enkele vraagjes

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

enkele vraagjes

Bericht door Gast »

Hallo, ik had enkele vraagjes en ik hoopte dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.

- bij de proefexamens vraag 359 (theorie B, reeks O, vraag 9)
Volgens mij betekenen deze borden einde bebouwde kom en begin zone 70. Waarom mag je hier dan toch maar 50 ipv 70 rijden voorbij deze borden?

- Vraag 18 uit de oefenreeks autoweg/autosnelweg
Waar de passagier zit wordt blijkbaar niet als passagiersruimte beschouwd? En hoe weet ik of dit ding meer weeg dan 400 kg of niet? (Het zag er mij vrij zwaar uit eigenlijk...)

- Als je een dubbele streep tegenkomt op de weg, onderbroken aan jouw kant en volle lijn erlangs, dan mag je wel inhalen. Dit is logisch want rijd je op een weg met verkeer in twee richtingen dan moet je terug naar je eigen baanvak mogen.
Soms zie je dit echter ook op autosnelwegen aan de oprit of bij het samenvoegen van twee wegen. Ik dacht altijd dat het dan de bedoeling was dat auto's vlotter konden de autosnelweg oprijden zonder dat er auto's terug kunnen invoegen in deze strook. Mij lijkt het dan onlogisch dat als je wil inhalen je ook terug op die 'opritstrook' mag gaan rijden vooraleer die volle witte lijn weer vervangen is door de onderbroken witte lijn. Maar als ik het goed begrijp zou dat dus wel mogen?

- is er ergens een overzicht van de verschillen in verkeersregels tussen België en Nederland (en andere landen) of moet ik om die te weten te komen echt de hele theorie doorlezen?

alvast bedankt voor jullie reacties.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkele vraagjes

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Als je een dubbele streep tegenkomt op de weg, onderbroken aan jouw kant en volle lijn erlangs, dan mag je wel inhalen. Dit is logisch want rijd je op een weg met verkeer in twee richtingen dan moet je terug naar je eigen baanvak mogen.
Soms zie je dit echter ook op autosnelwegen aan de oprit of bij het samenvoegen van twee wegen. Ik dacht altijd dat het dan de bedoeling was dat auto's vlotter konden de autosnelweg oprijden zonder dat er auto's terug kunnen invoegen in deze strook. Mij lijkt het dan onlogisch dat als je wil inhalen je ook terug op die 'opritstrook' mag gaan rijden vooraleer die volle witte lijn weer vervangen is door de onderbroken witte lijn. Maar als ik het goed begrijp zou dat dus wel mogen?
Nee, er is hier sprake van een misverstand. Je moet inderdaad enkel rekening houden met de wegmarkering die zich aan jouw kant bevindt. Wanneer je die dubbele markering overschreden hebt om in te halen :!: , dan mag je ze inderdaad ook weer terug overschrijden om je normale plaats rechts opnieuw in te nemen.

Aan de oprit van de autosnelweg zie je ook die dubbele wegmarkering. Verkeer dat reeds op de autosnelweg zit, moet dus op de autosnelweg blijven thv van die oprit. Jij mag die dubbele wegmarkering dan overschrijden als je de oprit neemt. Je moet dan immers enkel rekening houden met die onderbroken markering, die zit het dichtste bij jou. Maar: je hebt ze dan overschreden om in te voegen op de autosnelweg, dus niet om in te halen.

Gevolg: je mag dan niet meer terug naar rechts. Je moet dan in de rechts gelegen rijstrook blijven rijden. (behoudens uitzonderingsgevallen).
Gast schreef: - is er ergens een overzicht van de verschillen in verkeersregels tussen België en Nederland (en andere landen) of moet ik om die te weten te komen echt de hele theorie doorlezen?
Je kan deze site al eens vergelijken met GRATISRIJBEWIJSONLINE.NL Bovendien vind je hier in 't archief nog wel info daaromtrent. Maar ik kan je wel geruststellen: op je examen hoef je enkel de Belgische verkeersreglementering kennen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: enkele vraagjes

Bericht door Wouter »

Tussen de linker- en rechterrijstrook zie je (ter hoogte van op- en afritten) ook af en toe zo'n dubbele markering. Welk nut heeft deze markering dan? Aangezien je toch links rijdt om in te halen...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: enkele vraagjes

Bericht door Gast »

Ik weet dat voor het examen enkel de Belgische regels gekend moeten zijn. Ik weet echter ook dat de kans heel groot is dat ik wanneer ik mijn definitieve rijbewijs gehaald heb, ik regelmatig in het buitenland en dan vooral Nederland zal rijden. Het leek me dus wel nuttig als ik ergens de verschillen in de regels makkelijk kon opzoeken :)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: enkele vraagjes

Bericht door Wouter »

Belangrijke verschillen kan je misschien vinden op http://www.verkeersregels.eu
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkele vraagjes

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Ik weet echter ook dat de kans heel groot is dat ik wanneer ik mijn definitieve rijbewijs gehaald heb, ik regelmatig in het buitenland en dan vooral Nederland zal rijden. Het leek me dus wel nuttig als ik ergens de verschillen in de regels makkelijk kon opzoeken :)
* GRATISRIJBEWIJSONLINE.NL.
* ook hier op dit forum is wel 't 1 en ander vinden, als je de zoekfunctie gebruikt.
* zie ook het antwoord van accer

Maar: let natuurlijk wel op dat je bij je voorbereiding op je theoretische examen aub de Belgische en Nederlandse wetgevingen niet door elkaar gaat halen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkele vraagjes

Bericht door bert.covens »

accer schreef:Tussen de linker- en rechterrijstrook zie je (ter hoogte van op- en afritten) ook af en toe zo'n dubbele markering. Welk nut heeft deze markering dan? Aangezien je toch links rijdt om in te halen...
Ik heb dat ook al gezien, oa op de E313. Ik vermoed dat men daar het invoegen op de autosnelweg wat wil vergemakkelijken door bestuurders die zich daar bevinden, links te laten houden.

Maar aangezien men idd weer terug naar rechts mag na een inhaalbeweging, ontgaat mij het nut ook een beetje.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: enkele vraagjes

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:- bij de proefexamens vraag 359 (theorie B, reeks O, vraag 9)
Volgens mij betekenen deze borden einde bebouwde kom en begin zone 70. Waarom mag je hier dan toch maar 50 ipv 70 rijden voorbij deze borden?
De vraag is: "VOOR ik voorbij deze verkeersborden rijd". Dan zit je nog altijd binnen de bebouwde kom.

En wat hebben we nu vandaag geleerd? Dat we niet alleen naar de fotootjes moeten kijken, maar ook de vraag grondig moeten lezen... 8)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

accer schreef:Tussen de linker- en rechterrijstrook zie je (ter hoogte van op- en afritten) ook af en toe zo'n dubbele markering. Welk nut heeft deze markering dan? Aangezien je toch links rijdt om in te halen...
Diegene die beslist heeft ze daar te laten aanbrengen, kent de wegcode niet bijster goed of probeert in te spelen op het gebrek aan kennis van de wegcode bij de modale weggebruiker.
Je mag nog steeds beginnen inhalen en weer terug naar rechts gaan daar.
Je mag dus kort voor de afritten nog beginnen inhalen, je mag na het inhalen terug naar rechts gaan voor je aan de eigenlijke uitrit komt, en dan uitvoegen.

Wat niet meer mag is vanop langere afstand (voor het begin van de dubbele markering) je aankomst thv de uitrit timen met een gat in het verkeer op de rechter rijstrook, en dan uitvoegen ...

Het onveilige mag nog, het veilige is verboden ... Dat is het huidige verkeersbeleid in Vlaanderen.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: enkele vraagjes

Bericht door Vertigo »

Ik snap het wel, die wegmarkering, alleen als je de wet volgt klopt het plaatje niet.
Ik vind het alleen minder logisch dat ze die bij de afritten trekken (meestal).
Bij opritten vormt er toch meer gevaar voor conflicten. Iemand die om een of andere reden toch beslist om ter hoogte van een oprit zich naar het rechtse vak te begeven en tegelijkertijd iemand die de autosnelweg wil oprijden...
Vind dat goed dat daar eventjes verboden wordt om zich van de linkse (of tweede) rijstrook naar de rechtse te begeven.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: enkele vraagjes

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Bij opritten vormt er toch meer gevaar voor conflicten. Iemand die om een of andere reden toch beslist om ter hoogte van een oprit zich naar het rechtse vak te begeven en tegelijkertijd iemand die de autosnelweg wil oprijden...
Vind dat goed dat daar eventjes verboden wordt om zich van de linkse (of tweede) rijstrook naar de rechtse te begeven.
De bewuste markering zie je nochtans minder aan opritten.

En ook daar geldt nog steeds dat wie van rechts vertrekkend, inhaalt, nadien ook weer terug naar rechts mag over de doorlopende streep.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: enkele vraagjes

Bericht door Vertigo »

ja, da's waar, zei toch al dat dat onlogisch is, en dat het volgens de wet niet klopt.

Ik denk dat ze dat in NL gezien hebben, en hier ook hebben willen invoeren, maar de logica ,van de betreffende persoon, ontging hem.
In NL zie je dat niet aan de afritten, en hier net wel
Tanja
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 okt 2010, 13:43

Re: enkele vraagjes

Bericht door Tanja »

hoi

ik vraag me iets af.. weet nie hoe ik het voor me moet zien.

Heeft een autosnelweg bv. 3 rijstroken in elke richting, dan mogen autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton enkel links inhalen op de 1ste en 2de rijstrook. Dus niet op de uiterst linkse rijstrook.

Hoe moet ik dit voor me zien ? want k zie de rijstroken langs elkaar. maar tel van links naar rechts 1 2 3
1 is uiterst links dan toch ?
maar dan mogen ze wel op 1ste en 2de ??
maar toch niet op de uiterst links..
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: enkele vraagjes

Bericht door Wouter »

Met de 1ste en 2de rijstrook wordt respectievelijk de meest rechtse, en de middelste rijstrook bedoeld.
Van links naar rechts wordt dat dus 3 2 1.
Jij telde andersom.
...enkel links inhalen op de 1ste en 2de rijstrook...
Waar heb je deze omschrijving eigenlijk gehaald? Ze maakt het inderdaad alleen maar ingewikkeld, omdat het dan afhangt van de richting waarin je telt.

Op deze site staat op de theoriepagina's:
Voertuigen met een M.T.M. van meer dan 3,5 ton mogen alleen rijden op de twee rechtse rijstroken van een autosnelweg met drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting.
In de wettekst staat:
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.


In beide teksten wordt gesproken over "de twee rechtse rijstroken", en dus niet over "rijstrook 1 en 2" zoals jij doet.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Tanja
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 okt 2010, 13:43

Re: enkele vraagjes

Bericht door Tanja »

heb dit bij autosnel weg bij hoofdstuk openbare weg gevonden
en idd het de tussen titel is

Voertuigen met een M.T.M. van meer dan 3,5 ton mogen alleen rijden op de twee rechtse rijstroken van een autosnelweg met drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting.

maar nu weet ik hoe ik het moet zien :-)
was gwn andersom tellen :-)
bedankt !
Plaats reactie