Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door Vertigo »

Vraag die ik krijg : geef de definitie van rotonde, van plein. Moet men in dergelijke gevallen steeds rechts rijden en bespreek daarbij het gebruik van de richtingaanwijzer.

Mijn vraag : wat is het antwoord op het gebruik van de richtingaanwijzer op een plein ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door bert.covens »

Ik vermoed dat je vraag voornamelijk gaat over het gebruik van die richtingaanwijzers hé?


Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.


Voor een rotonde heb je deze bijzonderheden:

19.2.
Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.


Wat betreft een plein, zijn er (naast artikel 13) mij geen specifieke regels bekend inzake het gebruik van de richtingaanwijzers.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door Inazuma »

2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.



Op een plein en een rotonde hoef je niet noodzakelijk rechts te rijden :

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
(...)
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door Vertigo »

jaja, dat weet ik allemaal wel, wat een rotonde en een plein is, en hoe en waar je daar moet rijden etc.

Maar ik krijg de vraag voorgeschoteld: het gebruik van richtingaanwijzers op een plein.

Wat moet ik daar dan op antwoorden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door bert.covens »

Ik schreef het al eerder: (af en toe 's LEZEN wat er staat, kan al veel helpen)
bert.covens schreef:Ik vermoed dat je vraag voornamelijk gaat over het gebruik van die richtingaanwijzers hé?

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
En in dezelfde posting schreef ik even verderop:
bert.covens schreef: Wat betreft een plein, zijn er (naast artikel 13) mij geen specifieke regels bekend inzake het gebruik van de richtingaanwijzers.
Kennen jij of je lesgever soms specifieke regels qua gebruik van de richtingsaanwijzers op een plein? Dan vernemen we dat altijd graag.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Maar ik krijg de vraag voorgeschoteld: het gebruik van richtingaanwijzers op een plein.
Gebruiken als je een richtingsverandering of maneuver doet ... zoals altijd dus.
Het plein maakt geen verschil.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door Vertigo »

bert.covens schreef:Ik schreef het al eerder: (af en toe 's LEZEN wat er staat, kan al veel helpen)
bert.covens schreef:Ik vermoed dat je vraag voornamelijk gaat over het gebruik van die richtingaanwijzers hé?

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
En in dezelfde posting schreef ik even verderop:
bert.covens schreef: Wat betreft een plein, zijn er (naast artikel 13) mij geen specifieke regels bekend inzake het gebruik van de richtingaanwijzers.
Kennen jij of je lesgever soms specifieke regels qua gebruik van de richtingsaanwijzers op een plein? Dan vernemen we dat altijd graag.

1) Het was geen vraag van mijn lesgever, nog van een examen.
2) ik heb duidelijk gelezen wat je hebt geschreven.

Dus het antwoord op d evraag op het gebruik op een plein is dan : "Niet gespecifieerd" ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Definitie rotonde en plein en bespreek het gebruik van de ri

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Dus het antwoord op d evraag op het gebruik op een plein is dan : "Niet gespecifieerd" ?
Er geldt op een plein geen specifieke regel qua gebruik van de richtingsaanwijzers, neen. Je gebruikt dus de richtingsaanwzijzer(s) zoals bepaald in artikel 13.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie