foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg

Bericht door Gast »

Gast schreef:Ik heb net het oefentest gedaan.
Op dit moment is op deze vraag het antwoord blijkbaar:
"
Juist = A
Verboden op autosnelweg en autoweg: de bestuurders van driewielers met motor ZONDER passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte. .
"

Wordt waar die passagier zit, niet als 'passagiersruimte' gezien?
Blijkbaar moet het om een soort kooi gaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg

Bericht door de rijprof »

Passagiersruimte moet je volgens mij verstaan als 'afgesloten ruimte' (niet open).
Een cabine.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg

Bericht door Wouter »

Zoiets gelijk een BMW C1, is dat dan een passagiersruimte of niet, heeft iemand daar een idee van? Ik heb een beetje gegoogled naar wat er nu juist onder verstaan wordt, maar ik vind ook alleen maar resultaten zoals "ik vermoed dat..." op verschillende fora.
(ja ik weet dat dat een tweewieler is en heel dat passagiersruimte-gedoe waar het hier om gaat daar niet op van toepassing is, maar ik stel de vraag maar aan de hand van dit model omdat ik zo direct geen 3- of 4-wielers ken)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: foutje bij proefvragen van auto-autosnelweg

Bericht door bert.covens »

Dat komt wellicht omdat het begrip "passagiersruimte" eenvoudigweg nergens nader bepaald is in de wegcode. (Voor zover ik weet, tenminste).

Er zou wel al rechtspraak hieromtrent zijn die stelt dat het om een soort "kooichassis" moet gaan, zoals RIJPROF al aangaf. Dit is een soort constructie die de inzittenden moet beschermen bij een eventuele koprol.

Ik spreek ook in de voorwaardelijke wijs, want ik vind de uitspraak zelf niet meteen terug.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie