Eisen van de rollen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

bibi585 schreef:
Patte schreef: Verder enkel bij vermelden dat de schade bij een takeling of oplegging van een voertuig steeds op kosten is van de overtreder!
En wat als achteraf blijkt dat de &quotovertreder&quot dan toch niet in overtreding was? Worden die kosten dan vergoed? En wanneer?
Met het gevaar af te wijken op de oorspronkelijke vraag wil ik hier wel even iets duidelijk maken.

Stel dat ik ergens verkeerd geparkeerd sta en men gaat mijn voertuig afslepen dan zijn de kosten voor mij (over de schade van mijn voertuig twijfel ik nog want als de takeldienst er met zijn klak naar gooit tijdens het takelen vind ik niet dat dit op mijn kosten moet gebeuren)

Maar stel dat ik niet verkeerd geparkeerd staat maar mijn voertuig moet worden afgeleept omdat het huis waar ik voor geparkeerd sta in brand staat en ik ben niet te vinden in de buurt van mijn voertuig.
De kosten dus ook niet voor mij zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef:
Quote: Verder enkel bij vermelden dat de schade bij een takeling of oplegging van een voertuig steeds op kosten is van de overtreder!
Wat bedoel je hier precies mee, Patte?

Ik veronderstel dat, als de takeling volgens de regels van de kunst uitgevoerd wordt, en er desondanks schade ontstaat, deze ten laste van de overtreder valt.

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat bij een takeling een bromfiets op de takelwagen gegooid wordt, en de schade die daardoor ontstaat ook nog ten laste zou zijn van de overtreder?
Vooreerst verwijs ik naar de wet betreffende de verzekering van 21 11 1989.

Artikel 20

Onverminderd de bevoegdheden verleend door het Wetboek van strafvordering, kan iedere officier van gerechtelijke politie en iedere ambtenaar of agent van de openbare macht die bevoegd is om proces-verbaal op te maken wegens overtreding van deze wet, beslag leggen op het rijtuig of op de kentekenplaten ervan wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe een motorrijtuig dat in het verkeer is gebracht op de openbare weg of op een van de in artikel 2, ° 1, bedoelde terreinen aanleiding kan geven, niet is gedekt.

Wanneer het rijtuig niet in het verkeer is gebracht op de openbare weg kunnen diezelfde officieren, ambtenaren en agenten eveneens iedere maatregel nemen die ertoe strekt te waarborgen dat het rijtuig niet op de openbare weg of op de op artikel 2, ° 1, bedoelde terreinen in het verkeer zal worden gebracht.

Een afschrift van het proces-verbaal wordt aan de eigenaar van het motorrijtuig gezonden binnen twee dagen na de dag waarop diens identiteit kon worden vastgesteld.

Tijdens de duur van het beslag blijft het risico voor de eigenaar van het rijtuig.

Op zich dient er door de takeldienst zo weinig mogelijk schade worden berokkend tijdens het takelen en het stallen. De dag van vandaag wordt dit, gelet op de betere beveiliging, steeds moeilijker. Vaak zal het voertuig worden opgetrokken met de handrem/noodrem nog steeds aan, staat het stuurslot nog aan, ...

Deze dingen zijn onvermijdelijk!

Als overtreder kan jij misschien meer schade aantreffen dan genoodzaakt was? U moet zich echter tot het vredegerecht wenden daar dat het een geschil is tussen een bedrijf en een privé persoon en waar geen strafbaar feit werd gepleegd ...
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Benny Stinkens schreef: Stel dat ik ergens verkeerd geparkeerd sta en men gaat mijn voertuig afslepen dan zijn de kosten voor mij (over de schade van mijn voertuig twijfel ik nog want als de takeldienst er met zijn klak naar gooit tijdens het takelen vind ik niet dat dit op mijn kosten moet gebeuren).
Zie mijn vorige posting
Benny Stinkens schreef: Maar stel dat ik niet verkeerd geparkeerd staat maar mijn voertuig moet worden afgeleept omdat het huis waar ik voor geparkeerd sta in brand staat en ik ben niet te vinden in de buurt van mijn voertuig.De kosten dus ook niet voor mij zijn.
De kosten zijn voor het gemeentebestuur of de overheid die de politiedienst vertegenwoordigt. Indien je dan wel reglementair geparkeerd stond!

Ik wend mij tot de politiedienst, die mij dan weer naar de takeldienst zal sturen om dan mijn voertuig op te eisen. Indien ik deze niet krijg alvorens ik de factuur heb betaald, wetende dat dit voor de gemeente is, dan zal ik een politieploeg ter plaatse eisen en deze dient dan de nodige maatregelen te treffen.

Dit gebeurt vaak door de takeldiensten! Deze hebben echter géén retentierecht en bijkomend géén recht om uw voertuig in te houden! De politiedienst heeft beroep gedaan op de takeldienst en dit 'buiten de wil' om van de overtreder/bestuurder.

Ook hier weer dient er bij onvrede een burgerlijke zaak worden opgestart ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Patte schreef: Als overtreder kan jij misschien meer schade aantreffen dan genoodzaakt was? U moet zich echter tot het vredegerecht wenden daar dat het een geschil is tussen een bedrijf en een privé persoon en waar geen strafbaar feit werd gepleegd ...
Als voormalig werknemer van een takelbedrijfje kan ik hier antwoorden dat het bij ons, in geval van schade, onmiddelijk gemeld werd aan de verzekering.
Dat koste het takelbedrijf (in ons geval) dan 250€ en de rest werd geregeld via de verzekering.

Het vredegerecht kwam daar zelden aan te pas, tenzij, wat vaak gebeurd, de eigenaar probeerd om eerder geleden schade (of nadien zelfs ook) op de kap van de takeldienst te schuiven.
Dat lukt tegenwoordig niet zo goed meer daar het voertuig altijd eerst grondig wordt gekontroleerd, omschreven en gefotografeerd.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Quote: Het vredegerecht kwam daar zelden aan te pas, tenzij, wat vaak gebeurd, de eigenaar probeerd om eerder geleden schade (of nadien zelfs ook) op de kap van de takeldienst te schuiven.
Dat lukt tegenwoordig niet zo goed meer daar het voertuig altijd eerst grondig wordt gekontroleerd, omschreven en gefotografeerd.
Het is triets dat er dat soort mensen bestaan. Ik begrijp het heel goed dat de mensen een hekel hebben aan takelbedrijven en takelaars maar om ze dan op te lichten dat gaat echt veel te ver.
Het gevolg van al het extra werk wat die takelbedrijven nu moeten doen zoals het maken van foto's, het uitvoerig bekijken van het voertuig en dat opschrijven, het bewaren van die gegevens enz. brengt extra kosten met zich mee en ik hoef niet te raden op wie die extra kosten worden afgewenteld, op de onschuldige burger wiens auto getakeld word.
Bah
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Het is triets dat er dat soort mensen bestaan.
Volledig akkoord.

De takeldienst doet uiteindelijk zijn werk en de enkele keren dat ik die mensen al aan het werk heb gezien gebeurde dit op een vrij voorzichtige wijze.

Het spreekt vanzelf dat, indien per ongeluk toch schade zou aangericht worden, de mensen van de takeldienst voldoende verzekerd zijn om dat te regelen.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

[quote=&quotAnonymous&quot]Het is triets dat er dat soort mensen bestaan. [/code]

Tevens mee eens doch onvermijdelijk! Wij leven nu eenmaal in een maatschappij waar men hun straf wenst te ontlopen of toch het leven van een ander tracht zuur te maken. Ik denk dat dit het geweten sust.

Ik denk dat men dan ook eens mag stil staan bij de ongegronde klachten tegen politieambtenaren die hun werk naar behoren hebben uitgevoerd. Frustrerend, ja maar helaas tot op heden niet veel aan te doen.

Eerst en vooral is het op sommige plaatsen nog moeilijk om een takelfirma te vinden die nog wenst te takelen voor de politiediensten gezien de parketten op zich laten wachten om deze uit te betalen.

De maatschappij evolueert zodanig dat alles dient bewezen te worden aan de hand van foto's, getuigen, noem maar op. Soms is het woord van een politieambtenaar op de rechtbank ook niet meer voldoende.

PRO JUSTITIA

[/code]
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Hoe zou het komen dat die takelfirma's een slechte naam hebben ?

Omdat ze soms wel schade aan de voertuigen veroorzaken. Krassen op het koetswerk zijn nog het minste waar ik weet van heb. Ook het claimen van een retentierecht dat ze niet hadden en wat duistere afspraken, daar worden ze inderdaad op afgerekend.
nr.1

Bericht door nr.1 »

gastje , hebde gij problemen tegen mensen die brommers rijden ofzo , altijd van die negatieve meningen, je weet niet hoe erg het is als je onschuldig bent en zeker weet dat je brommer niet sneller gaat dan 45km/h , dan toch beschuldigd door de politie omdat door de rollen brommerke te snel rijdt. veel mensen doen er niks aan en weet er ook niet veel van.ik laat mij niet doen door de police , ik ben niet bang voor hun , je zegt ook dat wijkagenten beleefd zijn , dat geef ik wel toe als je de politie kent van je wijk dan doen ze niet moeilijk erover , maar als je bv. naar werk of school gaat en daar door politie tegengehouden en gecontroleerd , ik denk toch niet dat je die mensen dan kent , vele politie zijn arrogant en denken de jeugd van tegenwoordig deugt niet meer , ze denken dat we krapulen zijn alé de meeste toch.en die politie had mij bedriegd , hij zei dat mijn brommer bij de technische onderzoek onderzocht hoe snel hij rijdt en dat de verdachte spullen eraf haalt waardoor de brommer gebeld had en ook aan ons beloofd om een tweede test te doen omdat ik vind dat het niet goed gedaan werd,wat blijk achteraf , de morgen daarna direct een brief gekregen dat ik schuldig was omdat ik een opgedreven brommer hebt.dus was ik kwaad en heb ik de firma gebeld of ze mijn brommer gecontroleerd hebben , en ze zeiden we takelen alleen maar de brommers en eventueel de brommeronderdelen afbreken en teruggeven aan de eigenaar.Mijn brommer was in hoboken helemaal gesleept naar malle , is dat niet ver seg ? er is zelfs een firma in wilrijk , konden ze niet dichter pakken , ten eerste superveel kosten en ten tweede als je het moet gaan halen is het redelijk super ver.ik geloof dat er nog gerechtigheid in belgie is , dus heb met mijn advocaat gesproken en wacht nu steeds.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

[quote=&quotnr.1&quot]en die politie had mij bedriegd , hij zei dat mijn brommer bij de technische onderzoek onderzocht hoe snel hij rijdt en dat de verdachte spullen eraf haalt waardoor de brommer gebeld had en ook aan ons beloofd om een tweede test te doen omdat ik vind dat het niet goed gedaan werd,quote]

oeps fouten in mijn zin het moet zo zijn :

en die politie had mij bedriegd , hij zei dat mijn brommer bij de technische onderzoek nog is getest wordt en daarna de verdachte spullen waardoor brommer te snel rijd in beslag genomen.Daarna had ik ge-eist voor een tweede test op de rollen , omdat ik vind dat het niet goed gedaan werd , hij had ons dat beloofd , daarna zijn we terug naar huis gaan , pats de volgende morgen direct een brief dat ik schuldig was met een opgedreven brommer.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: gastje
Wie bedoel je met gastje?

Ik bedoel dit niet kwaad maar probeer een beetje te letten op de leesbaarheid. Je gebruikt erg veel komma's, geen hoofdletters, geen spaties na de leestekens of juist weer spaties voor de leestekens (punt, komma, vraagteken enz.) en geen alinea's of lege tussenregels.
Normaal til ik daar niet zo zwaar aan maar jouw tekst wordt daardoor wat slecht leesbaar wat zonde is omdat je soms wel zinnige dingen zegt. Je loopt zo het risico dat andere deelnemers niet de moeite nemen om de tekst te lezen omdat het hierdoor meer inspanning kost, dat zou zonde zijn omdat ze dan ook niet kunnen ingaan op jouw argumenten.

Quote: Mijn brommer was in hoboken helemaal gesleept naar malle , is dat niet ver seg ? er is zelfs een firma in wilrijk , konden ze niet dichter pakken , ten eerste superveel kosten en ten tweede als je het moet gaan halen is het redelijk super ver.
Ik weet dat de politiekorpsen contracten hebben afgesloten met bepaalde takelfirma's. Dit zal mogelijk de reden zijn.
Dat dit erg klantonvriendelijk is dat ben ik met je eens. Ik zou hier ook kwaad om worden.
Quote: dat je brommer niet sneller gaat dan 45km/h , dan toch beschuldigd door de politie omdat door de rollen brommerke te snel rijdt.
Dat komt inderdaad voor, hoe vaak dat weet ik niet. Ik herinner me dat uit onderzoek bleek dat deze test weinig betrouwbaar is.
Ik heb bij het televisieprogramma &quotpatrouille&quot eens gezien dat een bromfiets op de roller 76 km/uur haalde terwijl de jongen volhield dat zijn brommer echt niet harder dan 45 km/uur reed op de weg. Deze keurige agent heeft dan maar de jongen op de brommer laten zitten en zo opnieuw getest en inderdaad, de brommer haalde nog maar 43 km/uur. Normaal speelt het lichaamsgewicht niet zo'n enorme grote rol. De agent ging naar zijn baas toe en de baas geloofde het niet, hij wilde het met eigen ogen zien. De baas was stomverbaasd en de jongen heeft uiteraard geen boete gekregen.
nr1

Bericht door nr1 »

Als je heel de topic hebt gelezen was er iemand die de naam gast gebruikt.
Wat jij zegt geef ik je gelijk dat het een duidelijke verschil geeft of er iemand of niemand op de brommer zit.
Ten eerste lichaamsgewicht speelt een zeer belangrijke rol in en ook je houding bv. als je met je voeten op de grond zet ,dan zet je juist niet met al uw gewicht op de brommer.
Als je met je voeten op de voetsteun of voetplank zet dan ben je pas met heel de gewicht erop.
En u heeft ook duidelijk gezegd dat politie soms verschieten in dit soort zaken.
Ze weten er ook niet veel van en ik heb ergens gelezen dat je kan eisen voor een radarcontrole , maar weet niet of dat waar is.
zoals ik zei bij de andere topic dat rollenbank een afwijking van meer dan 25 km/ kan hebben en plus het kan je brommer schadigen.Afschaffen diene handel
WILLYSTEVENS

Betalend parkeren & motorfiets

Bericht door WILLYSTEVENS »

Vraagje: Wat moet een bestuurder van een motorfiets doen als hij op een parkeerplaats is met zijn motorfiets waar BETALEND parkeren geldt ?

Toevoeging door Jozef:

Beste Willy,

Omdat deze draad over bromfietsen gaat en jouw vraag over motorfietsen, heb ik een nieuw onderwerp geopend met jouw vraag.
nr.1

Bericht door nr.1 »

Benny Stinkens schreef: Wat ik ook niet begrijp is dat er rekening wordt gehouden met een bromfiets die beladen gemeten wordt of niet

Het is de bromfiets die de snelheid van meer dan 45 km/u niet mag bereiken,
en vind het dus heel raar.

Wat ik wil zeggen is stel dat als ik een bromfiets neem die 80 km/u kan bereiken en hem dan ga beladen met een persoon van 200 kg en die daardoor nog maar 45km/u kan bereiken die bromfiets dan opeens in orde zou zijn.

Dus nu zou ik wel eens willen weten hoe het juist zit met zo een meting
Wordt die nu gedaan met of zonder de eigenaar (of iemand anders) erop
Het wordt zo gedaan , iemand moet erop en wordt gemeten en daarna min 8 Km/h weerstand.
Resultaat = Gemeten snelheid - 8km/h weerstand
natuurlijk moet er iemand erop de brommer rijdt toch niet op zichzelf :p , er moet toch een bestuurder zijn op hem te bedienen.
Als bv. de brommer max. maar 45 km/h gaat en iemand van 200 kg erop zit dan gaat die brommer wel heel traag gaan hé , dus het brommer mag op een horizontale weg niet meer dan 45 km/h gaan (klasse B).
En de rollen kan een afwijking hebben van meer dan 25 km/h , wat heel veel is, en schadigt de brommer.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik denk niet dat het gewicht van de bestuurder van een bromfiets veel invloed heeft op de maximumsnelheid. Een groter gewicht veroorzaakt enkel een verhoging van de wrijvingskrachten op de assen van het voertuig en een verhoging van de wrijvingskrachten die gepaard gaan met het samendrukken van de banden. Beide zijn verwaarloosbaar klein bovendien wordt op de rollenbank slechts de helft van deze wrijvingskrachten gemeten (het voorwiel draait niet mee).
Het gewicht van de bestuurder en lading van een voertuig heeft wel een grote invloed op de versnelling van het voertuig bij het optrekken en afremmen.

De grootste snelheidsremmende factor is mi de weerstand veroorzaakt door de rijwind. Deze weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en wordt helemaal niet gemeten op een rollenbank.

Een eerlijkere procedure zou zijn om de rollenbank uit te rusten met een geijkte remweerstand die de werkelijke rijweerstand benaderd (grotere weerstand bij grotere snelheden).

@Benny: De rollenbank heeft een te kleine rijweerstand waardoor de snelheid van een bromfiets die er wordt opgezet met het gas open te hoog oploopt. Zoals uit de vermelde artikels blijkt, tot 70km/h. Bromfietsen zijn echter niet geschikt om dat soort snelheden te ontwikkelen, en zeker niet zonder de luchtkoeling die de rijwind biedt.
Probeer eens om je wagen van de grond te lichten, je waterkoeling af te koppelen en vervolgens te starten en gedurende enkele minuten volgas te geven. Ik denk niet dat de motor van je wagen daar blij mee zal zijn. Maar de rollenbank voor bromfietsen doet wel iets vergelijkbaars.
Plaats reactie