
:)::)

Bericht door :)::) »

Deurne

Achter mij

"Keer maar ergens in deze straat", volledig vrij te kiezen dus.

Achter de auto parkeren in een vlotte S-beweging, auto verlaten naar het trottoir. Op slot doen niet nodig

Koelvloeistof, correcte zithouding, lichten, spiegels

Rijschool

Geslaagd van de eerste keer, had enkele fouten zoals te traag keren en niet ver genoeg naar rechts rijden. Ook had ik per ongeluk (uit stress) in derde versnelling geschakeld aan het stoplicht en dus stilgevallen, voor de rest zei de examinator dat ik het goed had gedaan.

Bedankt iedereen op dit forum en de rijprof voor de vele tips, mede dankzij deze tips ben ik vandaag dus geslaagd! :D
M@cBart

Bericht door M@cBart »

Alken, afspraak om 14.40h maar gestart om 15.10h

Achter mij

Ik reed een straat in, ze was volledig vrij. Ik kon kiezen waar ik ging keren.

Auto in S beweging parkeren achter aangeduide auto. Ik kreeg 2 kansen eventuele fouten van de eerste poging worden weerhouden. Afsluiten en uitstappen volgens het boekje.

Lichten, richtingaanwijzers, ruitenwissers laten werken op een droge ruit, ontwaseming voor en achter, hoe bandendruk controleren, toeteren. Uitleggen hoe je de stoel en linkerspiegel afregelt, maar heb dit niet moeten doen.

Vader

Ik ben van de eerste keer geslaagd, mede dankzij de hulp op dit forum, maar vooral van veel oefenen. Ik had tegen de 120 uur gereden vooreer ik aan het examen begon. Het praktijkboek heeft me ook veel bijgebracht. Tijdens het examen weinig zenuwen gehad, enkel in het begin. Dat kwam omdat ik zo lang moest wachten niet wetende wanneer ik eindelijk mocht beginnen. De instructeur heeft me geen enkele keer proberen een verkeerde weg in te sturen. Wel was er een kruispunt waar de weg voor mij geblokkeerd werd door een werkkraan. Op een afstand zag het eruit dat ik niet kon passeren tenzij ik de stoep op reed. Aangezien ik niet links of recht mocht inslaan ben ik toch maar richting de kraan gereden. Eenmaal daar was er ruimte gemaakt voor wagens om te passeren.
Al bij al goed gegaan, 3 kleine opmerkingen gekregen en ik heb maar een half uur moeten rijden ipv 40 minuten.
CelineVB

Bericht door CelineVB »

Dag iedereen,

ik heb zonet mijn examen te Wevelgem gedaan en ik ben weer niet geslaagd.
Zouden jullie mij deze zaken eens willen uitleggen aub ?

Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek

dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.

bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek

kruisen en inhalen: onvoldoende ( ??? )
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen

richtingsverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS ???
5.7 rechts de rijbaan oprijden ???

snelheid en verkeersinzicht : onvoldoende
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
8.10 kruispunt - borden B1-17 ( 17 omcirkeld) (M 9-10)

manoeuvres: onvoldoende
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
11.3.1 Parkeren achter VTG/ zich vergewissen ???

Opmerkingen: 1.1/ 1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

groetjes en bedankt voor de uitleg, want na mijn examen stonden mijn oren er niet meer naar en ik had een heel goed gevoel.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Bediening voertuig: onvoldoende ( ik schakelde veel te bruut )
1.5 schakelen
1.7 Rem- en vertragingstechniek
dit laatste snap ik wel niet want ik ging iedere keer tot 30 en pas daarna drukte ik mijn koppeling in.
Tracht rustig en vloeiend te schakelen.
Waarschijnlijk druk je nog te vroeg het ontkoppelingspedaal in.
Je mag het ontkoppelingspedaal pas indrukken als de motor in lage toerentallen komt (- 1000 t/m). De lage toerentallen zijn verschillend naargelang je snelheid en dat hangt af van de versnelling waarin je rijdt.
Lage toerentallen: in 3de minder dan 30 km/u en in 2de minder dan 20 km/u.
Indien je terugschakelt, moet je ook opnieuw het koppelingspedaal omhoog halen tot je opnieuw in lage toerentallen komt.
bochten: onvoldoende ( ik draaide linksaf maar zat wel heel dicht bij een paaltje )
3.2 techniek
Nooit rakelings naast hindernissen rijden!
4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen
Tijdig de pinkers gebruiken en heel goed verschillende keren in de spiegels kijken om te zien of je veilig je beweging kunt uitvoeren.
richtingverandering: onvoldoende
In de spiegels kijken én over de schouder om te zien of er geen fietsers rijden op het fietspad.
Als je afdraait, moet je in normale omstandigheden de rijbaan rechts oprijden.
8.4 borden C43-45 F1-3-4A-4B-12A-12B-87 ( ???? en dan staat C43 en F1 omcirkeld staat ... F1 kwamen we niet eens tegen en ik haalde niemand in ? )
C43 = snelheidsbeperking.
F1= bebouwde kom. Waarschijnlijk heb je een bord niet gezien en reed je sneller dan de maximum toegelaten snelheid. Het zou mij sterk verwonderen als je niet in de bebouwde kom zou hebben gereden. Je moet bovendien je snelheid aanpassen aan de omstandigheden (daarom staat er ook verkeersinzicht op jouw document).
B1 = voorrang verlenen en stoppen indien nodig (omgekeerde driehoek)
B17 = kruispunt waar je voorrang aan rechts moet geven.
Waarschijnlijk heb je fouten gemaakt betreffende de voorrang.
11.2.2 Keren in een straat / kenbaar maken ( ik had naar rechts gepinkt maar bij draaien niet naar links ) , maar keren zelf ging goed.
Voor je een manoeuvre gaat uitvoeren, moet je dat kenbaar maken met de richtingaanwijzers. Eerst heel goed kijken en dan links pinken voor dat je gaat afdraaien!
Tijdens het parkeren heb je waarschijnlijk te weinig naar het naderende verkeer gekeken (zich vergewissen) om te zien of je moet wachten en voorrang verlenen. Waarschijnlijk heb je het andere verkeer gehinderd.
Normaal staat er ECO + of ECO - voor.
+ = goed en - is niet goed ecologisch gereden.

Ik raad je aan om de website: http://www.derijprof.be" target="_blank eens goed door te nemen en dan nog véééééééééééél oefenen.
CelineVB

Bericht door CelineVB »

Ik heb gewoon het gevoel dat ik dat allemaal wel deed wat u me zei. Alleen trek ik te haar aan men koppeling ... Het is gewoon allemaal zo frustrerend ... ik rij nu al 2 jaar en als ik met mijn ouder oefen maak ik al deze fouten niet ( al 3 keer mijn rijexamen gedaan en steeds meer stress terwijl ik dat anders ontspannend vindt om te rijden ) Ik deed dit ook allemaal zeker niet meer dan éénmaal en sommige dingen kan ik zo moeilijk inkomen dat ik dat echt deed . Er staan precies altijd meer voldoendes op dan dat de examinator vooraf laat blijken.

maarja ...

4.2.4 kenbaar maken
4.2.1 zich vergewissen
Tijdig de pinkers gebruiken en heel goed verschillende keren in de spiegels kijken om te zien of je veilig je beweging kunt uitvoeren.
richtingverandering: onvoldoende
In de spiegels kijken én over de schouder om te zien of er geen fietsers rijden op het fietspad.
Als je afdraait, moet je in normale omstandigheden de rijbaan rechts oprijden.
C43 = snelheidsbeperking.
F1= bebouwde kom. Waarschijnlijk heb je een bord niet gezien en reed je sneller dan de maximum toegelaten snelheid. Het zou mij sterk verwonderen als je niet in de bebouwde kom zou hebben gereden. Je moet bovendien je snelheid aanpassen aan de omstandigheden (daarom staat er ook verkeersinzicht op jouw document).
B1 = voorrang verlenen en stoppen indien nodig (omgekeerde driehoek)
B17 = kruispunt waar je voorrang aan rechts moet geven.
Waarschijnlijk heb je fouten gemaakt betreffende de voorrang.
Voor je een manoeuvre gaat uitvoeren, moet je dat kenbaar maken met de richtingaanwijzers. Eerst heel goed kijken en dan links pinken voor dat je gaat afdraaien!
Tijdens het parkeren heb je waarschijnlijk te weinig naar het naderende verkeer gekeken (zich vergewissen) om te zien of je moet wachten en voorrang verlenen. Waarschijnlijk heb je het andere verkeer gehinderd.
Normaal staat er ECO + of ECO - voor.
+ = goed en - is niet goed ecologisch gereden.

Ik raad je aan om de website: http://www.derijprof.be" target="_blank eens goed door te nemen en dan nog véééééééééééél oefenen.[/quote]
M@cBart

Bericht door M@cBart »

Stomme vraag hiertussen misschien, maar is er ergens een website waar je de betekenissen van de codes kan opzoeken. Ik ben wel door maar zou toch de opmerkingen in woorden willen weten ipv 1.1 enz.
Sonia

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****- MOLLEM/ASSE

Bericht door Sonia »

Mollem/Asse
Schuin achter mij
We reden een rustige straat in en de examinator zei dat ik ergens in deze straat mocht keren, ik mocht zelf kiezen waar
"Zet je naast die rode auto en parkeer je er achter". Als ik de S-beweging gedaan had, zei hij dat ik mij op 1m van het vorig voertuig mocht zetten en dan uit de wagen stappen "zoals je zou doen als je op een normale manier de auto zo verlaten".
Koelvloeistof tonen en dan standlichten, dimlichten, stoplicht en pinkers.
Rijschool Mercator, Zaventem
Ik heb een voorlopig rijbewijs 18 maanden (20u rijschool gevolgd). Ik heb dan 1jaar en 4 maanden alleen gereden en heb dan een rijstijlscan bij de rijschool gedaan. Dat was wel nuttig om de auto van de rijschool weer "gewoon te worden". Net voor het examen, heb ik nog een uur met de rijschool gereden in Asse en daar heeft de instructeur tips gegeven over waar ik allemaal op moest letten, moeilijkere plaatsen in Asse. Ik ben vandaag geslaagd...
gast1960

Bericht door gast1960 »

HAASRODE

Deze ochtend om half 11.

(vriendelijke) examinator rechts achter.

Vrije begeleider: ik (moeder)

Bandenspanning, alle lampen en knopjes.

Vertrekken op de helling aan het examencentrum hoefde tot mijn verbazing niet (meer)!

Keren in dat straatje achter de kazerne (zijstraat van de Hertogstraat?)

Parcours: Via kazerne langs de Hertogstraat (voorbij Heilig Hart) naar Naamsesteenweg (veel zones 30, 50, voorrang van rechts,...)
Naamsesteenweg op richting Leuven, spoorweg over, na de kerk, in een soort bocht, een straatje naar rechts in (Groenstraat?) en daar ergens parkeren. En via wegjes die ik niet ken uiteindelijk uitkomen op de ring, richting station (verplichte richting).
Ring volgen tot kruispunt met Tiensestraat, daar naar links (Blijde Inkomst), daar ergens naar rechts, dan wat rondrijden daar in de buurt, Maria Theresiastraat, rondpuntje in de buurt van de vroegere studio's enz.
Terug Blijde Inkomststraat, naar rechts richting Ladeuze, maar daar naar links, pleintje rond >> Tiensestraat (verplichte richting).
Tiensestraat tot op het einde en aan de lichten oversteken nr Tiensesteenweg, die helemaal af tot aan de rode lichten naar rechts, die grote baan om naar de autostrade te rijden (waar je 90 mag).
Dan terug naar rechts en terug naar het examencentrum.

Een paar echt lastige of gevaarlijke situaties gehad: in de Hertogstraat een vuilniskar die vanuit de tegengestelde richting kwam (vanop de Naamsesteenweg) en zomaar vlak voor onze neus van zijn vak wegging en ging stilstaan op ons rijvak :? dochter keihard remmen natuurlijk, want zoiets verwacht je gewoon niet, maar dan is ze hem voorzichtig voorbijgereden, het was juist daar waar er versmallingen zijn in de weg (met parkeerstroken en zo) en ze kon die vuilniskar maar nét voorbij.
En terwijl zij stopte voor een zebrapad met voetganger, stak een andere auto haar voorbij en miste ternauwernood die voetganger :? (op de ring, een zebrapad zonder rood licht).

resultaat: GESLAAGD!! :mrgreen: zonder een enkele opmerking en met ECO +
Een tevreden moeder en een tevreden dochter!

Al 3 kinderen zelf leren rijden, alledrie van de eerste keer geslaagd, nog 2 te gaan, maar ik ben dus al over de helft :-)
Het beste bewijs dat je ook met vrije begeleiding goed kan leren autorijden.

Mijn grote dank aan deze site en forum, de makers van het praktijkboek en de rijprof!! Bij elk kind ben ik hier opnieuw wat komen lezen en heb ik (en zijzelf ook) het praktijkboek doorgenomen. :D
Ik moet zeggen dat ik hier altijd nog wel iets bijleer!
Keep up the good work!
celinevb

Bericht door celinevb »

Ik heb mijn rijbewijs vorige week behaald !
West

Bericht door West »

Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ergens in deze straat (ging goed)
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? (achter aangeduide auto, voldoende plek, maar heb het toch in twee keer gedaan)
bandenslijtage, alle lichtjes, claxon, zetel, hoofdsteun en spiegels instellen met uitleg (ging goed)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Geen rijschool gevolgd, begeleider
Papa

2e poging, maar geslaagd deze keer!!

De examinator had nog een opmerking achteraf: We reden op een baan met twee rijstroken. De rechtste was een busstrook. Ik reed op de linkse strook, de examinator zei dat ik aan de volgende verkeerslichten rechtsaf moest. Ik reed nog een tijdje op de linker rijstrook en ongeveer 50 meter voor de verkeerslichten ging ik op rechterrijstrook (busstrook) rijden om dan naar rechts af te slaan. Achteraf zei de examinator dat ik al op rechterrijstrook mocht rijden wanneer zij zei dat we rechts af gingen slagen. Klopt dit? Ik dacht dat je een busstrook moest vrijlaten en hem enkel mocht gebruiken wanneer je moet afslaan.
Plaats reactie