Bestaat er een C rijbewijs met automaat? dwz met een code 78 zoals bij de B categorie?
toen ik enkele maanden geleden de groene folder van goca raadpleegde stond bij de voorwaarden van de vrachtwagen dat hij 8 voorwaartse versnelling moest hebben. dus niks automaat
Nu staat er : Indien het voertuig uitgerust is
met een handbediende schakeling, moet de versnellingsbak ten minste
acht voorwaartse versnellingen tellen
of bestaat er maar een C rijbewijs en maakt het niet uit met of zonder automaat uw examen afgelegd!
dank bij voorbaat
automaat C rijbewijs
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: automaat C rijbewijs
Er bestaat inderdaad de mogelijkheid om het examen af te leggen met een automaat.
Nadien zal je dan wel de code 78 op je rijbewijs krijgen, waardoor je enkel met een automaat mag rijden.
Nadien zal je dan wel de code 78 op je rijbewijs krijgen, waardoor je enkel met een automaat mag rijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
bert.covens
Omgekeerd: wanneer je je examen aflegt met een handgeschakeld voertuig, mag je nadien zowel met een automaat als met een handgeschakeld voertuig rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Gast
Voor oudere vrachtwagens worden min. 6 versnellingen vereist. Voor recentere is dat idd. 8.
'Automaat' betekent feitelijk elke vorm van transmissie zonder koppelingspedaal (vol of half, vb. AS Tronic), hoewel deze laatste ook toelaten manueel een versnelling te kiezen.
'Automaat' betekent feitelijk elke vorm van transmissie zonder koppelingspedaal (vol of half, vb. AS Tronic), hoewel deze laatste ook toelaten manueel een versnelling te kiezen.
-
C chauffeur
Maar in de rijschool zeggen ze wel dat BE wel met een automaat mag afgelegd worden om een volwaardig E rijbewijs te hebben want door reeds een B geschakeld heb je reeds bewezen te kunnen schakelen!
nu weet ik wel dat een C schakelen niet hetzelfde is of een B, maar misschien kon je hier dezelfde logica volgen.
nu weet ik wel dat een C schakelen niet hetzelfde is of een B, maar misschien kon je hier dezelfde logica volgen.
-
Benny Stinkens
- Administrator
Welke logicaC chauffeur schreef:Maar in de rijschool zeggen ze wel dat BE wel met een automaat mag afgelegd worden om een volwaardig E rijbewijs te hebben want door reeds een B geschakeld heb je reeds bewezen te kunnen schakelen!
Als je hier dan logisch de lijn zou doortrekken zou je eerder zeggen dat iemand met een rijbewijs C (handgeschakeld) voor rijbewijs CE gaat, en dan het examen aflegt met een automaat, hij geen beperking krijgt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
c chauffeur
@Benny: Uw logica blijkt te kloppen, want is ook zo volgens de rijschool,
mijn logica was: van B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" BE automaat zonder vermelding 78 kan, waarom dan niet van een B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" C automaat zonder vermelding 78?
en dan lees ik op de website van goca in de "groene folders" (PDF)voor C rijbewijs voor de voorwaardes van het voertuig : indien het voertuig met handschakeling........en in de groen folder voor CE staat deze zin dat het voertuig MOET 8 versnellingen hebben, vandaar een beetje mijn verwarring, waarschijnlijk dan niet de meest recente documenten op de website?
mijn logica was: van B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" BE automaat zonder vermelding 78 kan, waarom dan niet van een B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" C automaat zonder vermelding 78?
en dan lees ik op de website van goca in de "groene folders" (PDF)voor C rijbewijs voor de voorwaardes van het voertuig : indien het voertuig met handschakeling........en in de groen folder voor CE staat deze zin dat het voertuig MOET 8 versnellingen hebben, vandaar een beetje mijn verwarring, waarschijnlijk dan niet de meest recente documenten op de website?
-
bert.covens
Wel eventjes opletten. Een handgeschakeld voertuig categorie B, heeft 5 (hooguit 6) versnellingen.c chauffeur schreef:mijn logica was: van B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" BE automaat zonder vermelding 78 kan, waarom dan niet van een B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" C automaat zonder vermelding 78?
Vrachtwagens categorie C +7,5 Ton MTM hebben (doorgaans) veel meer versnellingen.
2 X 3 versnellingen, of 2 X 4 versnellingen bijvoorbeeld, die je dan telkens (afhankelijk van de versie) allemaal nog eens kan opsplitsen in groot/klein.
In het voorbeeld van 2 X 4 = 8 versnellingen. Als je die kan uitsplitsen (hangt af van de versie), dan heb je dus al 16 versnellingen. Da's dus ruim drie keer zoveel als een handgeschakeld voertuig van de categorie B. Al moet ik er natuurlijk wel bij vertellen dat je daar doorgaans zowat 8 à 10 van nodig hebt in Vlaanderen. Het vraagt enige oefening om daar oordeelkundig mee om te gaan.
Maw: wie handgeschakeld B kan en mag rijden, heeft nog absoluut niet bewezen dat hij ook met dit grotere aantal versnellingen goed om kan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Stefan Peeters
- Administrator
Omdat je eerst een basis moet hebben...c chauffeur schreef:mijn logica was: van B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" BE automaat zonder vermelding 78 kan, waarom dan niet van een B handgeschakeld naar een "hoger rijbewijs" C automaat zonder vermelding 78?
De basis voor een BE is een B. Een C is echter geen "upgrade" van een B, maar een andere categorie van rijbewijs.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)