begeleiden met auto van de leerling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

In jullie praktijkboek staat dat een leerling ofwel leert rijden met de auto van de rijschool, ofwel indien hij voor vrije begeleiding kiest, met de auto van de begeleider.

Maar hoe zit het als ik iemand wil begeleiden die liever met zijn eigen wagen (of de wagen die hij later hoofdzakelijk gaat gebruiken nl één van de ouders) leert rijden?

Hoe zit het dan:
Wettelijk (mag dat?mag dat niet?)? ivm verzekering? wat als er iets gebeurd?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door bert.covens »

Of het volgen van rijlessen met een rijschoolauto verplicht is, hangt af van welk model voorlopig rijbewijs de kandidaat verkiest. Ook de voorwaarden waaraan de begeleider (begeleidende persoon) moet voldoen, zijn daarvan afhankelijk.

Je verwittigt best je verzekeringsmaatschappij als het voertuig bestuurd wordt door iemand met een voorlopig rijbewijs. Voor een (beperkte) jaarlijkse meerprijs, heb je dan geruststellende zekerheden just in case.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Stefan Peeters »

Vertigo schreef:Maar hoe zit het als ik iemand wil begeleiden die liever met zijn eigen wagen (of de wagen die hij later hoofdzakelijk gaat gebruiken nl één van de ouders) leert rijden?
Hoe zit het dan:
Wettelijk (mag dat?mag dat niet?)? ivm verzekering? wat als er iets gebeurd?
Wettelijk is er geen probleem, zolang de wagen voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden, deftig ingeschreven en verzekerd is, en de begeleider aan de voorwaarden voldoet.
wat betreft de verzekering is het best dat die ingelicht wordt over het feit dat een leerling-bestuurder met die wagen zal gaan oefenen.
Wanneer er iets gebeurt, en alle nodige maatregelen zijn getroffen (zie hierboven) is er geen enkel probleem.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

ah, ok, ik dacht al dat als je iemand begeleidt je dat enkel met jouw eigen auto mag doen. Dat is in feite toch wat er staat.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door bert.covens »

Waar lees je dat :?:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

1.7 (blz 23)

Een leerling die met een voorlopig rijbewijs B leert rijden, doet dit met :

- ofwel de auto van zijn rijschool;
.De rijschool is verzekerd, ook voor het opleiden van jongeren.
- ofwel met de auto van zijn begeleider (ouders, familie, goede vrienden).
. Het voertuig heeft dan een verzekering op naam van de begeleider / eigenaar.


Maar ook :
blz 19

Je begeleider hoeft niet te vrezen dat zijn kostbare wagen door jou meteen wordt beschadigd en heeft rustig de kans om te ontdekken hoe een professioneel instructeur met jonge bestuurders omgaat.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door bert.covens »

Hieruit opmaken dat je enkel met je eigen auto een kandidaat mag begeleiden, lijkt mij te ver gezocht. Dat is een (onjuiste) conclusie die je hier zelf trekt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

er staat toch : of dit, of dat. En geen andere keuzemogelijkheid.
Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd, en ze vatten het hetzelfde op als ik.

Ook de tekst op pag. 19 suggereert dat je de auto van de begeleider gebruikt.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Wouter »

@Bert: technisch gezien heeft Vertigo gelijk, als het er echt zo staat... Voor iedereen die al (ongeveer) weet hoe het systeem in elkaar zit lijkt onze interpretatie evident, maar voor iemand die er echt geen bal van afweet en echt gewoon de eerste info zoekt van: "hoe zit dat hier nu eigenlijk?", kan dat inderdaad misschien misleidend zijn.

En tenslotte dient het boek toch in de eerste plaats voor die mensen, niet? Het zou nogal vreemd zijn om een informatief boek op te stellen en tegelijk vertrekken van het standpunt dat de mensen al kennis van die zaken hebben...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door bert.covens »

Nogmaals alles op een rijtje:

Het maakt niet uit met welke wagen je nu rijdt. Zolang die technisch en administratief in orde is, je een L aanbrengt, en alle voorwaarden inzake je voorlopig rijbewijs respecteert. En je doet er ook goed aan je verzekeringsmaatschappij te verwittigen.

Hopelijk is het nu duidelijk genoeg.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

Ja hoor, voor mij is het duidelijk. Nu.

Maar is het jou duidelijk dat het voor andere mensen (nog steeds) niet duidelijk is?

Ik ga nu beetje advocaat van de duivel spreken :
Net zoals bij examenvragen, of wetteksten, ligt het maar eraan hoe je het interpreteert, of hoe de vraagsteller het op dat moment in zich heeft.

Net zoals jij in dit geval. Jij interpreteert het zo, dus is het zo.
Terwijl de meerderheid, en zelfs Accer Medewerker mij technisch gelijk geeft. (Want het staat er echt zo)
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door GRO »

@ Vertigo
Maar is het jou duidelijk dat het voor andere mensen (nog steeds) niet duidelijk is?
Je kunt alles bewijzen als je een fragment van een tekst uit zijn context haalt en het dan samenvoegt met een andere tekst die in een andere context is geschreven.

Gelukkig zijn er ook veel bezoekers die teksten lezen zoals ze bedoeld zijn en examenvragen oefenen en beantwoorden zoals ze bedoeld zijn. Niet voor niets schreven al honderden jongeren dat ze scores van 48 of 49 of 50 haalden door enkel via de site te leren. Dat zijn de jongeren die niet ellelang gaan twijfelen aan een vraag, maar ze meteen beantwoorden.
Maar hoe zit het als ik iemand wil begeleiden die liever met zijn eigen wagen (of de wagen die hij later hoofdzakelijk gaat gebruiken nl één van de ouders) leert rijden?

Hoe zit het dan:
Wettelijk (mag dat?mag dat niet?)? ivm verzekering? wat als er iets gebeurd?
Doen wat in het praktijkboek staat uitgelegd:
Tegen de makelaar zeggen dat iemand die niet tot het gezin behoort, met de auto van iemand anders een andere leerling gaat leren rijden.
Als de makalaar OK zegt, geen enkel probleem
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Wouter »

Vertigo schreef:Terwijl de meerderheid, en zelfs Accer Medewerker mij technisch gelijk geeft. (Want het staat er echt zo)
Meerderheid, dat zou ik niet te snel zeggen. Ik heb het persoonlijk nog nooit meegemaakt (tot jouw bericht hier) dat iemand dat verkeerd begreep...

Ook moet ik mijn woorden terugtrekken dat ik jou gelijk geef. Ik heb mijn eigen versie van het praktijkboek (ondertussen wel al een iets verouderde, maar deze zaken zijn nog ongeveer hetzelfde gebleven zie ik) er eens terug bijgenomen, en die citaten zijn inderdaad wel uit de context gerukt.
Als je ze zo los laat lezen aan mensen dan begrijp ik dat het fout wordt opgevat, maar als je de hele bladzijdes in het boek leest, dan is er echt wel geen enkele verwarring mogelijk.

Dat is als 1 + 2 + 3 laten uitrekenen door de mensen, maar de "1+" er in het begin aflaten.
Ja, dan kom je ook iets anders uit eh...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

Ik heb ze de hele bladzijde laten lezen, en die daarvoor ook.

Ik heb helemaal niets uit de context gerukt.

Ben misschien wel de eerste die het opmerkte en zich de vraag stelde : mag ik niet begeleiden met de leerling zijn auto dan?

Ik neem alleen letterlijk aan wat er staat geschreven, net zoals jullie ook doen met de wetteksten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Stefan Peeters »

Vertigo schreef:Ik heb ze de hele bladzijde laten lezen, en die daarvoor ook.
De bladzijde daarvoor heeft daar niks mee te maken...
Vertigo schreef:Ik heb helemaal niets uit de context gerukt.
Dat kan, maar je hebt wel maar de helft gelezen. Je schrijft immers
Vertigo schreef:In jullie praktijkboek staat dat een leerling ofwel leert rijden met de auto van de rijschool, ofwel indien hij voor vrije begeleiding kiest, met de auto van de begeleider.
terwijl het praktijkboek zegt:
In de praktijk is het meestal zo dat iemand die met een voorlopig rijbewijs leer rijden, dit doet met:
- ofwel de auto van de rijschool
- ofwel met de auto van zijn begeleider


Een paar bladzijden verder zegt het praktijkboek nog:
Om met een auto op de openbare weg te mogen rijden, moet je een (voorlopig) rijbewijs hebben en moet het voertuig verzekerd zijn.
In de praktijk is het meestal zo dat de bestuurder met een voorlopig rijbewijs, ofwel met de auto van een rijschool rijdt, ofwel met de auto van zijn begeleider.

Vertigo schreef:Ben misschien wel de eerste die het opmerkte en zich de vraag stelde : mag ik niet begeleiden met de leerling zijn auto dan?
Je bent in ieder geval de eerste die er moeilijk moet over doen. Dat is ook een verdienste natuurlijk...
Vertigo schreef:Ik neem alleen letterlijk aan wat er staat geschreven, net zoals jullie ook doen met de wetteksten.
Dan moet je dringend eerst leren lezen wat er geschreven staat. Dat is wat wij doen met de wetteksten.

Kritiek geven om kritiek te geven is gemakkelijk. Leer eerst lezen en kom dan nog eens terug wanneer het niet duidelijk is. En wanneer we dan geantwoord hebben, begin dan niet te discussiëren.
Of lees eerst de forumregels een keer door, die zijn duidelijk genoeg opgesteld...
Het Forum is geen plaats om discussies te voeren. Indien een bepaald onderwerp leidt tot een discussie, kan het onderwerp gesloten worden.
Verdere opmerkingen kunnen dan nog gestuurd worden aan de beheerders, die zullen beslissen of ze nog worden toegevoegd aan het onderwerp.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten