ivm rijbewijs D

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

ivm rijbewijs D

Bericht door Gast »

hallo,

ik had enkele vragen betreffende een mogelijke opleiding tot rijbewijs D.

* is het zo, dat wanneer je in bezit bent van dit rijbewijs, je eveneens een voertuig voor cattegorie C mag besturen?

* als particulier, en deeltijds werkende, is het kostenplaatje, zijnde +- 1925€ mij veel te hoog, kan ik korting krijgen via opleidingcheques of andere?

* ook andere info meer dan welkom
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:hallo,
is het zo, dat wanneer je in bezit bent van dit rijbewijs, je eveneens een voertuig voor cattegorie C mag besturen?
Neen. Dat zijn twee verschillende categorieën. Voor beide moet je afzonderlijk een theoretisch + praktisch examen afleggen.

Wél is het zo dat wanneer je een rijbewijs C+E of D+E behaalt, je rijbewijs ineens ook geldig is voor de categorie B+E.

En wanneer je reeds een rijbewijs C+E behaald hebt, en je behaalt nadien een rijbewijs categorie D, dan is je rijbewijs ineens ook geldig voor de categorie D+E.

Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

7° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C+E of D+E of voor de subcategorie C1+E of D1+E wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie B+E;

9° het rijbewijs geldig verklaard voor de subcategorieën C1+E en D1 wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de subcategorie D1+E;

11° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorieën C+E en D wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie D+E;

Gast schreef: als particulier, en deeltijds werkende, is het kostenplaatje, zijnde +- 1925€ mij veel te hoog, kan ik korting krijgen via opleidingcheques of andere?
Neen, dat gaat helaas niet meer. Dat heeft te maken met een beslissing van de minister. Die oordeelde op een bepaald ogenblik dat opleidingscheques in feite bedoeld waren om beroepsopleidingen ietsje meer betaalbaar te maken. Dus om meer mensen aan een job te helpen. Doch ze werden ook aangewend voor opleidingen die niets meer met het vinden van een job te maken hadden. Onderandere daarom werd er ernstig in gesnoeid. En ging men vanuit de overheid vastleggen welke opleidingen er nog voor in aanmerking komen, en welke niet meer.

Hoewel erg veel werkgevers het bezit van een rijbewijs erg op prijs stellen, vond de minister het blijkbaar niet nodig om een opleiding in de rijschool nog langer mee te sponsoren via opleidingscheques.

Sindsdien mag een rijschool helaas geen opleidingscheques meer aanvaarden.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 12 feb 2011, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Gast »

bedankt voor deze uitleg.

vroeger , naar horen zeggen, waren er nog werkgevers die mee investeerden naar ambitieuze chauffeurs, is dat de dag van vandaag nog steeds zo?

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat mensen netjes 1900€ voor hun rijbewijs neertellen....
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door bert.covens »

Ik denk wel dat er wel degelijk nog bedrijven zijn die jou daarin graag op weg helpen, en je opleiding geheel of gedeeltelijk mee sponsoren. Verder heb ik eigenlijk gelijkaardige opmerkingen als hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Gast »

Kan je mij via pm meer daarover vertellen en eventueel enkele kandidaat werkgevers vermelden?
Ik werk nu reeds 1 jaar als chauffeur ambulancier op een spoeddienst.
In het verleden nog jobs gekend als chauffeur.
Ben heel graag op de baan, hou van sociaal contact, vandaar mijn ambitie tot buschauffeur.
Zal mij eerst registreren onder Erik_01

bedankt alvast.
Erik_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011, 21:43

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Erik_01 »

ziezo, registratie is gelukt.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Wouter »

als je openbaar vervoer wil rijden, ik geloof dat delijn zelf haar chauffeurs opleidt.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Erik_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011, 21:43

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Erik_01 »

dat is het enige wat ik niet wil doen, heb er aantal in mijn vriendenkring en dat systeem ligt mij niet.
wil binnen en buitenlandse trips maken.
wie weet waar ik eens kan solliciteren?
mag ook via pm, bedankt alvast.
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door stefan327 »

via de VDAB je rijbewijs D behalen? is dat geen optie? het enige nadeel is wel dat er een lange wachtrij is. anders toch maar sparen tot die 1925? ik heb me rijbewijs D+ vakbekwaamheid afgelopen Augustus behaalt en ik zat ook rond de 2000 euro
Erik_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011, 21:43

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door Erik_01 »

neen, dat is geen optie.
Hoe lang heb jij er over gedaan?
Welke rijschool?
Het totale bedrag, over hoeveel maanden is dat verspreid en hoeveel heb je per maand betaald?
ik veronderstel dat die 2000€ toch niet in een keer is betald geweest.....
Heb je ondertussen ook vrij snel werk kunnen vinden?
stefan327
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009, 15:14
Locatie: ravels

Re: ivm rijbewijs D

Bericht door stefan327 »

hoi erik, ja ik heb al gelijk een baan gevonden bij een pachter van de lijn , gelijk met contract voor onbepaalde tijd. ik heb vorige jaar heel me theorie behaalt( 180 euro voor de 3 onderdelen)
en met me praktijk was ook iets van 2000€ kwijt zal misschien ietsjes meer zijn geweest
ik heb me rijlessen gevolgd bij Rijschool Sandrus in antwerpen. ik had al iets van 1450 euro vooruit betaalt, en de rest van het bedrag heb ik maandelijks betaald
Plaats reactie