**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

K- schreef:Had ik dus niet mogen doen,want die bestuurder heeft lichtjes op zijn rem moeten staan. En dat is dus verkeer hinderen.
Zo licht zal het wel niet geweest zijn als je hiervoor 'SLECHT' krijgt.
Tracht snelheden eerst goed in te schatten alvorens je een beslissing neemt.
Het had wel eens de laatste (verkeerde) beslissing van je leven kunnen zijn...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem, vanmorgen 7u. (fantastisch moment, bijna niemand op de baan, wat zeker op de Sterre en Kortrijksesteenweg een voordeel is)

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
in een wel heel smal straatje, "In deze straat mag u keren, maar doe dit wel binnen de rijbaan" (was verlaagde borduur)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"U mag achter de volgende wagen aan de rechterkant achteruit parkeren in vloeiende S-vorm"

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Controle lichten, zitting, spiegels, achterruitontwaseming, claxon, bandenprofiel (hoe controleren en hoeveel bedraagt het minimumprofiel)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider, wel 10u rijles gevolgd en 1,5j als leerling rondgereden

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
papa (mama zou wrs hysterisch worden)
stefaan

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door stefaan »

hi.

ik heb mijn 1e poging 13 januari en was wat op zoek naar routes die ze hier in Gent veel doen. Leuk dat er hier wel enkele te vinden zijn.
Niet dat ik veel zal kunnen oefenen (bij gebrek aan begeleider), maar al was het maar één keer dat ik kritische punten kan langsgaan.
Alvast bedankt voor dit forum.

groeten
Wouter

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wouter »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Oostende
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei: 'Aan het volgende kruispunt rechtdoor. In die straat moet je keren.' De straat was niet zo lang, hier en daar stond een auto, maar er was zeker ruimte genoeg om te keren. Er was geen verkeer.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
We reden een straat in en hij zei: 'Na die groene auto moet je parkeren.' Er stond geen enkele auto achter. Ik zat eerst mis (geen goede S-beweging) omdat ik mij richt op de auto achter me om correct te parkeren (die er dus nu niet stond). Tweede keer was wel goed.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Profieldiepte van banden, lichten, pinkers, claxon, ontwaseming, zetel (positie en hoofdsteun)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Papa

Ik heb niet leren rijden met een rijschool. Ik heb het gewoon van papa geleerd.
De eerste keer was ik niet geslaagd. Op dat moment was ik daar zeer boos over, maar als ik nu terugkijk denk ik wel dat het terecht was en dat het misschien zelfs goed was, zodat ik verplicht was nog meer te oefenen. Ik had toen ook een lijstje met fouten (de ene al terechter dan de andere). Feit is wel dat ik meestal met één hand reed en niet (genoeg) in mijn spiegels keek.
Bij mijn eerste examen zaten er trouwens ook twee examinatoren in de auto. Mag dat?

Vandaag ben ik dus wel geslaagd. Tijdens de voorcontroles had ik de knopjes van de voor- en achterruit ontwaseming/ontvriezing omgewisseld, maar de examinator (één van de twee van de vorige keer ; hij was heel vriendelijk) zei dat dit niet zo erg was. Ik had het examen om 8u20, dus er was nog niet zoveel verkeer. Mijn eerste voorrang van rechts verliep niet zo goed: Ik was nog een beetje zenuwachtig (flauw excuus =) ) en had pas door dat het voorrang van rechts was toen ik er voorbij reed en de straat in keek. Gelukkig kwam er niemand aangereden... Voor de rest ging alles perfect. Ik heb veel door de spiegels gekeken, en aan de kruispunten en rondpunten heel nadrukkelijk over de schouder gekeken. De enige opmerking die hij nog gaf tijdens het examen was dat ik wat sneller moest rijden. Ik reed in een 'zone 50' maar 30km/h omdat ik constant straten met voorrang van rechts passeerde.
Ik moest niet in het centrum van Oostende gaan rijden. Het was vooral rond Stene (waar ik nog nooit gereden had). Op het einde was er het klassieke stukje autostrade van het Kennedyrondpunt tot aan de eerste afrit (Zandvoorde).

Op het uitslagformulier staat er, naast de opmerking over de voorrang, iets wat ik niet volledig begrijp:
Opmerkingen PE:
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Die ECO + heb ik al opgezocht, maar de betekenis van die getallen kan ik nergens vinden. Heeft er iemand een idee wat dit betekent? Is het positief of negatief?
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jetson »

Als je 2 examinatoren in je auto krijgt betekent dat ofwel dat de ene in opleiding is, ofwel dat de hoofdexaminator meerijdt om controle uit te oefenen op de "gewone" examinatoren.
Wat de ECO getallen speciefiek betekenen weet ik niet (misschien weet een andere medewerker het wel), maar de + betekent dat het goed was: je hebt dus ecologisch/economisch gereden.
Proficiat!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Eoc+ betekent dat je economisch gereden hebt. De cijfers beginnend met 1 en 11 slaan op de uitgevoerder voorafgaande controles en manoeuvres.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Robin

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Robin »

Ik ga overmorgen het rijexamen in Eeklo doen. Vandaag een uur of 3 rondgereden in het centrum. Morgen nog eens hetzelfde doen. Kan ik hier ergens routes van daar vinden?
Evaa_92
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2011, 14:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Evaa_92 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Ik ben in het examencentrum in Geel geweest.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De straat werd aangeduid maar de plaats mocht ik zelf kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achteruit rijden en achter een andere auto parkeren. Ik kreeg voldoende ruimte.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest de koelvloeistof tonen. De lichten controleren. Vertellen hoe ik juist moest gaan zitten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik was met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb 6 uur gereden met rijschool Defensief uit Balen. Daarna nog 2 maand geoefend met mijn moeder/vader.

IK BEN IN DE EERSTE KEER GESLAAGD!!! :lol: :o :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat Evaa_92 :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gerben

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gerben »

Examencentrum Erembodegem

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze zei gewoon: "In deze straat mag je je ergens keren." Voor de geïnteresseerde, het was in de Herststraat in Welle.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hier zei ze: "Je mag je achter die grijze break daar parkeren in een vloeiende beweging". Er stonden geen autos of andere hindernissen achter de auto waar ik moest achter parkeren, en dit was in de Erembodegemstraat, het deel na de Désiré de Wolfstraat richting Erembodegem.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, pinkers, claxon, voorruit- en achterruit ontwaseming en remolie onder de motorkap.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
De mama.

Ik had eerst schrik dat ze mij strenger zouden behandelen omdat ik geen theorie via hun behaald heb en ook geen rijlessen gevolgd heb maar ik was van de eerste keer geslaagd. De examinatrice was in het begin vriendelijk maar dat veranderde daarna naar weinigzeggend en heeeeeeel to-the-point als het op de commandos onderweg aankwam.

Dit is het resultaat dat op mijn blad staat:

8. Snelheid en verkeersinzicht : VOORBEHOUD
8.10 Kruispunt -borden B 1-17 (M9-10)
11. Manoeuvres : ONVOLDOENDE
11.3.4 Parkeren achter een vtg/hinderen - in gevaar brengen

OPMERKINGEN:

ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Over dat parkeren heb ik wel zwaar mijn twijfels, en mijn begeleider ook. De hele straat was tijdens het parkeren verkeer-vrij. Ik heb er zelfs extra op gelet dat er geen autos afkwamen tijdens mijn manoeuvre, dus wil ik wel eens weten wat ik gehinderd heb. Maar sinds ik erdoor ben, ben ik er niet op ingegaan.

Bedankt aan dit forum en derijprof.be voor de hints en tips!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:

Indien je vragen had i.v.m. parkeren had je dat best onmiddellijk na het examen gevraagd.
Was er misschien een fietser of voetganger dicht in de buurt??? Weggebruikers zijn meer dan auto's alleen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Robin schreef:Ik ga overmorgen het rijexamen in Eeklo doen. Vandaag een uur of 3 rondgereden in het centrum. Morgen nog eens hetzelfde doen. Kan ik hier ergens routes van daar vinden?
Er zijn geen echt vaste routes.
Sommige forumgebruikers beschrijven de route die zij gevolgd hebben op het examen.
Zoek in dit topic eens naar Eeklo, best mogelijk zijn er ook beschrijvingen bij van daar.
gerben

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gerben »

de rijprof schreef:Proficiat :wink:

Indien je vragen had i.v.m. parkeren had je dat best onmiddellijk na het examen gevraagd.
Was er misschien een fietser of voetganger dicht in de buurt??? Weggebruikers zijn meer dan auto's alleen.
Neen, voetgangers ben ik vrij zeker van maar fietsers helemaal niet. Het was een vrij dode straat op dat moment.

Ach, het belangrijkste is dat ik geslaagd ben! :D
Robin

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Robin »

EXAMENCENTRUM: Eeklo

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Heb ik niet meer mogen doen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een rustige straat met voldoende ruimte. Leverde geen problemen op.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, ontwaseming, pinkers, claxon, ruitenwissers,..

- Proef op openbare weg
Route die zowat alle moeilijke punten in Eeklo opzocht. Vier plaatsen waar ik zelf moest weten dat ik moest afslaan zonder dat de examinator iets zei. Bij eentje in de fout gegaan. Langs het water zodanig aan het focussen op een voorrang van rechts dat ik een bord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' over het hoofd zag. Ik kon direct doorrijden naar het examencentrum.

Resultaat: Niet geslaagd door die domme onoplettendheid

Opmerkingen :
Iets te vlotte rijstijl, soms wat terughoudender zijn. Veel manoeuvres bij het parkeren maar goed eindresultaat en niemand gehinderd. Voor al deze punten zou hij mij nooit gebuisd hebben jammer maar volgende keer (26/1) moet het lukken.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest? BRUGGE

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en hij zei keer in deze straat, ik mocht zelf kiezen waar. (hint: kies een plaatsje waar geen auto's geparkeerd staan)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
'Parkeer in een continue achterwaartse s-beweging achter die zwarte golf'
Achteraf moest ik veilig uitstappen en doen alsof ik boodschappen ging doen

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
kaartje moeten trekken waar bandenspanning op stond, alle lichten en ontwaseming

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Opa

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb eerst tien uur rijopleiding gevold bij een rijschool en ik moet zeggen dat dit echt aan te raden is! Zo heb ik metteen de juiste remtechniek aangeleerd gekregen (ik had de neiging nogal rap mijn koppeling in te drukken en hier lette mijn begeleider niet op) en ook de dingen waar je op moet letten (bv. over je schouder kijken bij het afslaan). Hierna heb ik nog 3 maanden elk weekend verder geoefend met begeleider en ben zo van de eerste maal geslaagd.
Enige opmerking was dat ik soms de neiging had een beetje teveel naar links te rijden, maar verder was alles inorde! Tip: erg goed en heel veel in al je spiegels kijken+ nog eens om je schouder hier letten ze echt heel hard op!

Dank aan dit forum! Jullie hebben enkele vragen van me vlot kunnen oplossen en ik zal geregeld nog eens kijken om op de hoogte te blijven.
Plaats reactie