vraagje ivm leerlingenvervoer

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Carina1

vraagje ivm leerlingenvervoer

Bericht door Carina1 »

Hallo

Ik doe elke ochtend en elke avond busbegeleiding aan een school (dit houd in dat ik toezicht houd in de bus en insta voor het veilig op en afhalen van de kinderen). Ik rijd nu mee met een klein busje 18 + 1 plaats (chauffeursplaats niet meegerekend).
Aangaande dat ik steeds meer leerlingen toegewezen krijg stel ik me toch enkele vraagjes....
1/ Moet er voor de begeleidster ook een zitplaats voorzien (vrij) zijn of mag ik als begeleidster blijven rechtstaan in het rijdende busje ?
2/ Aagezien er 18 vaste plaatsen zijn en de extra plaats (stoel naast de chauffeur) telkens naar voren moet geplaatst worden om de leerlingen in en/of uit te laten stappen, dus eigenlijk niet echt bruikbaar, mag ik ook daar een leerling plaatsen boven de 12 jaar of is dit verboden ?

Aangezien ik dus de verantwoordelijkheid heb over de leerlingen tijdens het vervoer wil ik ook graag in regel zijn met de wetgeving, maar helaas heb ik nog nergens antwoord gevonden op mijn vraagjes.
Hopelijk vind ik hier wel een passend antwoordje, zodat ik met een gerust hartje mijn job kan blijven uitvoeren, zonder te hoeven piekeren of ik al dan niet iets verkeerd zou doen zonder mijn weten.

Carina
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

DE WEGGEBRUIKERS

Lees hier het volledige deel over DE VEILIGHEIDSGORDEL.

Merk op dat er een uitzondering is voor SCHOOLBUS.

Zitplaatsen dienen om te zitten wanneer de bus rijdt.
Dat een begeleider in geval van nood even rechtstaat en naar een leerling stapt is geen probleem.
Maar er een gewoonte van maken de hele rit te wandelen mag zeker voor uw eigen veiligheid niet de bedoeling zijn.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Graag had ik ook nog vermeld (als de chauffeur zelf dat niet reeds gedaan heeft) dat wanneer je naast de chauffeur zit er best op let dat die ALTIJD voldoende zicht geeft langs z'n rechterkant. Zeker ook in z'n achteruitkijkspiegels want dat kan tot gevaarlijk situaties leiden. Zeker wanneer je rechtstaat.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Hopelijk vind ik hier wel een passend antwoordje, zodat ik met een gerust hartje mijn job kan blijven uitvoeren, zonder te hoeven piekeren of ik al dan niet iets verkeerd zou doen zonder mijn weten.
Dit vind ik nog eens een nobele gedachte
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie