heeft de bus voorrang

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
keelayara

heeft de bus voorrang

Bericht door keelayara »

als je langs de kant van de linkerover de konijnenpijp wilt inrijden gaat het van 5 rijvakken naar 1 vak.
ik rij op de uiterste linkse rijvak ( dus gewoon recht door de konijnenpijp in ) dan komt er een bus aan die zeker al 75 meter zijn halte heeft verlaten.maar toch van helemaal uiterst rechts naar links komt aan gereden zonder te stoppen of de intensie om te stoppen ( zie aan de stop lichten ) zo de konijnenpijp inrijdt.nu mijn vraag moet ik voorrang verlenen aan de bus?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door bert.covens »

Voor alle zekerheid: het is daar toch bebouwde kom hé?

Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.

In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.


De voorrang die de lijnbus heeft, geldt dus enkel bij het verlaten van haar halteplaats. Eenmaal volwaardig ingeschakeld in het verkeer, moet ook de lijnbus opnieuw gewoon de verkeersreglementen volgen. Net als jij en ik dus. Helaas is er nergens concreet bepaald hoeveel afstand die lijnbus/trolleybus nodig heeft om haar halteplaats te verlaten.

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.


Wanneer men er vanuit gaat dat die lijnbus op die plaats nog bezig is haar halteplaats te verlaten, dan heeft de lijnbus voorrang.

Persoonlijk denk ik echter eerder dat die lijnbus op die plaats al opnieuw volwaardig ingeschakeld is in het verkeer. (op 75 m voorbij die halteplaats, schrijf je). In dat geval moet die lijnbus jou voorang te verlenen. Want als ik 't goed begrijp, veranderde die lijnbus van rijstrook en jij niet hé?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door Inazuma »

keelayara schreef:als je langs de kant van de linkerover de konijnenpijp wilt inrijden gaat het van 5 rijvakken naar 1 vak.
ik rij op de uiterste linkse rijvak ( dus gewoon recht door de konijnenpijp in ) dan komt er een bus aan die zeker al 75 meter zijn halte heeft verlaten.maar toch van helemaal uiterst rechts naar links komt aan gereden zonder te stoppen of de intensie om te stoppen ( zie aan de stop lichten ) zo de konijnenpijp inrijdt.nu mijn vraag moet ik voorrang verlenen aan de bus?
Ter hoogte van de versmalling :?:

Op het einde van de Charles De Costerlaan zijn er aan de versmalling van de rijbaan vlak voor het inrijden van de tunnel geen rijstroken.
(Staat zo op Google Maps, en was zo toen ik er de laatste keer passeerde.)


De gewone voorrang van rechts is daar van toepassing.
En de bus komt daar (normaal gesproken toch) van de voorbehouden rijstrook rechts op de rijbaan.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Ter hoogte van de versmalling :?:

Op het einde van de Charles De Costerlaan zijn er aan de versmalling van de rijbaan vlak voor het inrijden van de tunnel geen rijstroken.
(Staat zo op Google Maps, en was zo toen ik er de laatste keer passeerde.)
Hola, da's idd iets anders, natuurlijk (thx Inazuma). Vermits vraagsteller het had over "linkse rijvak", was ik er (blijkbaar verkeerdelijk) van uitgegaan dat er dus wel degelijk een verdeling in rijstroken was :cry:

Indien geen verdeling in rijstroken ==> bus voorrang, want die komt dan van rechts
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door qbertq »

Dat is daar voorrang verlenen aan rechts.
velen racen daar de linker kant de weg op maar vergeten dan de voorrangsregel.

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Gast

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door Gast »

qbertq schreef:Dat is daar voorrang verlenen aan rechts.
velen racen daar de linker kant de weg op maar vergeten dan de voorrangsregel.

Q
hallo het gaat hier wel over de konijnenpijp richting antwerpen he
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:hallo het gaat hier wel over de konijnenpijp richting antwerpen he
Waar wil je precies naartoe? (behalve richting Antwerpen, dan LOL)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:hallo het gaat hier wel over de konijnenpijp richting antwerpen he
Ja.
Het is aan 2 kanten Antwerpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door de rijprof »

Van rechteroever (stad) naar linkeroever?
of
Van linkeroever naar rechteroever (stad)?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: heeft de bus voorrang

Bericht door qbertq »

Gast schreef:
qbertq schreef:Dat is daar voorrang verlenen aan rechts.
velen racen daar de linker kant de weg op maar vergeten dan de voorrangsregel.

Q
hallo het gaat hier wel over de konijnenpijp richting antwerpen he
dat had ik wel door en hij/zij die de rechterkant van de weg volgen hebben voorrang of er moest een agent of 2 staan het verkeer te regelen

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Plaats reactie