Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
XGreXRebeLX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:39

Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door XGreXRebeLX »

Hallo,

Ik ga binnenkort mijn praktijk examen afleggen en had enkele vragen.
Als de examinator zegt, de eerste straat rechts, en er staat daar een bord "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer" met een verbodsbord bvb tot 3.5ton.
Moet ik hier dan inrijden of de volgende straat pas rechts inslaan?


Als men van Kinrooi naar Bree rijdt na de brug is er een straat die "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" is maar men moet zich er wel voorsorteren, dus als ik dat bord pas op het einde gezien heb mag ik mezelf dan toch normaal corrigeren niet?



Als ik van de Hoogstraat in Bree afkom, en de examinator zegt de eerste straat rechts(dit is een straat waar men enkel kan parkeren maar is toch tevens een straat. Moet ik dan de straat van de parking in of de volgende?
Afbeelding

En nu een nog beetje andere stelling :lol: .

Als de examinator zegt de eerste straat rechts en er is een parking zone rechts moet ik daar dan inrijden of gewoon de volgende straat rechts nemen?

Staat in jullie boek : maximaal 30 cm van de rand van de rijbaan -> Wordt hier mee bedoelt aan de linkse of rechtse kant van het voertuig?

In de 5de versnelling rijden tegen 70, zorgt dit voor een te laag toerental of 70 rijden in 4de beter?


Dank u bij voorbaat op het beantwoorden van mijn beetje veel vragen. :roll:

Groetjes.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door GRO »

Als de examinator zegt de eerste straat rechts en er is een parking zone rechts moet ik daar dan inrijden of gewoon de volgende straat rechts nemen?
Als hij zegt STRAAT, neem je een STRAAT, niet een inrij van een parking.
Staat in jullie boek : maximaal 30 cm van de rand van de rijbaan -> Wordt hier mee bedoelt aan de linkse of rechtse kant van het voertuig?
Goed gevonden. Misschien wel de bovenkant :roll:
In de 5de versnelling rijden tegen 70, zorgt dit voor een te laag toerental of 70 rijden in 4de beter?
Met sommige auto's kan je gerust in 5de 70 km/uur rijden.
Misschien heb je een toerenteller in je auto. Dan zie je wel of het toerental te laag is bij jouw auto.

OPM Ik zie je afbeelding niet.
XGreXRebeLX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:39

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door XGreXRebeLX »

En wat i.v.m. "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer"?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door de rijprof »

En wat i.v.m. "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer"?
De examinator zal je nooit in een verboden richting sturen. Als de examinator 'links' zegt of 'rechts' zegt, is dat ook altijd toegelaten. Let wel op, als je gewoon rechtdoor aan het rijden bent, kan het zijn dat je een verboden of verplichte richting tegenkomt en dan moet je rijden zoals het verkeersreglement het vereist. De examinator gaat er vanuit dat je doorgaand verkeer bent en géén plaatselijk verkeer.
maximaal 30 cm van de rand van de rijbaan
Als je gaat parkeren is dat altijd achterwaarts en rechts.
Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
TVK
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011, 07:55

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door TVK »

Ivm plaatselijk verkeer: bij mij had de examinator dat nog duidelijk op voorhand gezegd: Indien er enkel plaatselijk verkeer toegelaten is, hou er rekening mee dat jij op dit moment als doorgaand verkeer doorgaat. Als de examinator dus zegt, de volgende straat rechts, en daar staat een verbodsbord, met uitgezonderd plaatselijk verkeer, rij hier dan gewoon voorbij en neem de volgende straat rechts (als je daar wel in mag uiteraard). Je kan dan ook altijd tegen de examinator zeggen dat enkel plaatselijk verkeer is toegelaten en dat jij op dat moment doorgaand verkeer bent.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door Lieve »

XGreXRebeLX schreef: Als de examinator zegt, de eerste straat rechts, en er staat daar een bord "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer" met een verbodsbord bvb tot 3.5ton.
Moet ik hier dan inrijden of de volgende straat pas rechts inslaan?
:idea: Het lijkt mij dat hier de zware vrachtwagens er enkel inmogen indien ze plaatselijk verkeer zijn
en dat auto's er gewoon wel in mogen. Of zie ik dat verkeerd?
groetjes, Lieve
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door Benny Stinkens »

@ Lieve,

Ons antwoord is gewoon gebaseerd op het bord plaatselijk verkeer.
Want onze vraagsteller schrijft tot 3,5 ton.
Zoals het dus geschreven staat zou je eerder zeggen dat hij bedoeld dat voertuigen tot 3,5 er niet doormogen tenzij ze tot het plaatselijk verkeer behoren en voertuigen meer dan 3,5 ton er wel doormogen :?:

Als vraagsteller dit bord bedoeld
Afbeelding
is het niet tot 3,5 ton maar:
C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
En dan is jou antwoord natuurlijk perfect :idea: :wink:
We hebben dus geen aandacht gegeven aan die "tot 3,5 ton"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door de rijprof »

Het lijkt mij dat hier de zware vrachtwagens er enkel in mogen indien ze plaatselijk verkeer zijn en dat auto's er gewoon wel in mogen. Of zie ik dat verkeerd
Klopt.
Je mag niet in die straat rijden als de massa van je voertuig in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, behalve als je tot het plaatselijk verkeer hoort.
Dus indien je plaatselijk verkeer bent, mag je zelfs met méér dan 3,5 ton die straat in.
wegcode schreef: 2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de
bewoners van die straat
en van hun bezoekers,
de voertuigen voor levering inbegrepen;
ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt,
de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37
en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang
.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
XGreXRebeLX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:39

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door XGreXRebeLX »

Ik heb mijn examen dus gedaan.
En dit voorval was gekomen. Een bord met "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer" met een bord boven tot 3.5ton.
En ik MOEST er in rijden.

Dus. :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Uitgezonderd plaatselijk verkeer & vraag i.v.m. straat

Bericht door bert.covens »

XGreXRebeLX schreef:Ik heb mijn examen dus gedaan.
En dit voorval was gekomen. Een bord met "Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer" met een bord boven tot 3.5ton.
Jouw voertuig had een massa in beladen toestand die de 3,5 ton niet overschreed. Dus mocht je daar perfect inrijden, ook al was je geen plaatselijk verkeer. Geen probleem, dus.
XGreXRebeLX schreef: En ik MOEST er in rijden.
Of euh ja, ... MOEST je er zelfs inrijden, op instructies van je examinator. :wink:
XGreXRebeLX schreef: Dus. :)
En, geslaagd ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie