Achteruit parkeren met coupe

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Achteruit parkeren met coupe

Bericht door nk006 »

Hallo,

Ik rijd met een voorlopig rijbewijs en mijn auto is een Pontiac Firebird coupé. Aangezien ik maar 1 linker en rechter zijruit heb kan ik de regel niet toepassen dat je tijdens het achteruit parkeren moet afdraaien wanneer de linker achterhoek van de geparkeerde wagen halverwege in je rechter achteruit te zien is. Is hiervoor een richtlijn? Heb het geprobeerd en bij mijn wagen draai ik af wanneer de hoek juist niet in mijn linkerruit zichtbaar is. Kan je nog volgen? :D

Bedankt!
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door de rijprof »

Je mag tijdens het examen iets meer ruimte nemen.
Draai in wanneer je de L-achterhoek van de auto juist in de R-zijruit (klein driehoekig ruitje) ziet.
Het belangrijkste is dat je ten vroegste gaat indraaien als je achterwiel voorbij de achterhoek van de auto is, maar het mag ook iets verder zijn.
Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door Wouter »

De hoek van een wagen rechts van je, in de linkerruit zien?
Ik vrees dat ik inderdaad niet meer kan volgen :D

Maar om toch enigszins te antwoorden op je vraag: het is sowieso voor elke wagen verschillend. Oefenen, en oefenen, en oefenen. Volledig op spiegels parkeren lukt trouwens ook. (opm: wel rondkijken door de ruiten om voorrang te verlenen natuurlijk, ik bedoel enkel voor het positioneren van je auto).
Zo heb ik het geleerd, alleen in gevallen dat ik er op heel kleine plaatsjes tussen moet en het allemaal wat nipter moet gebeuren, dan kijk ik meestal ook wel door mijn ruiten.

Het is hem inderdaad vooral te doen om dat achterwiel dat voorbij de wagen naast je moet zijn. Wanneer dat juist is kan je in de spiegel wel zien.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door Gast »

Het probleem is dat ik geen kleine achterruiten heb achteraan. Het is een 2-deurs coupé. Met een 4-deurs kan ik goed parkeren maar wou gewoon weten of er een regel bestaat als je met een 2-deurs wil parkeren.

Bedankt vr de reacties!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door de rijprof »

Je gaat dan zelf een beetje moeten inschatten wanneer jouw R-achterwiel voorbij de L-achterhoek van de auto is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door nk006 »

Is het dan de bedoeling als mijn rechter achterwiel gelijk staat tov het linker achterwiel vd geparkeerde wagen dat ik volledig afdraai?
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door Wouter »

Neen. Je achtewiel moet volledig voorbij de auto naast je zijn. Dat is dus nog wat verder achteruit dan naast het wiel.

Je moet weten dat het wiel het scharnierpunt is. Als je dus achteruit rijdt, en je draait naar rechts: dan draait alles voor jouw achterwiel eigenlijk weg van de auto waar je naast staat, alles achter je achterwiel, dat gaat naar rechts gestuurd worden. Als jullie wielen dus nog maar naast elkaar staan, dan ga je het achterste gedeelte van je auto dus tegen de auto naast je sturen. Het achterste gedeelte van jouw auto mag pas naar rechts gaan vanaf dat je voorbij de auto naast je bent (nogal logisch, anders is het botsing :D)

Vergelijk het met wanneer er een plank achterop je fiets ligt (en dus achteraan uitsteekt) en je die fiets dan achteruit het hoekje om wil duwen. Dan moet je wiel (het scharnierpunt) helemaal op de hoek zijn, anders stuur je de plank tegen de muur aan.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door de rijprof »

Is het dan de bedoeling als mijn rechter achterwiel gelijk staat tov het linker achterwiel vd geparkeerde wagen dat ik volledig afdraai?
Als je te vroeg gaat indraaien, riskeer je ook dat bij het terugdraaien de voorkant (R-hoek) van jouw auto heel dicht naast de L-achterhoek van de andere auto komt.
Klik ook eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Re: Achteruit parkeren met coupe

Bericht door nk006 »

OK,

Bedankt voor jullie deskundige uitleg. Heb reeds wat geprobeerd en uitgetest en het lukt aardig.

Nogmaals bedankt!!
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
Plaats reactie