Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Sebbe73 »

Daarnet onderstaande vraag tegengekomen in de oefenvragen bij het onderwerp "Autosnelweg/Autoweg":

Afbeelding

De theorie hieromtrent vermeldt het volgende:
Mogen niet op een autosnelweg/autoweg:
De bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.

Ik dacht dat het rode voertuig in dit geval dus wel mocht aangezien er een passagier meerijdt, maar blijkbaar toch niet. Is dit dan omdat de ledige massa hier niet meer dan 400 kg bedraagt? Dat lijkt mij de enige verklaring, maar op zich is dat toch nogal moeilijk in te schatten? Krijg je dergelijke vragen op het examen?

Ik weet nu niet bepaald hoeveel een bromfiets, trike, quad, lichte personenwagen, gewone auto, enz...wegen :)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Vertigo »

Lijkt mij ook duidelijk mét passagiersruimte.
Het gewicht maakt dan toch niet uit, er staat immers : zonder passagiersruimte én (niet of) met een ledige massa van niet meer dan 400 kg.

Volgens mij mag deze dan toch ook wel op de autosnelweg...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Lijkt mij ook duidelijk mét passagiersruimte.
Hier is toch duidelijk geen passagiersruimte op het voertuig.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Inazuma »

Sebbe73 schreef:Daarnet onderstaande vraag tegengekomen in de oefenvragen bij het onderwerp "Autosnelweg/Autoweg":

Ik dacht dat het rode voertuig in dit geval dus wel mocht aangezien er een passagier meerijdt, maar blijkbaar toch niet.
De passagier heeft er hier niets mee te zien.
Wel het ontbreken van een passagiersruimte en het leeggewicht
Is dit dan omdat de ledige massa hier niet meer dan 400 kg bedraagt?
Dat lijkt mij de enige verklaring, maar op zich is dat toch nogal moeilijk in te schatten?
De GoldWing trike is een slecht voorbeeld, omdat die boven de 400kg leeggewicht zitten, en dan wel op de snelweg mogen ...

Immers :
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
(...)
* aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.


Zonder passagiersruimte maar met meer dan 400 kg leeggewicht voldoet men immers niet meer aan beide voorwaarden (zie de en), waardoor het verbod niet meer geldt ...

Zie ook
viewtopic.php?f=2&t=12132&start=0" target="_blank


Lekker verwarrende en archaïsche wetgeving.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Vertigo »

allez, passagiersplaats niet gelijk aan passagiersruimte.

Blijft het toch nog een foute vraag/ foutief goedgekeurd antwoord als ze deze foto erbij plaatsen.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Sebbe73 »

Heb even in het andere topic gesnuisterd; en ik snap niet hoe ze het antwoord op de vraag toch veranderd hebben met de conclusie die ze daar maken?
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
(...)
* aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Er staat "en" (niet of), dus beide voorwaarden moeten voldaan zijn om het VERBOD te doen gelden; dus als
1.een driewieler
2.geen passagiersruimte heeft
3.EN de ledige massa niet meer dan 400 kg bedraagt
DAN PAS is het verbod van toepassing.

Vanaf dat ze dus ofwel een passagiersruimte, ofwel meer dan 400 kg ledige massa heeft mag ze toch wél op de autosnelweg/autoweg?

En aangezien hier reeds gesteld is dat die GoldWing Trike een ledige massa heeft van meer dan 400 kg, dan is het correcte antwoord toch C en niet A?

Daarnaast is het begrip "passagiersruimte" toch ook maar verwarrend. In de eerdere hoofdstukken staan dikwijls foto's van twee mensen op een gewone motorfiets, en wordt bijvoorbeeld ook gevraagd welk rijbewijs men moet hebben en vanaf welke leeftijd iemand een passagier mag vervoeren op een bromfiets. Men kan toch bezwaarlijk stellen dat er meer "passagiersruimte" is op een bromfiets dan op deze trike, dus ging ik er van uit dat hier aan voorwaarde 2 niet was voldaan.

Blijkt nu dat er een verschil is met passagiersplaats? In die redenering is er dus eigenlijk geen enkel tweewielig voertuig dat een passagiersruimte heeft?

edit: na even zoeken dit vonnis van de Politierechtbank in Turnhout gevonden; daar ging het inderdaad om een Trike en wordt vastgesteld dat deze niet over een passagiersruimte beschikt, aangezien geen kooichassis en veiligheidsgordels aanwezig zijn maar enkel een plaats achter de bestuurder (zoals op de foto). Zie vonnis: http://www.trikefriends.be/documenten/v ... plicht.pdf

Ook al is er dus plaats voor een passagier, er is geen passagiersruimte aanwezig. Losstaand van dit alles heeft de trike (volgens Inazuma) wel nog altijd een ledige massa van meer dan 400 kg, waardoor aan de tweede voorwaarde niet is voldaan en hij dus toch wel op de autosnelweg zou mogen? Antwoord A met die foto erbij is dus nog altijd fout denk ik.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:allez, passagiersplaats niet gelijk aan passagiersruimte.

Blijft het toch nog een foute vraag/ foutief goedgekeurd antwoord als ze deze foto erbij plaatsen.
Een passagiersruimte is een soort kooichassis die een soort beschermende kooi dient te omvatten. Meer bepaald een constructie die de passagier moet beschermen bij een eventuele koprol. (er zou daarover rechtspraak in die zin bestaan)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Mag deze driewieler op de autosnelweg/autoweg?

Bericht door Vertigo »

Maar, zoals ik al zei, en Sebbe ook : den deze weegt meer dan 400 kg, en mag dus wél op de autosnelweg.
Plaats reactie