Verschil standlicht en parkeerlicht

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Ik sluit mij aan bij Jozef!
Verder:

Volgens het K.B.01/12/1975

31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet de aanwezigheid op de openbare weg van de hierna vermelde voertuigen, weggebruikers en dieren, op de volgende wijze gesignaleerd worden :

31.1.1. motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting :

vooraan, door één of twee witte of gele standlichten
achteraan, door één of twee rode lichten.
Evenwel :

1° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen, mogen dimlichten of voormistlichten gebruikt worden

2° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen mogen ook de achtermistlichten gebruikt worden

3° binnen de bebouwde kommen mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht, wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen gekoppeld is.

Alleen het parkeerlicht dat zich aan de kant van de aslijn van de rijbaan bevindt, mag gebruikt worden
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Verschil standlicht en parkeerlicht

Bericht door BBB »

Hoi,

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat het verschil is tussen standlicht en parkeerlicht.

Het verkeersreglement geeft voor beiden precies dezelfde definitie, namelijk dat ze dienen om de aanwezigheid en de breedte van de auto aan te geven.

maar op deze website geven ze bij de theorie aan dat je som parkeerlichten mag gebruiken ipv standlichten. Is het verschil misschien dat standlichten aan beide kanten zichtbaar is en parkeerlichten maar aan 1 kant?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad.

Als je een parkeerlicht ontsteekt, brandt er enkel links of rechts 1 wit standlicht vooraan en 1 rood standlicht achteraan.

Als je de standlichten ontsteekt (2 witte vooraan en 2 rode achteraan), brandt ook de verlichting van de kentekenplaat achteraan.
Plaats reactie