Vraag: gordel

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Hanne ...

Vraag: gordel

Bericht door Hanne ... »

In mijn oude boek las ik dat een bestuurder kleiner als 1m50 (dacht ik) geen gordel moet dragen.
Hier op internet vind ik er niets over terug. Is dit reeds veranderd?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag: gordel

Bericht door bert.covens »

Over iemand met een kleine lichaamslengte, vind ik niet meteen iets terug.


35.2.1. Worden evenwel vrijgesteld van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem :

1° de bestuurders die achteruit rijden;

2° de bestuurders van taxi’s wanneer zij een klant vervoeren;

3° de bestuurders en de passagiers van de prioritaire voertuigen, bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;

4° de personen die in het bezit zijn van een vrijstelling op grond van gewichtige medische tegenindicaties afgeleverd door de Minister bevoegd voor verkeersveiligheid, of zijn gemachtigde, of, indien zij in het buitenland wonen, door de bevoegde instanties van dat land.

5° de beambten van de Post, wanneer zij, in het kader van de postbedeling en postophaling, achtereenvolgens, op plaatsen die op korte afstand van elkander gelegen zijn, postzendingen uitreiken of ophalen.

De Minister bevoegd voor verkeersveiligheid stelt de modaliteiten van afgifte en het model van de vrijstelling vast.


Je hebt het over een "oud" boek :?: Als je nog examen moet afleggen, zou ik daar héél erg voorzichtig mee zijn. Mogelijks ga je verouderde regels (die intussen al lang gewijzigd zijn) studeren. Best mee opletten, dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag: gordel

Bericht door Stefan Peeters »

Die regel dat iemand kleiner dan 1.50m geen gordel moet dragen heeft ooit bestaan, maar is jaren geleden afgeschaft.

Momenteel gelden enkel nog de vrijstellingen die Bert hierboven opsomde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag: gordel

Bericht door de rijprof »

Breng je oude boek maar best naar het recyclagepark en leer gewoon op http://www.gratisrijbewijsonline.be" target="_blank (steeds up-to-date) :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Vraag: gordel

Bericht door sven.s »

de rijprof schreef:Breng je oude boek maar best naar het recyclagepark en leer gewoon op http://www.gratisrijbewijsonline.be" target="_blank (steeds up-to-date) :wink:
Wat hij zegt.
Zo heb ik het gedaan

eerste keer geslaagd op theorieexamen.
eerste keer geslaagd op men praktijkexamen.
:wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag: gordel

Bericht door GRO »

@Hanne

Als dat in je boek niet aangepast is, dan zal er wel veel dat intussen veranderd is in je boek fout staan.
Vermoedelijk is het te oud
Onmiddellijk in de vuilbak gooien.

Leer enkel via [url]htttp://www.gratisrijbewijsonline.be[/url]
Plaats reactie