De stappen naar rijbewijs CE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
BartJD

De stappen naar rijbewijs CE

Bericht door BartJD »

Hey,
Ik zou graag mijn rijbewijs CE halen deze zomer.

Ik word in april 18 jaar, ben ik het bezit van voorlopig rijbewijs B en in april doe ik mijn praktijk, nu zit ik nog met een paar vragen.

Ik heb reeds ‘Stappen om een rijbewijs C te bekomen’ doorlezen.

-Als ik het goed begrijp kan ik in de krokusvakantie direct voor mijn theoretisch rijbewijs C + vakbekwaamheid gaan. (ik ben dan 18 jaar en 10 maand. Maar heb nog geen rijbewijs B )

-nu als ik ‘voorlopig rijbewijs C’ lees op de website, dan staat er voor minimum leeftijd voor een voorlopig rijbewijs C, 21 jaar? Is dit nog niet aangepast op de site of..?

-Ik vind het nogal onduidelijk welke theoretische en praktische rijbewijzen ik moet afleggen?
Theoretisch C/vakbekwaamheid -> praktijk B -> voorlopig rijbewijs C -> praktijk C (minstens 1 maand in bezit van theorie) -> voorlopig rijbewijs CE (?) -> praktijk CE

Sorry voor de vele vragen.
Dank bij voorbaat!
Stefan Peeters
Administrator

Re: De stappen naar rijbewijs CE

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet eerst in het bezit zijn van een definitief rijbewijs B, anders mag je geen theoretisch examen C afleggen.

Daarna doe je theorie (gecombineerd examen), en daarna praktijk C. Voor een C met vakbekwaamheid omvat dit een praktische test vakbekwaamheid, een test manoeuvres op het terrein en een rit van anderhalf uur op de openbare weg.

Nadat je hierin geslaagd bent krijg je een rijbewijs C (dus geen C1) met vakbekwaamheid.

Wil je ook de CE behalen moet je enkel nog een praktijkexamen E doen, dat is een proef manoeuvres op het terrein + af- en aankoppelen, en daarna een test op de openbare weg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BartJD

Bericht door BartJD »

oké bedankt!

ik neem aan dat jij wel gelijk zal hebben maar dan wil ik even vermelden dat er op de website het volgende staat

-voor het theorie-examen rijbewijs C afzonderlijk
HET THEORIE-EXAMEN VOOR RIJBEWIJS C ZONDER VAKBEKWAAMHEID

. Zodra je 17 jaar en 9 maanden (of ouder) bent, kan je het theorie-examen afleggen in een examencentrum
naar keuze.
-en voor het theorie-examen basiskwalificatie afzonderlijk
HET THEORIE-EXAMEN BASISKWALIFICATIE

Het examen wordt afgelegd in een erkende exameninstelling.

De minimumleeftijd voor het verkrijgen van een bewijs van vakbekwaamheid C is vastgesteld op 18 jaar.
Voor het theorie-examen is 18 jaar -3 maanden.
dit vind ik dan wel onduidelijk omdat je geen vast rijbewijs B kan hebben als je nog geen 18 jaar bent.

Dit wou ik nog even vermelden

en nog eens bedankt
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Dat kan wel voor een rijbewijsexamen, maar niet voor een gecombineerd examen. Om je rijbewijs met vakbekwaamheid te kunnen behalen moet je dat examen afleggen, en dan moet je een rijbewijs kunnen voorleggen alvorens je het theoretische examen mag afleggen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BartJD

Bericht door BartJD »

Oké bedankt
Plaats reactie