Wie mag de takeldienst kiezen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door Sebbe73 »

Hallo,

Gewoon even melden dat ik net het proefexamen van het onderwerp "Bevoegde personen" heb afgelegd, en daar twee vragen kreeg over wie de takeldienst mag kiezen; het antwoord verschilde blijkbaar afhankelijk van de plaats waar het ongeval gebeurde (autosnelweg of gewone weg).

Rare was dat ik hierover nog niets was tegengekomen in de theorie; misschien komt dit in één van de latere onderwerpen wel aan bod, maar dan worden die vragen toch te vroeg gesteld?

Gewoon ff melden, groeten!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door bert.covens »

51.5. Is de bestuurder afwezig, weigert hij of is hij niet in staat om de bevelen van de in artikel 3 van dit besluit bevoegde personen op te volgen, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading zorgen.

Op autowegen en autosnelwegen zorgt de bevoegde persoon steeds ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen.


Op autosnelwegen en autowegen is het dus inderdaad steeds de politie die ambtshalve ervoor zorgt dat je auto en de lading verplaatst wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door Sebbe73 »

bert.covens schreef:51.5. Is de bestuurder afwezig, weigert hij of is hij niet in staat om de bevelen van de in artikel 3 van dit besluit bevoegde personen op te volgen, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading zorgen.

Op autowegen en autosnelwegen zorgt de bevoegde persoon steeds ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig en de lading.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen.


Op autosnelwegen en autowegen is het dus inderdaad steeds de politie die ambtshalve ervoor zorgt dat je auto en de lading verplaatst wordt.
Bedankt voor het verduidelijkende antwoord; mijn post was echter ook bedoeld om aan te tonen dat deze vraag iets te vroeg komt in de proefexamens? Of heb ik nu werkelijk over die theorie heen gekeken?

Groeten en bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door GRO »

te vroeg komt in de proefexamens
Je bedoelt waarschijnlijk: in de gratis oefenvragen.
Onze proefexamens maak je pas nadat je alle theoriepagina's en oefenvragen hebt doorgenomen.
Sebbe73
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 dec 2010, 20:18

Re: Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door Sebbe73 »

GRO schreef:
te vroeg komt in de proefexamens
Je bedoelt waarschijnlijk: in de gratis oefenvragen.
Onze proefexamens maak je pas nadat je alle theoriepagina's en oefenvragen hebt doorgenomen.
Ja inderdaad, in de oefenvragen dus. Desalniettemin stonden die daar plots zonder dat ik ergens de theorie hierover had kunnen lezen, dus dat kan wel voor verwarring zorgen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wie mag de takeldienst kiezen?

Bericht door Stefan Peeters »

Ook uit het beantwoorden van vragen kan je soms veel leren...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie