Snelheid o openbare weg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
TomK

Snelheid o openbare weg

Bericht door TomK »

Ik ben momenteel aan het leren voor mijn theoretisch examen. En wat ik uit de theorie op maak is dat als er geen verkeersborden zijn die een snelheid aanduiden je, buiten de bebouwde kom, 90km/uur mag rijden, en op een weg met minstens 4 rijstroken waarvan 2 in elke richting met een middenberm 120km/uur.

Maar nu had ik vandaag een discussie met iemand die zei dat dat een half jaar geleden veranderd was naar 70 km/uur op een gewone weg buiten bebouwde kom. En dat werd ook bevestigd door meerdere personen.

Nu dat vind ik dan wel heel raar want deze site is altijd up-to-date. Dus ofwel is die persoon fout,ofwel zal ik de theorie verkeerde begrepen hebben.

De theorie


1. Het verkeersbord C43.
Afbeelding
(Afb.1) Eenmaal voorbij het pad links, mag de rode auto 90 km/uur rijden.
Afbeelding
. (Afb.2) Eenmaal voorbij het pad links, mag de rode auto 120 km/uur rijden.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Artikel 11.2 is nog steeds van kracht:
Artikel 11.2 schreef: Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt:
1° tot 120 km per uur:
a) op de autosnelwegen
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
2° tot 90 km per uur:
a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen
b) op de andere openbare wegen.
Iedereen die beweert dat, in afwezigheid van een bord C43 dat anders bepaalt, de maximale toegestane snelheid op de openbare wegen buiten de bebouwde kommen 70km/h is, is fout en mag je dringend verzoeken om deze site eens door te nemen en de oefen- en examenvragen op te lossen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Tom,

De betrokkenen verwarren waarschijnlijk met het voornemen van het Vlaams gewest om op de Vlaamse gewestwegen de maximum toegestane snelheid overal te beperken tot 70 km/h.

Tot spijt van wie het benijdt, is verkeerswetgeving evenwel nog altijd een federale (nationale) materie. Indien een wegbeheerder zoals het Vlaans gewest een lagere maximum toegestane snelheid wil opleggen dan in het verkeersreglement voorzien is, moet hij daarvoor dus de nodige snelheidsborden aanbrengen.

Je voorbeelden zijn correct. Het pad vormt telkens een kruispunt met de andere weg. Dikwijls vergeet de wegbeheerder voorbij een dergelijk kruispunt de snelheidsbeperking te herhalen. Ze vervalt dan van zodra je het kruispunt voorbij bent.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Beste,


Zowel Jozef als Bertje wezen je er al op. Deze site is zeer up-to-date. Tussen pot en pint krijg je de zotste verhalen te horen, meestal zijn deze niet volledig de waarheid. Mijn ervaring is dat jongeren die voor hun rijbewijs gaan, het verkeersreglement echt wel kennen. In de meeste gevallen beter dan de mensen in hun omgeving die al een rijbewijs hebben. Het advies om ze naar deze site te sturen is dus helemaal niet gek. Ze gaan er iets van opsteken en uiteindelijk wordt het verkeer er veiliger door. Misschien hebben we dan die draconische snelheidsbeperkingen niet meer nodig.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid o openbare weg

Bericht door Inazuma »

TomK schreef:
1. Het verkeersbord C43.
Afbeelding
(Afb.1) Eenmaal voorbij het pad links, mag de rode auto 90 km/uur rijden.
Om je even de achterliggende theorie mee te geven :

ART. 2.5. &quotPad&quot : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

ART. 2.9. &quotKruispunt&quot : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Het gaat dus om een kruispunt.

In de bepaling aangaande de snelheidsborden C43 lezen we :

ART 68.3 C43 : Vanaf het verkeersbord tot het [en met] volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid. (...)


Een pad heft dus een C43 op - wat vaak vergeten wordt door de wegbeheerder.
Plaats reactie