Voertuigdocumenten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Voertuigdocumenten

Bericht door nk006 »

Hallo,

Als de wagen geparkeerd staat, is het verplicht de voertuigdocumenten in de wagen te laten zowel op de openbare weg als op privé terrein? Deze vraag stel ik ivm diefstal van een wagen. Indien een wagen wordt gestolen en geen boorddocumenten aanwezig zijn dat de dieven veel sneller gevat zouden kunnen worden bij een controle niet?

Met dank,

Kenneth
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Inazuma »

nk006 schreef:Als de wagen geparkeerd staat, is het verplicht de voertuigdocumenten in de wagen te laten zowel op de openbare weg als op privé terrein?
http://wegcode.be/secties/kb/kb-200701/503-hs2afd4" target="_blank
Artikel 17

§1. Het kentekenbewijs wordt aan boord van het voertuig bewaard telkens dit laatste deelneemt aan het verkeer.


Deelnemen aan het verkeer is op de openbare weg parkeren, stilstaan of rijden.

Privé terrein is met de huidige rechtspraak zeer relatief - die is van alles openbare weg aan het maken om er te kunnen sanctioneren.
Publiek toegankelijke parkeergarages - zelfs al huurt u er een plaatsje - en parkings, zijn openbare weg voor de rechtspraak.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door nk006 »

Ik bedoel ook de documenten (verzekering, schouwing,...) Moeten die verplicht in de wagen blijven als die op de openbare weg of prive terrein staat? En met prive terrein bedoel ik mijn garage.
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Benny Stinkens »

nk006 schreef:Ik bedoel ook de documenten (verzekering, schouwing,...) Moeten die verplicht in de wagen blijven als die op de openbare weg of prive terrein staat? En met prive terrein bedoel ik mijn garage.
Op de openbare weg moeten die documenten in je voertuig aanwezig zijn.
(originele en geen kopieën)

Bij jou thuis ben jij de baas, daar hoeft dit dus niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door nk006 »

Ok,

Bedankt voor de verduidelijking!

Mvg
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Op de openbare weg moeten die documenten in je voertuig aanwezig zijn.
(originele en geen kopieën)
Buiten de bepaling voor het kentekenbewijs, vind ik die verplichting niet terug voor de andere documenten.

De bestuurder moet ze kunnen voorleggen bij controle, maar blijkbaar dienen ze niet verplicht in het voertuig blijven.


Triestig eigenlijk, de regelgeving inzake de kentekenbewijzen is eind vorig jaar nog gewijzigd, maar het kentekenbewijs is nog steeds niet uit 2 delen gemaakt, en de verplichting om het permanent in het voertuig te houden is gebleven ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:
Benny Stinkens schreef:Op de openbare weg moeten die documenten in je voertuig aanwezig zijn.
(originele en geen kopieën)
De bestuurder moet ze kunnen voorleggen bij controle, maar blijkbaar dienen ze niet verplicht in het voertuig blijven.
En als je controle krijgt zit je 9 op 10 toch in je voertuig neem ik aan. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Wouter »

Benny Stinkens schreef:En als je controle krijgt zit je 9 op 10 toch in je voertuig neem ik aan. :?:
Het ging in de vraag om een geparkeerd voertuig, en het meenemen van de documenten uit de auto bijvoorbeeld voor in geval van diefstal.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voertuigdocumenten

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:En als je controle krijgt zit je 9 op 10 toch in je voertuig neem ik aan. :?:
Maar als het voertuig geparkeerd staat op de openbare weg meestal niet meer ;)

Zelfs dan nog moet het kentekenbewijs aan boord blijven - ondanks alle gevaar voor diefstal.
Plaats reactie