**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Serenità

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Serenità »

Bij mij is het morgen zo ver, examencentrum brakel om 14u...

Ik had toch nog enkele vragen:

ivm zone 30, moet je daar altijd 30 rijden, ook als de kinderen binnen zitten? (ik bedoel maar, om 14u hebben ze les en is het geen middag of is de school ook nog niet uit, dus kunnen ze niet buiten lopen :? )

als de examinator vraagt wat ik moet zien in de spiegels, weet ik niet wat antwoorden. In de rijschool hebben ze mij gezegd, in de achteruitkijkspiegel moet je de ganse achterruit zien, in de zijspiegels, de klink van uw achterdeuren, maar ik heb daar toch zo mijn bedenkingen bij of dit wel juist is...
Wouter

Bericht door Wouter »

Serenità schreef:ivm zone 30, moet je daar altijd 30 rijden, ook als de kinderen binnen zitten? (ik bedoel maar, om 14u hebben ze les en is het geen middag of is de school ook nog niet uit, dus kunnen ze niet buiten lopen :?
Jij moet morgen examen doen, en je hebt nog zo'n vraag? Als de rest van je rijopleiding ook op die manier verlopen is, dan vrees ik er een beetje voor.

Zone 30 = 30, punt andere lijn. (zone 30 wordt overigens niet enkel aan scholen gelegd, tegenwoordig zijn er meer en meer steden waar de binnenstad gewoon volledig zone 30 is...)

Er bestaan van die variabele borden, die niet altijd branden. Als het bordt "aan" staat, dan moet je 30 rijden, als het bord uit is (en je dus eigenlijk niet veel meer ziet dan gewoon een zwart plakkaat), dan is op dat moment de zone 30 niet van kracht.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ga eens naar : http://www.derijprof.be" target="_blank

Daar vind je tips voor het praktijkexamen
en onder het rubriekje 'voorafgaande controles' vind je hoe je de spiegels best kunt afstellen.
Serenità

Bericht door Serenità »

accer schreef:Jij moet morgen examen doen, en je hebt nog zo'n vraag?
Jesus, bedankt hoor :roll:

accer schreef:Er bestaan van die variabele borden, die niet altijd branden. Als het bordt "aan" staat, dan moet je 30 rijden, als het bord uit is (en je dus eigenlijk niet veel meer ziet dan gewoon een zwart plakkaat), dan is op dat moment de zone 30 niet van kracht.
Dat was zo'n heel klein beetje waar mijn twijfel over ging. Bedankt om dit even te verduidelijken.

Rijprof, bedankt voor de link. Ik zal zeker eens gaan kijken.
Wouter

Bericht door Wouter »

Serenità schreef:
accer schreef:Jij moet morgen examen doen, en je hebt nog zo'n vraag?
Jesus, bedankt hoor :roll:
Het was eigenlijk niet slecht bedoeld hoor (maar als ik het zelf zo terug lees komt het zo misschien wel over... :oops:).
Alleen is het concept zone 30 wel iets héél fundamenteel, en vroeg ik mezelf af of je dan andere (nog veel vernederender en moeilijkere dingen) al wel genoeg geleerd en ingeoefend had.

Ik wens je veel succes morgen, laat ons weten hoe het gegaan is!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Serenità

Bericht door Serenità »

Examencentrum Brakel

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.

Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik moest rechts een straat inslaan en daar mocht ik kiezen waar ik keerde.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een kalme straat achter een auto parkeren in de s-beweging. Ik stond van de eerste keer juist :D

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning. Ik heb gewoon de sticker aan mijn deur getoond en een beetje uitleg gegeven. Ik heb ook alle lichten, richtingaanwijzers, ruitenwissers en claxon moeten aantonen.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Een begeleider.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder.

Resultaat?
Geslaagd! :mrgreen:

Ik vind van mezelf dat ik al beter gereden heb, maar al bij al had ik mijn zenuwen nog redelijk onder controle :) Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk mijn rijbewijs heb kunnen behalen, het is een hele last die van mijn schouders valt :)

Veel succes aan iedereen die zijn examen nog moet doen, you can do it :D
de rijprof

@ Serenità,
Proficiat :wink: !
Serenità

Bericht door Serenità »

de rijprof schreef:@ Serenità,
Proficiat :wink: !
Dank u! :mrgreen: Bedankt voor de Gratis Rijbewijs Online website en rijprof.be, ze hebben me echt enorm geholpen, zowel voor mijn theorie als praktijkexamen. :D
elke83

Bericht door elke83 »

In welk examencentrum ben je geweest?

Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?

rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Binnen industrieterrein, mocht zelf de plaats kiezen, was helemaal geen smalle straat. Ik reed met een volkswagen passat en was in drie keer gedraaid.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Achteruit parkeren in de broekstraat, eerste poging niet diep genoeg ingereden. Er was veel verkeer op dat moment, en had me opgejaagd! Heb een tweede keer mogen proberen, en dan stond ik direct perfect.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Hoe moet je zithouding zijn?
Dimlichten, grootlichten, remlichten, mistlichten, pinkers, claxon
Motorkap opendoen en ruitenwisservloeistof aanduiden.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Heb 10 uur rijles gevolgd bij Mercator, en voor de rest met mn pa veeel geoefend

Gevolgde route: hertogstraat - naamsesteenweg - groenstraat -broekstraat - ruelensvest naar rechts - aan parkpoort links helemaal moeten omkeren - rechts in weldadigheidstraat - rechts de bayostraat in - rechts de parkstraat op - aan parkpoort links de ring op - aan tiensepoort rechts de tiensesteenweg op - rechtdoor tot rechts de vlietstraat?, op einde links korbeeklosestraat - oudebaan rechtdoor tot links de molstraat in - terug kort stukje op tiensesteenweg - rechts de expressweg op tot aan industrieterrein rechts richting examencentrum.

Resultaat: geslaagd! :D

Nog veel succes allemaal!
Gast

Bericht door Gast »

Examencentrum Wevelgem/Moorsele

In welk examencentrum ben je geweest:
Wevelgem/Moorsele

Zat de examinator naast of achter jou:
Achter begeleider

Het keren in de straat:
Voor het einde van de weg mocht ik mij ergens keren

Het parkeren achter een auto:
Parkeren achter een auto die de examinateur had gekozen, dit verliep vlekkeloos. ik zat met mijn achterband heeeel zachtjes tegen de stoep maar daarna kon ik mooi vooruit rijden en stond'k perfect.

Voorafgaande controles:
Bandenslijtage, door de regen moest ik het binnen uitleggen, hoe ik zou doen, dus ik zei: "kijken naar de blokjes die in de middenste groeven zitten. Als je banden nog neit versleten zijn tot op die blokjes is het ok." Dit volstond.

Daarna moest ik lichten en claxon laten zien en horen. Net op dat moment kreeg'k mn wagen niet aan de praat omdat het stuurslot moeilijk deed, terwijl die vrouw voor mn auto stond in de regen. Vervolgens wou mn ruit niet naar beneden. DAMN YOU FIAT! (Nochtans een wagen van 2008) Die vrouw kreeg het al serieus op haar heupen.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest:
Begeleider, maar wel 20uur rijschool gedaan

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het:
Stiefvader

Het examen zelf

Eerste fout was dat ik 30 reed maar de lichtbak van zone 30 werkte niet. Ze vroeg me waarom ik zo traag reed. En ik antwoorde dat ik een vast bord gezien had en dus 30 reed. (Blijkbaar was het een bord met kindjes op en niet met 30 DO'H)
Iets later in het centrum reed ik niet op de vak voor de bussen terwijl ik naar rechts moest. Blijkbaar moest ik dit wel gedaan hebben. Ik was me echter van geen kwaad bewust. Ik reed overal 45 en 85 (of 65 als het 70 was) Omdat het regende en de weg nat lag. Toen ik op de weg terug naar het examencentrum een bord zag met einde 70 begon ik 50 te rijden. Maar aangezien we buiten de bebouwde kom zaten moest ik eigenlijk optrekken naar 90 en niet vertragen. Ik had dit echter door toen ze vroeg: "Hoe snel mag je hier rijden?"
Verder kreeg ik nadien nog te horen dat ik te rechts reed, te schokkerig schakelde.

Resultaat:
Gebuisd

Ik had het gevoel dat ze mij kon buizen, maar anderzijds had ik het gevoel dat ik geen mensen hinderde (buiten te traag rijden) en zeker geen mensen in gevaar gebracht had. De vrouw was tijdens het examen erg nors en kort. Nadien iets minder onvriendelijk. Al bij al was ik toch ontgoocheld.

Is het zo dat als ik de volgende keer buis, ik dan terug rijschool moet volgen, om een derde keer examen te doen?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

1) Als die lichtbak niet actief is (dus niet opgelicht), dan geldt die zone 30 ook niet. Daarvoor is het nu net veranderlijke signalisatie. Men kan die 30 km/u activeren wanneer dat nodig is. (schooluren bvb). En buiten de schooluren, kan men dan weer toelaten dat er sneller gereden wordt. bvb Op wegen met een belangrijke verkeersfunctie kan dat nuttig zijn.
2) Om te veranderen van richting, mag je in de busstrook rijden. En aangezien je bij het rechts afslaan rechts dient voor te sorteren MOET je dat in feite zelfs.
3) Zorg ervoor dat je toch tenminste de elementaire zaken van je auto GRONDIG kent. Stuurslot, deuren/ramen openen,... Bovendien: in de regen staan is niet zo'n pretje....
4) 50 gaan rijden buiten de bebouwde kom, waar je zonder verkeersborden betreffende de snelheid dus 90 mag. Dan rij je abnormaal traag en daardoor ga je anderen hinderen. En het is zelfs strafbaar ook (kan beboet worden). Je bent immers storend in het verkeersbeeld.
5) Schokkerig schakelen.....

Al met al heb ik de indruk dat je nog wel wat werk aan de winkel hebt. Goed oefenen, dus.

Want ja: als je een tweede keer mislukt dan moet je idd verplicht 6u rijles nemen in een erkende rijschool.

Succes!
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

Dankje voor het snelle antwoord.

Ik had 48 voor mijn theorie (dankzij deze site). Ik ken het principe dus wel van de lichtbak. Maar ik dacht dat ik een vast bord gezien had.
Verkeerd gekeken.

Mijn raam werkt altijd, ik heb geen idee waarom het nu niet ging. Ik ken mn wagen maar al te goed, maar ik vrees dat de stress mijn handeling van het ontgrendelen van mn stuurslot iewat bemoeilijkte. Met alle begrip voor regen, maar als examinator moet je toch een beetje geduld kunnen opbrengen. Als je iemand opjaagt in de auto dan gaat het meestal niet beter, in tegendeel.

En schokkerig schakelen, ik ben niet gewoon van te rijden als een bompa. Ik schakel in het dagelijks rijden iets te vlot voor het examen. Blijkbaar toch iets te hoog bompa gehalte.

Nuja, allemaal excuustruzen ik moet het gewoon nog eens doen. Over 2 weken is het van dattem.
de rijprof

En schokkerig schakelen, ik ben niet gewoon van te rijden als een bompa. Ik schakel in het dagelijks rijden iets te vlot voor het examen. Blijkbaar toch iets te hoog bompa gehalte.
Waarom dacht je dat je zoals een bompa moest rijden?
Een examinator ziet niet graag abnormaal trage bestuurders en evenmin te snelle bestuurders. Rij met een normale snelheid aangepast aan de omstandigheden.
zie : http://www.derijprof.be" target="_blank > praktijkexamen > snelheid
MichielL

Bericht door MichielL »

EXAMENCENTRUM SINT-DENIJS-WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem.

Schuinachter.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Wel, aangezien mijn examen in het spitsuur was (7.40->8.20u 's ochtends) zijn we voor dit onderdeel naar een zeer rustig plekje gereden, in het begin van de straat zei hij dat ik in de straat moest draaien en dat deed ik dan ook. Het was wel een behoorlijk smalle straat, waardoor ik het in 5 keer moest doen.

In dezelfde rustige omgeving als waar ik moest keren in de straat moest ik parkeren achter een autootje, dat ging perfect. Stond in 1x goed, en hierna moest ik naar de winkel gaan.

Ik moest de remvloeistof aanduiden, dus motorkap open, op de stok zetten en de juiste plek aanduiden.
Hierna werden de lichten getest, hij vroeg me de dimlichten aan te zetten, te pinken naar links en naar rechts en eens te claxonneren.

Met begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Het was de mama.

- Resultaat?
Geslaagd, had wel een enorm moeilijk parcours en voeg daar nog eens het spitsuur aan toe... Rond 8u05 reed ik aan Sint-Pietersstation. Met o.a. de scholen van Sint-Pieters en Voskenslaan in de buurt kan je natuurlijk al wel raden hoeveel voetgangers er waren en hoeveel zelfmoordfietsers er waren.
Wel heb ik in het terugkeren de Europabrug moeten dwarsen wat ook zeker niet simpel was. (dat is een brug met voor beide richtingen 2-vaksbanen, en de auto's stonden in files. Ook opnieuw weer veel fietsers die het er zeker niet makkelijker op maken)

Enorm blij met het resultaat, slechts 1 opmerking. "Te verbeteren: Pinken" Het basisregeltje dat je eerst moet pinken en dan pas remmen was in sommige situaties een beetje vergeten door de 'ongewone' situatie.
Heb ook nog maar 4 maand mijn theoretisch rijbewijs dus het is mooi om te zien dat ik nu al mijn praktisch rijbewijs heb ook.
kayleigh_

Bericht door kayleigh_ »

Examencentrum Roeselare

- In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare

Rechtachter mij.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei: hier in de straat mag je de auto keren. Baan was zeker breed genoeg en niet druk.

Hij zei: een beetje verder in de straat staat een zwarte wagen (we waren er al gepasseerd), daarachter mag je je auto eens parkeren.

Op het kaartje dat ik moest trekken stond: slijtage banden. Dan vroeg hij hoe diep dat volgens de wet moet zijn, ik zei 1,8 mm. Bijna goed, 't is 1,6. :D Dan stoplichten, pinkers, dimlichten, grootlichten, claxon.

Begeleider

Mama.

- Resultaat?
Met glans geslaagd! :D Ik had volgens mezelf wel enkele kleine foutjes gemaakt, maar toen ik in 'het kotje' mocht zei hij: het is alsof je al jaren met een auto rijdt. Hij was er van onder de indruk dat ik nooit lessen had gevolgd, dus mensen, zo is het wel degelijk ook mogelijk! Het was trouwens ook de eerste keer dat ik ging, dus ik heb mijn rijbewijs vrij goedkoop. :) Had geen enkele opmerking en eco +. Wil graag de beheerders en posters op dit forum bedanken en ook de mensen van derijprof.be, want ik heb hier wel nog heel veel bijgeleerd!! Het is wel waar dat begeleiders vaak zelf niet meer de juiste technieken hanteren, dus ik heb mijn rijbewijs voor een heel groot stuk aan jullie te danken.
Plaats reactie