**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

frb schreef:Ik had ruimte voor mijn auto + een beetje extra.
Het Koninklijk Besluit over het rijbewijs heeft het nadrukkelijk over parkeren achter een voertuig, en niet meer tussen 2 voertuigen zoals voordien.

Een beetje extra is dus te weinig - al hangt dat er vanaf wat je een beetje noemt ;)

Ik heb nadien gezegd dat ik vond dat ik niet voldoende ruimte had om te parkeren.
Hij antwoorde dat er wel genoeg plaats was.
Zou het veel uithalen als ik naar de hoofdexaminator ga?
Dat is natuurlijk woord tegen woord.
Veel later naar de hoofdexaminator gaan is zinloos, dat moet je direct doen.

Hoeveel plaats moet je eigenlijk krijgen om te parkeren?
Dat is nergens meer bepaald ...
frb

Bericht door frb »

Ik had zeker geen plaats voor 2 auto's bij het parkeren.
Ik vond het zeer nipt. Om de parkeerplaats te verlaten moet je eerst achteruitrijden.
Ik kon dit bijna niet doen (ik stond op 1m van de auto voor mij geparkeerd).

Was nog iets vergeten in mijn 1ste bericht.
Bij het afslaan van de snelweg naar het examencentrum lag er een groot stuk rubber op mijn rijstrook.
Al de auto's voor mij wijkten uit naar rechts (en reden zo voor een deel op de pechtstrook).
Ik heb dit ook gedaan. Als we teugkwamen op het examencentrum vroeg de examanitor waarom ik zo'n raar
manoeuvre uitvoerde. Ik heb uitgelegd dat er een stuk rubber op de baan lag & ik moest uitwijken.
Zijn antoord was dat hij die fout dan door de vingers ging zien.
Alé, dat is toch geen fout? Ik kon toch moeilijk er over rijden? En links omheen rijden lukte niet, want er was te veel
verkeer op die rijstrook.
En op mijn resultaatblad staat:
2. plaats op de openbare weg: voorbehoud
2.6 buiten de rijbaan

Volgende maand doe ik m'n examen opnieuw. Als ik dan m'n rijbewijs heb,
mogen ze zich in het rijexamencentrum van brugge aan een klachtenmail verwachten
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Volgende maand doe ik m'n examen opnieuw. Als ik dan m'n rijbewijs heb,
mogen ze zich in het rijexamencentrum van brugge aan een klachtenmail verwachten
Als die mail dan betrekking heeft op een examen van een maand voordien, heeft dat weinig zin.
Als iets niet correct verloopt, moet je onmiddellijk na het examen naar de hoofdexaminator gaan, niet een maand nadien.
Was nog iets vergeten in mijn 1ste bericht.
Bij het afslaan van de snelweg naar het examencentrum lag er een groot stuk rubber op mijn rijstrook.
Al de auto's voor mij wijkten uit naar rechts (en reden zo voor een deel op de pechtstrook).
Ik heb dit ook gedaan. Als we teugkwamen op het examencentrum vroeg de examanitor waarom ik zo'n raar
manoeuvre uitvoerde. Ik heb uitgelegd dat er een stuk rubber op de baan lag & ik moest uitwijken.
Zijn antoord was dat hij die fout dan door de vingers ging zien.
Alé, dat is toch geen fout? Ik kon toch moeilijk er over rijden? En links omheen rijden lukte niet, want er was te veel
verkeer op die rijstrook.
Eigenlijk beging je wel een fout. De pechstrook dient niet om een hindernis te ontwijken. Ook niet als andere bestuurders dat doen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Eigenlijk beging je wel een fout. De pechstrook dient niet om een hindernis te ontwijken. Ook niet als andere bestuurders dat doen.
Wat een onzin is dat nu weer.

Het moeten ontwijken van een onvoorziene hindernis is een geval van overmacht, buiten de wil van de bestuurder om, en op de snelweg is de veiligste manier om dat te doen even een stukje pechstrook gebruiken als je in de rechter rijstrook rijdt, ipv naar de linker rijstrook uit te wijken - zeker als het snel moet gaan.

Een examinator die dat zelf niet ziet (zelfs als hij de brokken niet ziet liggen wat nogal lastig is van achterin, moet het gedrag van de andere auto's hem toch opvallen, en de voorgangers deden hetzelfde.), pas na de uitleg van de kandidaat weet wat er gebeurde maar het na de uitleg van de kandidaat toch nog op het evaluatieblad laat staan, is wat mij betreft zijn functie onwaardig.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

frb schreef:Ik had zeker geen plaats voor 2 auto's bij het parkeren.
Ik vond het zeer nipt. Om de parkeerplaats te verlaten moet je eerst achteruitrijden.
Ik kon dit bijna niet doen (ik stond op 1m van de auto voor mij geparkeerd).
Dat je moet achteruit rijden als je maar 1m van de auto voor je staat is normaal.
Maar dat je tussen 2 voertuigen moet parkeren is dat dus niet (zie eerder).

Voor december 2006 kreeg men 1,5 x de voertuiglengte, met een minimum van 2m extra, om tussen te parkeren (naleven 1m afstand voor en achter).

Resultaat: niet geslaagd
heb 1x 60 gereden in een bebouwde kom, 1x niet duidelijk gekeken naar rechts bij het inslaan,
1x verkeer gehinderd bij het oprijden van de snelweg. En mijn parkeren en keren moet veel soepeler.
Het hinderen van het verkeer bij oprijden van de snelweg kan al volstaan om niet geslaagd te zijn, doe daar nog een snelheidsoverschrijding bij in bebouwde kom, en je kans op slagen was al weg ...
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Wat een onzin is dat nu weer.

Het moeten ontwijken van een onvoorziene hindernis is een geval van overmacht,
Hoe kan dat nu een onvoorziene hindernis zijn als de poster schrijft dat de bestuurders voor hem allemaal al opzij reden. Dan weet je als bestuurder toch dat er iets op de rijbaan is.
In dat geval is het niet meer een 'onvoorziene hindernis' maar een 'hindernis' op de rijbaan.

Maar ok, jouw interpretatie van 'onvoorziene hindernis' gaat dus iets ruimer.
Gast

Bericht door Gast »

Dat je moet achteruit rijden als je maar 1m van de auto voor je staat is normaal.
Maar dat je tussen 2 voertuigen moet parkeren is dat dus niet (zie eerder).

Ik weet dat je moet achteruit rijden om een parkeerplaats te verlaten.
Ik bedoelde dat ik amper plaats had om te kunnen achteruitrijden :).

Ik ga volledig akkoord dat ik zou buizen door 60 te rijden in de bebouwde kom en bij het oprijden van de snelweg het verkeer hinderde. Maar mij stoort het enorm dat op mijn resultaatblad zo'n lijst van fouten staat, die eigenlijk geen fouten zijn. 't komt over alsof ik totaal niet kan rijden + de arrogantie van de examinator vind ik totaal ongepast.

Ik weet dat een klachtenmail sturen een maand na mijn examen niets meer gaat uithalen, maar 'k hoop dat die examinator eens onder z'n voeten krijgt
Inazuma

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Hoe kan dat nu een onvoorziene hindernis zijn als de poster schrijft dat de bestuurders voor hem allemaal al opzij reden. Dan weet je als bestuurder toch dat er iets op de rijbaan is.
Dan heb je een aanwijzing dat er iets is.
Nog niet wat er is, en waar het op de rijbaan is als jij er aan komt.

Kan net zo goed een overstekende eenden-familie zijn ...
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:Een examinator die dat zelf niet ziet (zelfs als hij de brokken niet ziet liggen wat nogal lastig is van achterin, moet het gedrag van de andere auto's hem toch opvallen, en de voorgangers deden hetzelfde.), pas na de uitleg van de kandidaat weet wat er gebeurde maar het na de uitleg van de kandidaat toch nog op het evaluatieblad laat staan, is wat mij betreft zijn functie onwaardig.
Niemand zegt hier toch dat de examinator niet gezien heeft wat er gaande was?
Het is perfect mogelijk dat de examinator achteraf aan de kandidaat de uitleg vroeg om te informeren waarom hij op die manier had gehandeld.

Bovendien zegt hier ook niemand dat de examinator dit incident op het examenblad heeft laten staan. En zelfs al laat hij het staan als aantekening, dan nog is het mogelijk dat hij er geen rekening mee gehouden heeft bij de bepaling van het eindresultaat.

Wanneer kan een examinator eigenlijk nog goed doen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Krispel

Bericht door Krispel »

EXAMENCENTRUM HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij, want mijn begeleider zat naast mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in de buurt van het examencentrum in en daar zei de examinator dat ik een plekje mocht kiezen om te keren en dat ik daarbij goed moest opletten dat ik de straatbegrenzing niet zou overschrijden.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator zei "parkeer maar achter die grijze Volkswagen" en na het manoeuvre moest ik tonen hoe het voertuig correct te verlaten en af te sluiten om bijvoorbeeld boodschappen te gaan doen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage tonen, achtereenvolgens dimlichten + grootlichten + beide pinkers + achtermistlichten doen branden, claxon gebruiken, uitleggen en tonen hoe de ruiten te ontwasemen vooraan en achteraan, uitleggen hoe je weet dat je de juiste positie achter het stuur aanneemt, ruitenwisser aanzetten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb exact een jaar lang geoefend met een vaste begeleider en heb geen rijschool gevolgd.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Een collega van mijn pa die al meerdere mensen met succes heeft leren rijden

Resultaat: van de eerste keer geslaagd zonder opmerkingen (behalve eco +)! Natuurlijk heb ik dat vooral te danken aan mijn begeleider, maar ik heb ook veel gehad aan deze website en dit forum, dus bedankt allemaal!
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
ps: ECO + betekent dat je goed ecologisch hebt gereden.
Firebird

Bericht door Firebird »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- Examinator zat rechts achteraan
- Het keren in de straat: de plaats mocht ik zelf kiezen
- Het parkeren achter een auto: parkeren achter de aangeduide auto. Beide maneuvers waren waren in een straat zonder verkeer op dat moment.
- Voorafgaande controles: reservoir ruitenwisser aanduiden, alle lichten één voor één aansteken + achterruitverwarming aanduiden
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Begeleider, mama
- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u les gevolgd bij de rijschool, sinds juni vorig jaar rijd ik alleen rond.

Resultaat: geslaagd :D. Met de opmerking dat'k voortreffelijk gereden had. Dit was m'n tweede poging en ik ben ècht blij dat ik ervan af ben. Bedankt aan alle forummedewerkers, ik heb hier regelmatig info en tips gevonden ;).

PS: Hoe maak je géén goeie indruk op je examinator bij de start: :oops:
- enkele minuten te laat toekomen (vergissing)
- motorkap te zacht dichtgedaan waardoor'k die opnieuw moest openen en sluiten
- bij het achteruit wegrijden tegen een boord vastzitten omdat'k vergeten was dat'k m'n voorwielen gedraaid had (voor evt controle bandenspanning) :roll:
Gast00

Bericht door Gast00 »

EXAMENCENTRUM: WEVELGEM

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? We reden een straat in (wijk) en daar mocht ik zelf kiezen, het lukte perfect
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In dezelfde straat achter een zwarte auto, dit lukte zeer goed totdat ik m'n handrem vergat, een domme fout maar het zat erop, ik noemde het een blunder van formaat, de examinateur een jammerlijke fout.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten, pinkers, motoroliepeil
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mijn oom, leren rijden aan m'n oom en man

Dus bij deze, niet uw handrem vergeten want dan hang je. Al rij je heel goed, vergeten is gebuisd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast00 schreef:Dus bij deze, niet uw handrem vergeten want dan hang je. Al rij je heel goed, vergeten is gebuisd.
Spijtig om daarvoor te buizen, maar er gebeuren dus effectief ook ongevallen door.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'Keer in deze straat'
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Doormiddel van een S achter een Citroën parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Dimlicht, achtermistlicht, ruitenvloeistof reservoir.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama

Ik moest heel dicht bij het examencentrum al parkeren. Dan op de Leuvense ring. En dan terug gereden.

Resultaat:

5. Richtingsverandering : ONVOLDOENDE.
5 .7 rechts de rijbaan oprijden.

Leuvense ring zat prop vol toen ik erop-reed maar ik MOEST naar rechts maar deed dit niet onmiddellijk. alle fouten die ik gemaakt heb, en opmerkingen over gekregen heb zijn terecht. Uiteraard, de examinator heeft altijd gelijk?

8. snelheid en verkeersinzicht: VOORBEHOUD.
10. Defensief rijden: te verbeteren.
10.8 Snelheid en verkeersinzicht

30 rijden in een staat waar je 50 mag, al dacht ik geen bord gezien te hebben dat de zone 30 beëindigd.

Resultaat: Geslaagd.
Maar ik ben van mening, dat ik vandaag evengoed gereden heb als ik in het begin reed, men moeder zei ook dat ik heel ONZEKER reed vandaag. STRESS alom. :oops: Die achteraf gezien voor niets nodig was.

Opmerking toen ik aankwam aan het examencentrum was:: ''Ik zie dat u veel geoefend heeft, maar u heeft wel wat kleine foutjes gemaakt.''
''Maar ik vind, je terug laten komen voor deze foutjes, nogal onnodig. Deze zullen door ervaring, en en vaste wagen wel verdwijnen.'' Dit doordat ik 3 verschillende wagens rijd, geen enkele eigenlijk gewoon ben maargoed. 't voornaamste is dat ik geslaagd ben en er is een hele serieuze last van men schouders.
Plaats reactie